۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۸:۱۱
کد خبر: 82331090
T T
۰ نفر
مناسب سازی معابر معلولان در خراسان شمالی نیازمند توجه بیشتر است

بجنورد- ایرنا- مددجویان و معلولان خراسان شمالی همچنان با مشكلات متعدد از جمله تحصیل،‌ گردش در پارك، سوار شدن به اتوبوس و از همه مهم تر مناسب سازی نشدن برخی معابر برای رفت و آمد، دست و پنجه نرم می كنند.

به گزارش ایرنا سالمندان، معلولان، زنان باردار، بیماران و خانم‌هایی كه با كالسكه‌ كودكان به داخل شهر می‌آیند همه نیاز به مناسب‌سازی محیطی و مناسب‌سازی اماكن دولتی دارند اما این ضرورت در استان 938 هزار نفری خراسان شمالی خیلی اجرایی نشده است.
با توجه به اینكه حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسكن، اشتغال، امكانات تفریحی همگی به عنوان موضوعات محوری در قوانین و آیین نامه های مربوط به حقوق معلولان به شمار می آیند توجه به این قشر از جامعه امری غیرقابل انكار است.
معنای درست معلولیت هنوز هم بر بسیاری از افراد جامعه مشخص نشده است آری این گروه از افراد كه شامل ناشنوایان، نابینایان، معلولین جسمی، حركتی و ذهنی هستند و در جامعه نیز به وفور دیده می شوند نیازمند نگاه ترحم آمیز نیستند و به عنوان بخشی از جامعه باید طرز برخورد و ارتباطات اجتماعی با معلول همراه با احترام باشد.
این در حالی است كه گاهی در جامعه با برخوردهایی ناشایست و ناخوشاید با فرد معلول مواجه می شویم كه نه تنها باعث می شود شخصیت اجتماعی فرد معلول لطمه خورد بلكه وی را از حضور در اجتماع نیز باز می دارد.
معلولین گاهی به علت فقدان امكانات درمانی مناسب این معلولیت را تا پایان عمر به همراه خود دارند كه با توجه به تعداد معلولان این استان باید در تمامی زمینه های اجتماعی اعم از اشتغال، تفریح و آموزش به این قشر آسیب پذیر جامعه توجه شود.
یكی از معلولین جسمی حركتی خراسان شمالی می گوید: عمده مشكلات افرادی مثل من در محیط های شهری به شبكه معابر و مبلمان شهری بر می گیرد برای همین خواهش می كنم از شهردار و مسئولان شهری لحظه ای كوتاه بر روی ویلچری بنشینند و در امتداد یك خیابان با ویلچر حركت كنند تا بتوانند گوشه ای از درد ما معلولین را لمس كنند.
نیما ساعدی در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: سطوح ناهموار باعث گیر كردن چرخ های ویلچر می شود و باید به حداقل ممكن رسانده اما متاسفانه شاهد آن هستیم شهرداری با شعارهای تبلیغاتی نهضت پیاده رو سازی اقدام به استفاده از سرامیك هایی در كف پیاده روها كرده كه دارای برجستگی و فراز و نشیب است.
یكی دیگر از معلولین در شهرستان شیروان گفت: سال هاست كه ضرورت مناسب‌سازی معابر و اماكن عمومی برای معلولان شنیده می شود اما روند كند اجرای این طرح سبب شده تا توانجویان از برخی مواهب الهی و طبیعی نیز بهره مند نشوند.
تبسم وثوق افزود: معابر، خیابان ها و پیاده روها در شهرها از اساسی ترین فضاهای عمومی به شمار می رود كه امكان ارتباطات اجتماعی، تعاملات كاری، تفریح و دیگر فعالیت ها را برای انسان ها فراهم می آورد.
وی تصریح كرد: در این میان انسانی هایی هستند كه بر اثر غفلت برخی متصدیان حوزه شهرسازی، مجالی برای استفاده از این فضا ندارند و علاوه بر درد معلولیت جسمی با خاطری رنجیده در انزوای خود فرو می روند.
وثوق گفت: در كشور ما از دی ماه 78 مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی – حركتی به عنوان یك قانون لازم الاجرا در آمد اما كماكان این قانون در عمل چندان به اجرا در نیامده است.
شهردار بجنورد در خصوص مناسب سازی معابر شهر بجنورد برای معلولان گفت: هم اكنون تمام پیاده رو سازی های جدید حفظ و نگهداری و استانداردهای لازم عمل شده است.
كیوان دژهوت روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بودجه مناسب سازی برای معلولان اظهار كرد: سال گذشته 49 میلیارد ریال بودجه برای مناسب سازی معابر و پیاده رو سازی ها اختصاص یافت كه كه 100 درصد آن هزینه شد و امسال 56 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته كه از این میزان تاكنون 43 میلیارد ریال برای پیاده روسازی، تعمیرات و نگهداری هزینه شده است.
وی با بیان اینكه در حال حاضر استاندارد تردد معابر سازی برای معلولان در بجنورد 100 درصد انجام شده است گفت: همچنین در تمام پیاده روها، خیابان، پارك و بلوار رمپ گذاشته شده است چرا كه ایجاد رمپ و مناسب سازی معابر برای تردد معلولان، سامندان، زنان باردار، كسانی كه بچه آنان در كاسكه می باشد و ... یك نیاز و برنامه كاری است كه تاكنون انجام شده است.
دژهوت در خصوص اقدامات صورت گرفته برای معلولان نابینا و كم بینا هم افزود: برای این نوع از معلولین خط اختلاف سطح محدود با تغییر رنگ و نوع سنگ فرش صورت گرفته است.
مدیركل بهزستی خراسان شمالی گفت: هم اكنون این استان 17 هزار و 429 معلول دارد كه بیشتر آن ها شامل معلولان حوزه جسمی و حركتی (7 هزار و 300 نفر) و ذهنی (5 هزار و 400 نفر) و بیماران اعصاب و روان (هزار و 700 نفر) هستند.
اسماعیل قربانی در گفت و گو با ایرنا در خصوص مناسب سازی معابر برای معلولان این استان اظهار كرد: طبق آخرین ارزیابی های صورت گرفته 50 درصد از اماكن دولتی و عمومی این استان مناسب سازی شده كه این میزان از میانگین كشوری بالاتر است.
وی با بیان اینكه تاكنون در خصوص مناسب سازی معابر برای تردد معلولان جلسات بسیاری با مسئولان استانی و كشوری برگزار شده است گفت: همچنین در این راستا كمیته تخصصی صورت گرفته تا وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
قربانی با بیان اینكه بعد از بهزیستی و استانداری، شهرداری سومین دستگاه متولی در مناسب سازی معابر برای معلولان است افزود: در خصوص ساخت و سازهای دولتی چنانچه مناسب سازی معابر برای معلولان رعایت نشده باشد شهرداری نباید پایان كار بدهد كه در غیر اینصورت خلاف قانون است.
مدیر كل بهزستی خراسان شمالی مهم ترین مشكلات این قشر را معیشت و اشتغال عنوان كرد و گفت: بسیاری از معلولان استان تحصیل كرده هستند كه هم اكنون بیكار می باشند و با توجه به اینكه سه درصد استخدامی های دولتی مربوط به معلولان است این رقم جوابگوی متقاضی های ما نیست كه در این راستا پی گیر هستیم.
قربانی با اشاره به پرداخت تسهیلات 5 ساله كم بهره برای اشتغالزایی معلولانی كه بتوانند برای خود اشتغال ایجاد كنند افزود: همچنین كارفرمایانی كه معلولان را به كارگیری كنند از تسهیلات كم بهره، جبران كاهش كارفرمایی و بیمه كار فرمایی پرداخت می شود.
7186/ 6042 گزارش از فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده:سیدحسین قدسی