راز موفقیت در شعر و ادب کودک و نوجوان انتقادپذیری است

اردبیل - ایرنا - نویسنده و شاعر حوزه ادبیات کودک و نوجوان خطاب به نویسندگان و شعرای تازه کار این عرصه گفت: انتقاد از ما به‌منزله دریافت تجربیات منتقدان است و شعرا و صاحبان قلم برای ماندگاری در ذهن و ضمیر جامعه هدف باید انتقادپذیر باشند.

افسانه شعبان‌نژاد روز سه‌شنبه در حاشیه رونمایی از آثار ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۶۰۰ اثر شامل رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه، بازنویسی قصه‌های کهن و اساطیری و ترجمه برخی داستان‌های خارجی تاکنون از من چاپ و نشر شده است.

وی ادامه داد: چند کتاب دیگر نیز در دست تهیه دارم و اغلب مضامین و سوژه‌های شعر برای کودک و نوجوان را از محیط کار و زندگی به دست می‌آورم و از سال ۶۰ در حوزه ادبیات کودک کار می‌کنم اما فعالیت حرفه‌ای من به عنوان نویسنده و شاعر کودک و نوجوان از سال ۶۴ آغاز شده است.

وی افزود: ابتدا با مجله کیهان بچه‌ها همکاری می‌کردم و اغلب آثارم در آن نشریه چاپ می‌شد و برخی شعرهایم را از کرمان برای استادم مصطفی رحمان دوست می‌فرستادم و ایشان ضمن تشویق به من می‌گفتند روح لطیف و کودکانه‌ای در وجودم هست و باید ادبیات حوزه کودک و نوجوان را ادامه دهم.

شعبان‌نژاد گفت: با ترغیب‌ها و راهنمایی‌های استاد رحمان دوست به این مسیر ادامه دادم و بعدها با نویسندگان خوب دیگری همچون جعفر ابراهیمی، بیوک ملکی و شعبانی آشنا شدم.

نویسنده و شاعر حوزه ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: خوشبختانه شعر کودک و نوجوان در کشور، پویا است و استعدادهای خوب این عرصه قابل شکوفایی هستند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح کشور برای رشد کودکان و نوجوانان خلاق تاثیر زیادی دارد.

شاعران بزرگ کودک و نوجوان عضو کانون پرورش فکری بوده‌اند

او ادامه داد: شاعران بزرگی که برای ادبیات کودک و نوجوان کار می‌کنند، روزگاری عضو کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده‌اند و بچه‌ها از اینکه امری یا موضوعی به‌طور مستقیم به آنها گفته شود، لذت نمی‌برند اما همه چیز را در قالب و فضای شعر و داستان قبول می‌کنند و فضای بین بزرگترها و بچه‌ها را ادبیات تلطیف می‌کند.

وی با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا به استان‌های مختلف سفر کرده و در جمع کودکان و نوجوانان کانون‌های پرورش فکری قرار می‌گرفتم، گفت: بعد از کرونا نخستین سفرم به یکی از مناطق تهران بوده و امروز در دومین سفر در جمع پرشور کودکان و نوجوانان اردبیلی هستم.

شعبان‌نژاد نقش کتابخانه‌ها را در بالندگی ادبی و هنری کودکان و نوجوانان بسیار مهم دانست و از مسئولان خواست، با توسعه و تقویت کتابخانه‌ها جهت رشد فکری و شکوفایی استعدادهای کودک و نوجوان، بیشتر تلاش کنند.

سه انجمن ادبی کودک و نوجوان در استان اردبیل فعال است

ملیحه ملک‌زاده فرد ، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل هم اظهار کرد: سه انجمن ادبی با عضویت کودکان و نوجوانان فعال و خلاق در استان تشکیل داده‌ایم و امروز با حضور خانم شعبان‌نژاد، برخی آثار مکتوب نویسندگان و شعرای کودک و نوجوان رونمایی، خوانش و نقد می‌شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل در مرکز و شهرستان‌های این استان فعال است و طبق اعلام اداره کل مربوطه، ظرف یک سال گذشته شمار اعضای مراکز کانون در این استان از سه به ۱۲ هزار نفر افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha