۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۳۳
کد خبر: 82219515
T T
۰ نفر
تشريح اقدامات اداره كل استانداردوتحقيقات صنعتي كرمانشاه در دولت تدبيرواميد

كرمانشاه- ايرنا- مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان كرمانشاه؛ با ارايه گزارشي عملكرد اين اداره كل در سه سالي كه از عمر دولت تدبير و اميد مي گذرد را تشريح كرد.

به گزارش ايرنا، محمودرضا نيازي ابتدا در خصوص صدور پروانه كاربرد علامت استاندارد گفت: در سال‌هاي 92، 93 و 94 به ترتيب 59، 66 و 75 پروانه كاربرد علامت استاندارد در استان كرمانشاه صادر شده است.
وي افزود: همچنين در پنج ماه سپري شده از سال جاري 25 پروانه كاربرد علامت استاندارد براي واحدهاي توليدي و خدماتي تحت پوشش استان صادر شده است.

** بازرسي از واحدهاي توليدي و خدماتي
نيازي همچنين به بيش از سه هزار مورد بازرسي از 400 واحد توليدي و خدماتي تحت پوشش در استان طي سه سال اخير خبر داد و گفت: رعايت قوانين و مقررات سازمان ملي استاندارد و خدمت صادقانه در ارايه كالا با كيفيت مطلوب از جمله الزاماتي است كه توليدكنندگان بايد در امر توليد به كار گرفته و از هرگونه سهل‌انگاري و بي‌توجهي به كيفيت كالا خودداري كنند.
وي افزود: در سال جاري اداره كل استاندارد به استناد ماده 9 اقدام به برخورد قانوني با دو واحد توليدي صنايع ساختماني و صنايع غذايي بسته ‌بندي كرد كه واحد توليدي تحت پوشش در حوزه صنايع ساختماني به دليل نداشتن كيفيت لازم و رعايت نكردن الزامات استاندارد از سوي مراجع قضايي تعطيل و مديرعامل واحد مذكور به 6 ماه حبس تعزيري محكوم شد، همچنين واحد صنايع غذايي نيز توسط مراجع ذيربط تعطيل گرديد.

** نمونه‌ برداري از واحدهاي توليدي
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان كرمانشاه در ادامه از انجام نزديك به چهارهزار مورد نمونه ‌برداري از فرآورده‌هاي توليد شده در واحدهاي توليدي و از خطوط توليد و يا انبار مربوط به واحدهاي توليدي سطح استان نيز خبر داد.

** نظارت بر كيفيت بنزين جايگاه‌هاي عرضه
نيازي همچنين با استناد به مصوبه شوراي عالي استاندارد نظارت بر كيفيت بنزين كه از ابتداي سال 94 به سازمان ملي استاندارد واگذار شده است، گفت: طي يك سال گذشته بر اساس ضرورت موضوع كارشناسان اين اداره كل از بنزين توليدي پالايشگاه كرمانشاه و 9 جايگاه عرضه بنزين در سطح استان نمونه ‌برداري و براي تطبيق با استاندارد ملي شماره 4904 مورد ارزيابي كيفي قرار گرفت.

** آزمون نازل هاي عرضه سوخت مايع (بنزين و گازوئيل)
وي با بيان اينكه صحت عملكرد نازل‌هاي سوخت مايع يكي از وظايف قانوني سازمان ملي استاندارد مي‌باشد، گفت: در همين راستا و به ‌منظور حفظ حقوق مصرف‌كنندگان و كنترل كمي نازل‌هاي سوخت مايع (بنزين و گازوييل) از تعداد 104 جايگاه عرضه سوخت استان كه در مجموع 961 نازل فعال را شامل مي‌شود، طي سه سال اخير بيش از 6 هزار آزمون از تلمبه ‌هاي موجود در جايگاه‌هاي عرضه سوخت مايع (بنزين و گازوئيل) به صورت دوره اي و با همكاري شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي انجام شده است.
نيازي يادآور شد: در ضمن 2 درصد از تلمبه هاي مورد آزمون نيز به دليل نقص عملكردي از سوي بازرسان شركت پخش رفع نقص گرديد.

** بازرسي ادواري از آسانسورهاي منصوبه در دستگاه‌هاي دولتي و مكان‌هاي عمومي
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي كرمانشاه در ادامه اظهار كرد: در اوايل سال 94 اين اداره كل بازرسي ادواري از بيش از 110 دستگاه آسانسور منصوبه قبلي در ساختمان‌هاي دولتي، مكان‌هاي عمومي (شامل بيمارستان‌هاي امام رضا (ع)، امام حسين (ع)، امام خميني (ره)، آيت الله طالقاني) و بخشي از مجتمع‌هاي مسكن مهر استان را در دستور كار قرار داد كه نتايج به دست آمده از اين طرح نشان دهنده وضعيت بسيار ناايمن در اين آسانسورها مي‌باشد.
وي خاطرنشان كرد: در سه سال اخير تعداد بيش از يك هزار و 500 گواهينامه تاييديه آسانسور از سوي شركت‌هاي بازرسي تحت پوشش اين اداره كل ارسال كه ضمن تائيد آن‌ها به منظور دريافت پايان كار ساختمان به مناطق مختلف شهرداري‌هاي استان اعلام شد.

** صادرات و واردات
نيازي در ادامه به وضعيت صادرات و واردات از مرزهاي استان كرمانشاه اشاره و با بيان اينكه بالغ بر 65 درصد كل كالاهاي صادراتي از منطقه مشمول استاندارد اجباري مي‌باشد، خاطرنشان كرد: در راستاي صدور كالاهاي با كيفيت و جلوگيري از صدور كالاهاي نامرغوب، اداره كل استاندارد كرمانشاه با ايجاد ادارات و نمايندگي در مبادي مذكور مستقر و به ارايه خدمت مي‌پردازد و تنها در صورت انطباق كالا با استانداردهاي ملي و يا استاندارد‌هاي مورد قبول، مجوز صادرات يا واردات آن‌ها را صادر مي‌نمايد.
وي گفت: در سال 94 حدود 6 ميليون تن انواع كالا به ارزش تقريبي 2 ميليارد و 900 ميليون دلار از طريق مرزهاي استان كرمانشاه به خارج از كشور صادر شده است كه بيش از چهار ميليون تن از اين كالاها (معادل 66 درصد كل كالاهاي صادراتي)، مشمول قوانين استاندارد اجباري بوده كه با نظارت اين اداره كل و واحدهاي اجرايي تابعه مستقر در مرزهاي قصرشيرين و پاوه صورت گرفته است.

** بازرسي از واحدهاي صنفي عرضه‌كننده محصولات انرژي بر (فروشگاه‌هاي لوازم‌ خانگي)
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي كرمانشاه در بخش ديگري از اين گزارش به بازرسي از واحدهاي صنفي عرضه كننده محصولات انرژي بر (فروشگاه هاي لوازم خانگي) اشاره و اظهار كرد: طي سال گذشته از 146 فروشگاه عرضه‌ كننده محصولات لوازم ‌خانگي بازرسي به عمل آمد كه در اين بازرسي‌ها در مجموع بيش از يك هزار دستگاه لوازم خانگي فاقد برچسب انرژي، جعل رتبه و يا جعل علامت استاندارد كشف شد.

** بازرسي و كنترل كيفيت شير مدارس
نيازي همچنين با اشاره به بازرسي و كنترل كيفيت شير مدارس گفت: در سال تحصلي گذشته و از ابتداي طرح توزيع شير مدارس، تعداد 43 مورد بازرسي و نمونه برداري از محل توليد، نگهداري و توزيع شير مدارس مربوط به پنج شركت توليدي طرف قرارداد اداره كل آموزش و پرورش استان، صورت گرفت كه از توزيع و عرضه شير استريليزه و پاستوريزه 2 شركت توليدي به علت مغايرت‌هاي متوالي نتايج آزمون‌هاي انجام شده (آلودگي ميكروبي)، ممانعت به عمل آمد و قرارداد اين دو شركت از سوي اداره كل آموزش و پرورش استان فسخ شد.

** استانداردسازي مجموعه هاي تفريحي (شهربازي، زمين‌بازي، پارك‌هاي بازي و …)
وي در ادامه و با تاكيد بر اينكه استاندارد كليه تجهيزات بازي براساس مصوبات شوراي عالي استاندارد، مشمول مقررات استاندارد اجباري است، فعاليت كليه مكان‌هاي تفريحي اعم از شهربازي، زمين‌بازي، پارك ها بازي و … بدون تأييديه ايمني استاندارد را ممنوع اعلام كرد.
نيازي گفت: در سال جاري در راستاي وظايف نظارتي و كنترلي اين اداره كل، به منظور حفظ و صيانت از حقوق شهروندان با هدف جلوگيري از بروز سوانح و حوادث احتمالي، از ادامه فعاليت تجهيزات تفريحي در هشت شهربازي استان جلوگيري به عمل آمده است.
7458/8066