۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۲۲:۵۲
کد خبر: 82312926
T T
۰ نفر

سنندج- ايرنا- رييس سازمان بهزيستي شهرستان قروه از رشد 63 درصدي مشاركت هاي نقدي و غيرنقدي مردمي در هفت ماهه سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

حسين رسولي شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: ميزان مشاركت هاي نقدي و غيرنقدي در سال جاري 2 ميليارد و 800 ميليون ريال است.
به گفته وي اين مبلغ با مشاركت 700 خير شامل مراكز دولتي، غير دولتي، موسسات خيريه و مراكز شبانه روزي در راستاي رفع مشكلات مددجويان، معلولين و مراكز نگهداري در ارتباط با بهزيستي اهدا شده است.
رسولي افزود: اين نهاد حمايتي بايد از سوي خيرين و نيكوكاران حمايت و همراهي شود تا به عنوان يك بازو براي قشر ضعيف جامعه اثرگذار باشد.
وي با بين اينكه اعتبارت دولتي پاسخگوي نياز مددجويان نيست، گفت: كمك ها و مشاركت هاي مردم سخاوتمند و خيرانديش مي تواند در كاهش آلام و رنج خانواده هاي داراي فرد معلول و آسيب ديدگان اجتماعي نقش فراواني داشته باشد.
رسولي با بيان انيكه مددجويان و توانجويان تحت پوشش از دهك هاي پايين درآمدي جامعه هستند، اضافه كرد: اعتبارات سازمان بهزيستي براي برطرف ساختن نيازهاي ضروري مددجويان و معلولين محدود است لذا برآورده ساختن تمام نيازهاي اين قشر به تنهايي از عهده سازمان بهزيستي بر نمي آيد.
رئيس سازمان بهزيستي شهرستان قروه افزود: در حال حاضر 43 مركز غيردولتي در حوزه هاي اجتماعي، توانبخشي و پيشگيري در اين شهرستان خدمات متنوعي به افراد تحت پوشش ارائه مي كند.
به گفته وي سازمان بهزيستي در راستاي خدمت به اقشار محروم، نيازمند، آسيب ديدگان اجتماعي، ايتام و زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست و معلولين در سه حوزه اجتماعي، توانبخشي و پيشگيري به صورت تخصصي فعاليت مي كند.
رسولي به مشكلات مددجويان اشاره كرد و گفت: بيشتر مشكلات مددجويان و توانجويان در زمينه اشتغال، مسكن، هزينه هاي درماني، اياب و ذهاب، هزينه هاي پرستاري معلولين و بيماران ضايعه نخاعي، هزينه تهيه لوازم پزشكي، بهداشتي و توانبخشي است.
وي هزينه هاي تحصيلي دانش آموزي و دانشجويي، تعمير و بازسازي مسكن، رهن و اجاره مسكن، لوازم ضروري منزل، هزينه هاي ازدواج و جهيزيه، هزينه هاي نگهداري معلولين، سالمندان و از كار افتادگان در منزل و مراكز نگهداري، هزينه كاشت حلزوني، پروتز اعضاء بدن، مناسب سازي محيط زندگي و تامين معيشت روزمره را از ديگر مشكلات افراد تحت پوشش اين سازمان دانست.
رسولي افزود: بهزيستي شهرستان قروه از پنج هزار و 500 مددجو در قالب خدمات مستمر و غير مستمر در بخش هاي دولتي و غير دولتي، مراكز نگهداري و شبانه روزي حمايت مي كند.
وي ادامه داد: از اين تعداد 850 خانوار در قالب هزار و 300 مددجو به صورت مستمر بگير و دو هزار و 535 خانوار در قالب سه هزار نفر غيرمستمر بگير در سرفصل‌هاي مختلف از خدمات بهزيستي بهره مند هستند.
به گفته وي 196 دانش آموز معلول و بي سرپرست، 29 دانشجو ، 220 معلول مقيم در مراكز شبانه روزي و 385 خانوار با 670 نفر زنان سرپرست خانوار تحت پوشش اين نهاد هستند.
رسولي از وجود 60 معلول و سالمند زمين گير تحت پوشش بهزيستي خبر داد و افزود: تمامي مددجويان تحت پوشش اين نهاد از خدمات توانبخشي، بهداشتي و حمايتي بهره مند مي شوند.
وي گفت: تاكنون دو هزار و 500 معلول در در طرح توانبخشي مبتني بر جامعه روستايي شهرستان قروه شناسايي شده اند.
رسولي از پرداخت پنج ميليارد ريال تسهيلات اشتغالزايي براي 35 نفر در سال جاري خبر داد و بيان كرد: اميدواريم تا پايان سال جاري 25 ميليارد ريال ديگر تسهيلات اشتغالزايي براي تمامي مددجويان از قبيل زنان سرپرست خانوار، توانجويان و معتادان بهبود يافته اختصاص يابد.
به گفته وي سازمان بهزيستي توجه به توسعه و راه اندازي حوزه مشاركت هاي مردمي را در سياست كاري خود قرار داده است تا از اين طريق با همت و همكاري خيرين و نيكوكاران و توانمندي هاي آنان، گام موثر و بلندتري در حل مشكلات جامعه هدف خود بردارد.
رسولي افزود: امروزه حوزه مشاركت هاي مردمي و حضور خيرين و نيكوكاران در زمينه هاي مختلف همگام و همراه با بهزيستي يك سرمايه واقعي براي اين سازمان است كه در بسياري از موارد ما با كمك همين خيرين توانسته ايم مشكلات خانواده ها را به كلي برطرف نماييم و امروز همان خانواده ها كاملا مستقل و از زير چتر حمايتي بهزيستي خارج و بازتوان شده اند.
پنج هزار و 500 نفر در شهرستان قروه تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند كه در سال جاري دو ميليارد و 800 ميليون ريال براي افراد تحت پوشش كمك هاي مردمي جمع آوري شد.
قروه در 90 كيلومتري شرق سنندج واقع شده است.
7345/6108
**خبرنگار: سارا صالحي/ انتشار دهنده: اميد بهمني