۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82164896
T T
۰ نفر
معرفي پنج اثر كودك و نوجوان در مرحله نهايي جايزه ادبي پروين

تهران - ايرنا- پنج اثر به عنوان نامزدهاي نهايي هفتمين دوره جايزه ادبي پروين اعتصامي در بخش كودك و نوجوان معرفي شدند.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا از بنياد شعر و ادبيات داستاني ايرانيان، در فاصله كمتر از دو هفته تا برگزاري اختتاميه هفتمين دوره جايزه ادبي پروين اعتصامي، اولين گروه از نامزدهاي بخش‌هاي پنجگانه جايزه مشخص شدند.
داوران بخش ادبيات كودك و نوجوان كه در دو بخش شعر و داستان، آثار رسيده را مورد بررسي و ارزيابي قرار داده‌اند، پنج اثر را به عنوان نامزدهاي نهايي اين بخش به دبيرخانه معرفي كردند كه در اين ميان، نام يك رمان، يك كتاب داستان و سه مجموعه شعر ديده مي‌شود.
«تخم مرغ شانسي» نوشته سپيده خليلي و «گوانجي و 360 درجه جادويي» نوشته الهام مزارعي، دو اثر داستاني هستند كه به عنوان نامزدهاي اين بخش معرفي شدند. همچنين مجموعه شعر «آب و تاب» سروده سعيده موسوي‌زاده، «پرنده‌ باران» سروده مهديه نظري و «يك شعر بي‌طاقت» سروده افسانه شعبان‌نژاد ديگر نامزدهاي اين بخش هستند.
** «آب و تاب» را سعيده موسوي‌زاده براي خردسالان سروده، اين مجموعه متشكل از 12 شعر كودكانه براي خردسالان رده سني 6 تا 9 سال بوده كه مرضيه قوام‌زاده تصويرگري آن را انجام داده است.
موسوي‌زاده در «آب و تاب» تلاش دارد تا دغدغه‌هاي كودكي را در قالب ترانه‌هايي براي مخاطب خود ملموس كند. در شعرهاي او، طبيعت عنصري اساسي است و شاعر سعي دارد تا با استفاده از اصل تطبيق به رابطه‌ها و شباهت‌هاي ميان عناصر طبيعت و انسان حس كنجكاوي او را برانگيزد تا كودك دست به كشف محيط اطراف خود بزند.
سراينده در اين اثر، موضوعات مختلفي را مطرح مي‌كند كه علاوه بر بحث تحريك كنجكاوي، بار آموزشي هم در آن گنجانده شده. مانند «شعر دهان من، زبان من» كه درباره حفاظت از دهان و دهان است و يا شعر «تولد من، تولد تو» كه درباره پيامبر اكرم است و....
اين كتاب را انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در 32 صفحه وارد بازار نشر كرده است.
** «پرنده باران» مجموعه‌اي است از شعرهاي كودكانه مهديه نظري. اين مجموعه كه اغلب آن‌ها در قالب نيمايي سروده شده، مشتمل بر 19 قطعه براي نوجوانان است كه برخي از عناوين آن مانند بي‌خواب، خشم، تغيير، نامه، اميدواري، گهواره، مرداب، همراهي، رستم سوار جاروي برقي، قطع‌نامه، شيطنت، شوخي، با ابرهايم و....
اين كتاب 44 صفحه‌اي به همت انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان وارد بازار نشر شده است.
** «تخم‌ مرغ شانسي و چهار داستان ديگر» نام مجموعه‌اي از داستان‌هاي كودكانه به قلم سپيده خليلي است كه براي خردسالان نوشته شده است. عنوان‌ داستان‌هاي اين مجموعه كه تصويرگري آن را شبنم شعباني به عهده داشته عبارتند از: «مورچه‌ها و موهاي خورشيد، ولي با اجازه، تخم مرغ شانسي، چكمه و نيمه چكمه‌هايش و كيف.
تمام شخصيت‌هاي داستان‌هاي مجموعه تخم مرغ شانسي، حيوان هستند. حيواناتي كه بچه‌ها به كرات آن‌ها را ديده‌اند و برايشان آشنا هستند. نويسنده سعي دارد با اين المان آشنايي‌ بچه‌ها را با خود همراه كند و داستان خود را از زبان اين حيوانات بگويد؛ اما نكته‌اي كه در اين بين وجود دارد، استفاده از عنصر تخيل در روايت برخي از قصه‌هاست.
براي مثال در داستان اول اين مجموعه مادر براي گرم كردن بچه‌هايش تارهاي طلايي خورشيد را به هم مي‌بافد تا از آن لحافي درست كند، اما بقيه داستان‌ها مبتني بر واقعيت زندگي موجودات است.
نويسنده در اثناي داستان‌هايش سعي دارد برخي از نكات اخلاقي و انساني را هم به كودكان بياموزد؛ مانند دخالت نكردن در كار ديگران و نوعدوستي در داستان «تخم مرغ شانسي» و يا اجازه گرفتن از مادر در داستان «ولي با اجازه».
تخم مرغ شانسي و چهار داستان ديگر را كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان وارد بازار نشر كرده است.
** «گوانجي و 360 درجه جادويي» نام رماني كودكانه به قلم الهام مزارعي است كه در 8 فصل و با عناوين «غول چراغ جادويي من»، «شاه‌ميگوي سخنگو»، «كوه يخي خيلي خيلي عصباني»، «جزيره پادناها»، «سياره سياسيامي‌هاي چشم ذره‌بيني»، «اورانگوتان دريايي، پيش به سوي گنج سرسرخ‌ها و سفر تمام مي‌شود كه براي گروه سني «ب» نگاشته شده است.
نويسنده در اين رمان كودكانه از سيناپس داستان معروف غول چراغ جادو الهام گرفته، ولي به جاي چراغ جادو از چراغ مطالعه استفاده مي‌كند و البته به جز مواردي كوتاه، غول را زياد وارد داستان نمي‌كند و داستان را با شخصيت اصلي كه گوانجو است، پيش مي‌برد.
تخيل و فانتزي، شاكله اصلي اين رمان كودكانه است و اين مزيتي است كه روايت را مناسب رده سني كودكان كرده است.
«گوانجي و 360 درجه جادويي» را نشر پيدايش در 108 صفحه و با تصويرگري سحر بردايي وارد بازار نشر كرده است.
** «يك شعر بي‌طاقت» نام مجموعه‌اي از 21 شعر در قالب‌هاي سپيد و نيمايي است كه افسانه شعبان‌نژاد آن را براي نوجوانان سروده است. اين كتاب از مجموعه «شعر نوجوان امروز» است كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آن را روانه بازار كرده است.
شعبان‌نژاد در اين مجموعه از تنهايي موضوعاتي كه مد نظر داشته، سروده است.
فراهنگ**9022**1027
۰ نفر