۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82325439
T T
۰ نفر
عزاداران خراسان شمالي در شب رحلت پيامبر اكرم(ص) در سوگ نشستند

بجنورد- ايرنا- عزاداران خراسان شمالي در سالروز رحلت رسول اكرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) با راه‌اندازي دسته‌هاي سينه‌زن، زنجير زن، سوگوار و نوحه‌خوان به ياد اهل بيت باوفايشان عزاداري كردند.

به گزارش ايرنا، به همين مناسبت مردم متدين و شهيد پرور استان خراسان شمالي ديشب و امروز در مساجد، حسينيه ها و تكايا حضور يافتند و در سوگ شهادت رسول اكرم(ص) و امام حسن مجتبي(ع) به سر و سينه زده و اشك ماتم ريختند.
در مراسم امروز كه جاي جاي شهر و روستا، صداي عزا و نوحه‌خواني به‌گوش مي‌رسد بارديگر دسته‌هاي عزاداري در مساجد، حسينه‌ها و تكايا گردهم آمدند و طبق يك آيين سنتي چند ساله با حضور در خيابان هاي شهر به عزداداري و سوگواري پرداختند.
در اين روزها بسياري از مردم شهر و روستا پس از مراسم اربعين حسيني، راه مشهد مقدس را در پيش گرفته اند كه براي دهه آخر صفر در مشهد مقدس حضور داشته باشند و با طي كردن 200 تا 300 كيلومتر راه با پاي پياده زائر حرم رضوي هستند كه اين خيل عظيم همه ساله زائران سواره و پياده از نقاط شهر و روستا خود نشان دهنده عشق و ارات آنان به اهل بيت است.
مردم استان خراسان شمالي همواره حضوري گسترده و پرشور در مراسم هاي مذهبي مختلف داشته‌اند و امسال موكب هايي توسط مردم و مسئولان در مسير پياده‌روي زائران حرم رضوي در اين استان برپا شده كه روزانه پذيراي بسياري از زائران هستند.
كساني هم كه نتوانستند به هر دليلي براي مراسم اربعين در كربلاي معلا حضور داشته باشند و يا توفيق نصيب آنان نشده براي حضور در مراسم دهه آخر صفر با پاي پياده به مشهد بروند، امروز با حضورشان در مراسم سينه زني و عزاداري عشق و ارادات خود را به اهل بيت نشان دادند و آماده اند تا بگويند ادامه دهندگان راه حسيني هستند.
در برخي از خيابان ها ايستگاه‌هاي صلواتي و نذري برپا شده و البته برخي‌ها بر اساس نذري كه داشته‌اند تنها در اين روز اقدام به پخش نذري براي كريم اهل بيت(ع) مي‌كنند.

مديركل تبليغات اسلامي خراسان شمالي در گفت و گويي اعلام كرده است: امسال همزمان با دهه پاياني ماه صفر، قريب به ۶۰ هزار نفر زائر خراسان شمالي به صورت كاروان هاي پياده و سواره، عازم مشهد مقدس شدند.
حجت الاسلام علي خادمي اظهار كرده است: اعزام هاي زائران حرم رضوي در آستانه شهادت امام رضا(ع) در قالب كاروان هاي پياده و سواره است.
رييس اداره تبليغات اسلامي شيروان هم گفت: امسال 23 مسجد شهري و بين شهري در اين شهرستان خراسان شمالي پذيراي زائرين پياده حرم رضوي هستند.
حجت الاسلام محمود عزيزي دوشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: مساجد داخل شهر، روستا و بين راهي از 10 روز قبل براي پذيرايي زائرين پياده حرم رضوي و اسكان و خدمات ارائه شده به آنان آماده شده است.
وي با بيان اينكه سالانه به مناسبت هاي مختلف زائرين پياده حرم رضوي از اين مسر تردد مي كنند گفت: امسال اين شهرستان ميزبان زائرين پياده از استان هاي گلستان، بجنورد، آشخانه و روستاهاي اطراف بوده است.
عزيزي با اشاره به ديگر خدمات ارائه شده به زائرين پياده حرم رضوي افزود: برپايي ايستگاه صلواتي، خدمات پزشكي و داروي رايگان، اسكان و تهيه چند وعده غذا و چاي گرم از جمله خدماتي است كه با همكاري شبكه بهداشت و درمان و هلال احمر شيروان صورت گرفته است.
رييس اداره تبليغات اسلامي شيروان با بيان اينكه امسال تعداد زائرين پياده حرم رضوي در شيروان نسبت به سال قبل افزايش داشته است گفت: امسال 6 هزار و 300 زائر پياده حرم رضوي از اين شهرستان، شامل
سه هزار و 460 نفر آقا و 2 هزار و 840 نفر زن در در قالب 27 كاروان شامل 24 كاروان پياده و سه كاروان سواره براي حضور در آيين هاي دهه آخر ماه صفر عازم مشهد مقدس شدند كه 200 كيلومتر مسير را پياده طي خواهند كرد.
خراسان شمالي كه در بين دو قطب زيارتي مشهد مقدس و گردشگري شمال كشور قرار گرفته هر ساله پذيراي بسياري از زائران حرم مطهر امام رضا(ع) با پاي پياده در مناسبت هاي مختلف است.
7186/ 6042 گزارش از فاطمه مقدسي باجگيران** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي