۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82222918
T T
۰ نفر
فاز دوم مایه كوبی تب برفكی دام ها در كردستان انجام می شود

سنندج- ایرنا- مدیركل دامپزشكی استان كردستان گفت: فاز دوم واكسیناسیون تب ‌برفكی در این استان از 22 شهریور تا یكم مهر ماه انجام می شود.

مجتبی ورمقانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فاز دوم واكسیناسیون تب برفكی با تمام ظرفیت‌های بخش دولتی و غیردولتی در استان اجرا می‌شود.
وی اضافه كرد: در این مرحله تعداد60 اكیپ مایه كوب از بخش دولتی وخصوصی در مدت 25 روز واكسیناسیون دامها را انجام خواهند داد و پیش بینی می شود تعداد 60 هزار رأس دام سنگین مقابل این بیماری واكسینه شود.
وی ابراز امیدواری كرد این مایه كوبی با همكاری دامداران به طور كامل انجام شود تا جمعیت دامی استان از این بیماری كه زیان اقتصادی زیادی به دامداران وارد می كند، واكسینه شود.
وی با بیان اینكه اجرای واكسیناسیون تب برفكی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد، اضافه كرد: تب برفكی یك بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است كه باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه كوبی جلوگیری كرد.
وی گفت: كاهش شیر در دام ها، كاهش تولید فرآورده های گوشتی، كاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفكی است.
ورمقانی با اشاره به اینكه بیماری تب برفكی یك بیماری مخصوص دام بوده و احتمال سرایت آن به انسان بسیار كم است افزود: ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود كف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان را از علایم بیماری تب برفكی است.
مدیر كل دامپزشكی كردستان از دامداران خواست تا در صورت مشاهده این بیماری ضمن جداسازی دام های مبتلا، موضوع را به واحدهای دامپزشكی اطلاع داده و با رعایت اصول بهداشتی و نظارت دامپزشكی نسبت به ضدعفونی مناسب محل نگهداری دام ها نیز اقدام كنند.
در استان كردستان بیش از یك میلیون 800 هزار راس دام سبك و 300 هزار راس دام سنگین وجود دارد.
استان كردستان یكی از مناطق دام خیز و دامپرور كشور محسوب می‌شود كه سالانه نزدیك به 24‌هزار تن گوشت قرمز و 181‌هزار تن شیر از این تعداد دام تولید می‌شود.
7355/3020