۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۷:۳۱
کد خبر: 82176731
T T
۰ نفر
افزایش بیش از 25درصدی  كشت گلخانه ای در كهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح زیركشت گلخانه های این استان امسال نسبت به سه سال گذشته بیش 25 درصد افزایش یافته است.

شهرام عسكری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سه سال اخیر 10 واحد گل رز و چهار واحد تولید صیفی و سبزی با 9 هكتار وسعت به كشت گلخانه ای كهگیلویه و بویراحمد افزوده شد.
وی بیان كرد: 43 واحد گلخانه در این استان به كشت سبزی ، 28 واحد به تولید گل رز هلندی، چهار گلخانه به كشت توت فرنگی ،چهار واحد به گل های آپارتمانی و یك واحد پرورش قارچ خوراكی نیز اختصاص دارد.
عسكری سطح زیر كشت گلخانه های كهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر را 38 هكتار برآورد كرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت هزار و 150 تن محصول كشاورزی شامل توت فرنگی، گوجه، خیار، انواع فلفل رنگی و 13 میلیون و 500 هزار شاخه گل بریده در یك سال گذشته در گلخانه های این استان تولید و روانه بازارهای مصرف شد.
وی اظهار كرد: آسان بودن رساندن مواد مغذی به گیاه از طریق تزریق در نتیجه داشتن ارزش غذایی بهتر و زیبایی و مشتری پسند بودن از دیگر مزایای بهره وری از كشت گیاهان به صورت گلخانه ای است.
عسكری گفت:كشت های گلخانه ای به دلیل امكان كنترل عوامل تاثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده های سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاك، سوخت و دیگر نهاده های كشاورزی یكی از راهكارهای افزایش كمی و كیفی محصولات كشاورزی است كه رضایتمندی مصرف كننده و افزایش درآمد تولید كننده از مزایای آن است.
وی افزود: توسعه گلخانه های انفرادی و فعال كردن مجتمع های گلخانه ای در شهرستان ها از عمده برنامه های جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد در این بخش است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد گفت:افزایش پنج برابری سطح زیر كشت گیاهان دارویی از دیگر دستاوردهای تولیدات كشاورزی در دولت یازدهم است.
عسكری افزود: هم اكنون 85 هكتار از زمین های كشاورزی كهگیلویه و بویراحمد زیر كشت گیاهان دارویی استویا، بابونه، نعناع فلفلی و به لیمو است، در حالی كه سطح زیر كشت گیاهان دارویی این استان در سه سال گذشته 10 هكتار بود.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم هشت تا 15 نفری در هر هكتار از گیاهان دارویی، تولید و درآمد 250 تا 400 میلیون ریالی از كشت گیاهان دارویی بیان كرد: توسعه سطح زیر كشت گیاهان دارویی از راهبردهای دولت برای رونق اقتصادی در كهگیلویه و بویراحمد است.
عسكری پرداخت تسهیلات بلاعوض بین پنج تا 90 میلیون ریال، تسهیلات بانكی،حمایت برای سم پاشی و خشك كردن از جمله كمك های دولت برای توسعه كشت گیاهان دارویی در این استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی كهگیلویه و بویرگفت: سطح زیر كشت محصول ارگانیك در استان امسال نسبت به سال گذشته بیش از 25درصد افزایش یافته است.
عسكری افزود: طرح تولید محصول ارگانیك در سطح دو هزار و 50هكتار از مزارع و باغ های كهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است در حالی كه سال گذشته این طرح در یك هزار و 500 هكتار زمین اجرا شد.
وی بیان كرد: این طرح در شهرستان های مختلف این استان اجرا می شود.
محصول ارگانیك به محصولی گفته می شود كه در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاكی كه از چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزكش ها، قارچ كش ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند كمپوست گیاهی تقویت می شود، رشد می كنند.
كهگیلویه وبویراحمد با 700 هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهارفصل نقش مهمی در تامین نیازهای ضروری بازار استان های جنوبی كشور دارد.
270 هزار هكتار زمین كشاورزی در این استان وجود دارد.
بهره برداران كهگیلویه و بویراحمد سالانه 800 هزار تن محصول كشاورزی تولید می كنند.
8143/6162