۴ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82202843
T T
۰ نفر
مبارزه بيولوژيك با آفات مزارع سويا در شهرستان كلاله اجرا مي شود

كلاله – ايرنا – مدير جهادكشاورزي كلاله از اجراي طرح مبارزه بيولوژيك براي مقابله با آفات مزارع سويا در اين شهرستان خبر داد.

علي علي زاده روز پنجشنيه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهارداشت : امسال اين شيوه طبيعي براي مبارزه با آفات در سطح يكصد هكتار از اراضي سويا با استفاده از زنبورهاي تريكوگراما و براكون و با برپايي كلاس آموزشي براي كشاورزان اجرا مي شود.
مدير جهاد كشاورزي كلاله در ارتباط با هزينه مبارزه بيولوژيك گفت: با توجه به قيمت بالاي سموم شيميايي، هزينه مبارزه بيولوژيك بسيار پايين تر از مبارزه شيميايي است و آلودگي هاي زيست محيطي بسيار كمتري هم دارد.
وي خاطرنشان كرد: علاوه براين مجريان مبارزه بيولوژيك از يارانه برخوردار مي شوند و هزينه كشاورزان درمرحله داشت كاهش قابل توجهي پيدا مي كند.
عليزاده ادامه داد: زنبور تريكوگراما و زنبور براكون در طبيعت تجديد نسل شده و در سال هاي بعد با افزايش جمعيت آنها، به عنوان دشمنان طبيعي آفات در مزارع عمل ميكنند.
عبدالفريد عبادتي كارشناس حفظ نباتات جهاد كشاورزي كلاله نيز گفت: زنبور تريكو گراما با پارازيت كردن تخم پروانه غلاف خوار سويا، باعث كنترل آفت در سطح مزرعه مي شود و مبارزه بيولوژيك با زنبور براكون باعث كنترل لاروهاي آفت مي شود كه در هر دو صورت ضمن كاهش آلودگي، افزايش توليد را نيز در مزرعه به همراه دارد.
در شهرستان 110 هزارنفري كلاله در شرق استان گلستان 68 هزار و 203 هكتار اراضي زراعي و باغي وجود دارد.
7478/1860