۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82263221
T T
۰ نفر

فعالیت 20 گروه تعزیه در استان گلستان

۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۷
کد خبر: 82263221
فعالیت 20 گروه تعزیه در استان گلستان

گرگان - ایرنا - مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: 20 گروه تعزیه خوانی در سطح استان در ماه های محرم و صفر به اجرای برنامه می پردازند.

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار كرد: گروه های تعزیه خوان در شهرستان های گرگان، علی آباد، ازادشهر، رامیان، مینودشت، گنبدكاووس، كردكوی و بندرگز فعالیت دارند.
وی اضافه كرد: بیشتر فعالیت گروه های تعزیه خوان و تعزیه گردان در استان مربوط به گرگان با 9 گروه در سرخنكلا، آلو كلاته، نصر آباد، قرن آباد، جلین، نودیجه، كفشگیری، كوی قلعه حسن و حیدرآباد این شهرستان است.
به گفته وی؛ فعالیت گروه های تعزیه خوانی در استان بیشتر در ایام محرم و اواخر صفر می باشد.
تعزیه‌( شبیه‌خوانی)، نوعی نمایش مذهبی و سنّتی ایرانی شیعی، عمدتاً درباره شهادت امام علی (ع) و امام حسین (ع) و مصائب اهل بیت (ع) در واقعه كربلا است.
كارشناس تئاتر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز درخصوص ویژگی های هنر تعزیه خوانی به خبرنگار ایرنا گفت: آئین تعزیه خوانی به صورت زنده برگزار و باعث تداعی شدن نهضت عاشورا و مصائب خاندان پیامبر مكرم اسلام (ص) در واقعه كربلا در ذهن مخاطب شده و به ترویج فرهنگ عاشورایی كمك می كند.
رحمان هزارجریبی افزود: تعزیه خوانی در میان اقوام گلستان مانند سایر مناطق كشور دارای سابقه است و در سال های اخیر فعالیت گروه های تعزیه خوان پررنگ شده است.
وی اضافه كرد: استقبال از تعزیه خوانی نزد مردم استان در حال افزایش است كه نمونه بازر آن را می توان در اجرای تعزیه خوانی در سرخنكلا گرگان مشاهده كرد كه با حضور جمع زیادی از مردم این منطقه برگزار می شود.
به گفته وی؛ فعالیت گروه های تعزیه خوان در ماه محرم و صفر و بیشتر در مورد بازگویی و بیان مصائب روی داده برای امام حسین (ع) و یارانش در كربلا از جمله واقعه شهادت حضرت عباس(ع)، حضرت علی اصغر(ع)، حضرت سید الشهدا (ع) و اسارت خاندان امام و حضرت زینب(س) است.
استان گلستان یك میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد كه متشكل از اقوام و مذاهب مختلف است.
امروز از استان های مطرح در زمینه اجرای تعزیه در ایران می توان به اصفهان، مركزی، قم، تهران، قزوین، البرز، كرمان، یزد، همدان، خوزستان، فارس، زنجان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان اشاره كرد.
6209/1648
خبرنگار: علی اصغر تیموریان **انتشار دهنده: پری سالارنیا