۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۸:۵۰
کد خبر: 82246455
T T
۰ نفر

اعتراضات شمال عراق را ناآرام كرد

۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۸:۵۰
کد خبر: 82246455
اعتراضات شمال عراق را ناآرام كرد

اربیل – ایرنا- اعتراضات جمعی از معلمین و كاركنان دولتی به تاخیر پرداخت حقوق معوقه و ریاضت اقتصادی، تعدادی از شهرهای كردستان عراق را ناآرام كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اعتراض كنندگان بعد از هشدارهای روزهای اخیر، امروز (سه شنبه) با برپایی تظاهرات سراسری در شمال عراق، اوضاع عمومی را در اقلیم كردستان عراق ناآرام كردند و برخی از تظاهرات كنندگان برای اولین بار با پوشیدن كفن در این اعتراضات شركت كردند.
معلمین حاضر در این تظاهرات كه اكثریت را تشكیل می دادند، خواهان لغو سیستم پرداخت نصف حقوق ماهیانه به كاركنان شده و تهدید كردند در صورتی كه خواسته های آنها در پراخت حقوق معوقه چند ماهه اعمال نشود، مانع از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید خواهند شد.
این در حالی است كه وزارت آموزش و پرورش اقلیم كردستان عراق اعلام كرده كه هفته آینده سال تحصیلی جدید همزمان با سراسر عراق آغاز می شود.
شهرهای سلیمانیه، حلبچه، كلار، رانیه، كفری، كویه، قلعه دره، دربندیخان و دیگر شهرهای اقلیم كردستان عراق امروز شاهد بیشترین حضور تظاهرات كنندگان بود كه در مواردی منجر به درگیری بین تظاهرات كنندگان و نیروهای امنیتی شمال عراق موسوم به 'آسایش' شد.
گزارش رسانه های كرد زبان شمال عراق حاكیست كه نیروهای امنیتی آسایش، ده ها نفر از تظاهرات كنندگان را دستگیر كرده و همچنین به تعدادی از رسانه هایی كه در حال پوشش خبری تظاهرات بودند، تعرض كردند.
برخی از رسانه های عراقی اعلام كرده اند كه جمعی از تظاهرات كنندگان، شعارهایی علیه انتشار فساد اداری و مالی در اقلیم كردستان سر داده و خواستار بركناری 'مسعود بارزانی' از ریاست اقلیم كردستان عراق شدند.
سایت خبری عراقی 'كنوز میدیا' نیز در این راستا در گزارشی نوشته است كه برخی از تظاهرات كنندگان سقف مطالب خود را به بركناری بارزانی از قدرت ارتقا دادند، امری كه منجر شد تا نیروهای آسایش، تدابیر امنیتی را در شهرهای شمال عراق تشدید كرده و اقدام به بستن برخی از خیابان ها و معابر كنند.
معترضین همچنین در برخی از شهرها با آتش زدن لاستیك خودروها در سطح معابر عمومی، باعث بستن تعدادی از خیابان ها و توقف تردد عمومی در داخل این شهرها شدند.
همزمان در شهر اربیل یك گروه از خبرنگاران شبكه تلویزیونی 'ان. آر. تی' كه این اعتراضات را به صورت مستقیم پوشش می داد مورد حمله قرار گرفته و خبرنگار این شبكه بشدت مجروح شد.
در همین راستا دفتر قضایی وابسته به مدعی العموم در سلیمانیه امروز با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه از مطالبات معترضین حمایت می كند.
دفتر 'اتحادیه علمای دین اسلام' در شهر حلبچه نیز به عنوان یكی از احزاب سیاسی مهم در كردستان عراق در بیانیه ای حمایت خود را از خواسته های معترضین اعلام كرده است.
این تظاهرات در حالی اتفاق افتاده كه بیم آن می رفت، دفتر برخی از احزاب كردی توسط معترضین مورد حمله قرار گیرد؛ 'عبدالخالق طلعت' مدیر كل پلیس اربیل در این خصوص به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: در اربیل امنیت عمومی خوب است و اجازه نمی دهیم دفاتر احزاب مورد تعرض قرار گیرد.
شهرهای كردستان عراق تابستان 2015 نیز شاهد اعتراضات مشابهی بود كه برای بیش از سه ماه شمال عراق را ناآرام كرد.
در تظاهرات سال گذشته نیز، اعتراضات به مسائل اقتصادی و دیركرد پرداخت حقوق كاركنان آغاز شد و به سرعت دامنه آن به مسایل سیاسی از جمله درخواست بركناری مسعود بارزانی از ریاست اقلیم كردستان عراق كشیده شد.
متعاقب این اعتراضات بود كه جمعی از تظاهرات كنندگان اقدام به آتش زدن دفاتر برخی از احزاب حاكم در اقلیم كردستان عراق كردند.
خاورم *4*351*353*1770*1275 انتشار دهنده: مجید جعفری
۰ نفر