۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82213478
T T
۰ نفر

سرمایه گذاری عظیم قطر برای جام جهانی 2022

۱۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82213478
سرمایه گذاری عظیم قطر برای جام جهانی 2022

تهران - ایرنا - برگزاری دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و قطر در مرحله نهایی جام جهانی 2018 روسیه بهانه ای شد تا دبیر كل كمیته برگزار كننده جام جهانی 2022 قطر اقدامات انجام شده برای برگزاری این تورنمنت بزرگ را در این كشور كوچك عربی برای خبرنگاران ایران تشریح كند.

به گزارش ایرنا، ناصر الخاطر امروز (پنجشنبه) در محل آكادمی ملی فوتبال ایران كه اعضا هیات رئیسه، علی كفاشیان نایب رئیس و علی اسدی دبیر كل فدراسیون فوتبال حضور داشتند گفت: به كمیته برگزار كننده از سوی دولت قطر ماموریت داده شده است كه ورزشگاهها و زیر ساخت های مورد نیاز را برای جام جهانی تا قبل از سال 2022 آماده كند.
وی اظهار داشت: برای هر دو تیم ایران و قطر در راه جام جهانی 2018 روسیه آرزوی موفقیت می كنم و امیدوارم با توجه به اینكه قطر میزبان این جام است بتواند برای نخستین مرتبه به جام جهانی روسیه راه یابد.
الخاطر ادامه داد:‌ این مسابقات شاید فشرده ترین مسابقه جام جهانی از نظر مساحت یك كشور باشد چرا كه فاصله جنوبی‌ترین و شمالی‌ترین ورزشگاه‌های قطر كمتر از 80 كیلومتر است و در حال حاضر با فیفا درحال مذاكره هستیم تا مسابقات را در 8 استادیوم برگزار كنیم و البته هنوز تصمیم نهایی در این مورد گرفته نشده است اما تا آخر این فصل مشخص خواهد شد كه بازی‌ها درچند ورزشگاه برگزار خواهد شد.
وی بیان داشت: قطر كشور كوچكی است و این تعداد ورزشگاه در ابعاد بزرگ بعد از پایان جام جهانی شاید برای ما قابل استفاده نباشد و برای همین سعی كردیم اثرات و میراثی كه این مسابقات برای كشور ما بر جای می گذارد و نحوه كاربرد ورزشگاهها را كامل مشخص و هدفمند كنیم.
دبیر كل كمیته برگزار كننده جام جهانی 2022 قطر ادامه داد: برای مثال برای ساخت ورزشگاه الوكره با تحقیق و سئوالاتی كه از مردم این منطقه شد، متوجه شدیم كه آنها به هتل و مدرسه نیاز دارند و به این نتیجه رسیدیم كه با ساخت ورزشگاه در این منطقه همه امكانات مهم یك شهر شامل مدرسه، پارك،‌هتل و سالن های برگزاری مراسم و جشن برآورده می شود.
وی در ادامه توضیحاتی را در رابطه با ساخت و تجهیز ورزشگاههای ملی الخلیفه، البیت، موسسه قطرو الریان ارایه كرد.
الخاطر در خصوص اینكه برگزاری جام جهانی 2022 در قطر چه میراثی به جای می‌گذارد، گفت: سال 2009 و 2010 زمانی كه كمپین جام جهانی راه اندازی شد به جامعه بین‌الملل قول دادیم كه نسل خوبی از خودمان به جای بگذاریم. جامعه هدف ما افراد نوجوانی هستند كه سه سطح محیطی، رفتاری و زندگی سالم را باید در آنها توسعه بدهیم كه در حال حاضر این برنامه مختص آسیا است و در كشورهایی مانند نپال، سوریه، اردن، لبنان و قطر اجرایی شده است
وی همچنین ادامه داد:‌یكی از موارد مهمی كه در سه سال گذشته خوراك اصلی مطبوعات بین المللی بود موضوع مرگ كارگرانی هستند كه در قطر برای ساخت ورزشگاهها كار می كنند كه در ابتدا آمار مرگ هزار نفر اعلام شد كه برخی دیگر آمار چهار هزار نفر را اعلام كردند و در این اواخر شنیدم كه مرگ كارگران در قطر تا هفت هزار نفر افزایش یافته است.
الخاطر بیان داشت: هیچ‌ كدام از این آمار واقعیت ندارد و اخباری كه در این زمینه مطرح می‌شود، اشتباه است. ضمن اینكه برای اثبات آن هیچ مدركی وجود ندارد. ما برنامه‌های زیادی برای رفاه كارگران داریم كه سلامت و امنیت كامل آنها را نیز تأمین می‌كنند.
وی درباره همكاری ایران و قطر برای برگزاری جام جهانی گفت: كمكی كه ایران می‌تواند به قطر كند، صعود به جام جهانی است به این دلیل كه آنقدر ایرانی‌ها مشتاق فوتبال هستند كه من همه جا حضور پرشور آنها را دیده‌ام. در جام جهانی برزیل، جام ملت‌های استرالیا و قطر دیدم كه هواداران ایرانی چگونه از بازی‌ها استقبال می‌كردند. حتی در جام‌های جهانی كه ایران حضور نداشت هم هواداران ایرانی را به‌عنوان تماشاگر دیده‌ایم.
ورزشی**1067**1440