۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹
کد خبر: 82331497
T T
۰ نفر
غذاسراهای غیربهداشتی امنیت غذایی را دچار چالش كرده است

شهركرد - ایرنا - بی توجهی به نكات بهداشتی در رستوران ها و حتی مراكزی كه برندهای شناخته شده محلی و سنتی را یدك می كشند، امنیت غذایی جامعه را با چالش جدی مواجه كرده است.

به گزارش ایرنا، موضوع سلامت جامعه به سلامت موادغذایی آن گره خورده چرا كه در جامعه ‌ای كه موادغذایی سالم به دست شهروندان نرسد، از سویی آمار بیماری‌ های غیرواگیر و هزینه ‌های درمانی سر به فلك می‌ گذارد و از سوی دیگر امنیت غذایی جامعه را دچار آسیب می كند.
از این رو در جوامع توسعه یافته تلاش می شود تا با افزایش سلامت موادغذایی مانع از بروز بسیاری از بیماری ها شوند، این درحالی است كه در كشور ما روزانه موارد متعددی در خصوص رعایت نكردن اصول بهداشتی و استانداردهای لازم در حوزه تولید موادغذایی و یا عرضه آن در بازار و اغذیه سراها مشاهده می شود.
سالها عرضه موادغذایی ناسالم در رستوران های بین راهی موجب نگرانی مردم بود، اما امروز نگرانی از ناسالم بودن موادغذایی به رستوران ها در داخل شهرها و حتی به مراكزی كه برندهای شناخته شده محلی و سنتی را یدك می كشند نیز كشیده شده و همواره خبرهایی مبنی بر توزیع فرآورده های غیربهداشتی و ناسالم در این مراكز منتشر می شود كه این موضوع به یك چالش جدی در حوزه بهداشت تبدیل شده است.
از شیوه نگهداری فرآورده های غذایی گرفته تا نوع طبخ و ارائه آن در سلف سرویس ها نكات ظریفی وجود دارد كه اگر رعایت نشود، بی شك سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.
انتشار اخباری در خصوص عرضه ناسالم كباب در كباب سراها از جمله «بناب» در شهركرد طی هفته های اخیر از یكسو نگرانی مردم را به همراه داشت و از سوی دیگر منجر به تعطیلی موقت واحدهای عرضه كباب بناب در این شهر شد، به نحوی كه رئیس اتاق اصناف شهركرد تعطیلی 11 واحد تهیه و عرضه كباب بناب این شهرستان را تایید و بازگشایی این واحدها را منوط به بررسی بیشتر موضوع و تصمیم گیری مناسب در این رابطه عنوان كرد.
اما این موضوع بازتاب گسترده ای در شهر پیدا كرده و در پی آن متولیان بهداشت را بر آن داشت تا نظارت های خود را بیشتر و دقیق تر انجام دهند تا مشكلی برای شهروندان ایجاد نشود اما سوال اینجاست آیا پیش از اینكه این اخبار در فضای شهر پیچیده شود و موجی از نگرانی ها را شكل دهد، نظارت ها دقیق و بموقع انجام شده است؟
رئیس مركز بهداشت چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا گفت: اغذیه سراهای حساس مثل كباب سراها به طور متوسط ماهی یكبار كنترل و در چهار بخش بهداشت فردی، تجهیزات و وسایل، فضای فیزیكی و بهداشت موادغذایی خام و پخته شده تحت نظارت و بازرسی قرار می گیرد.
عبدالمجید فدایی با اشاره به فعالیت 12 اكیپ بازرسی و نظارت بر رستوران ها و كباب سراهای سطح شهر افزود: این اكیپ ها در شیفت بعدازظهر و به طور خاص بر رستوان ها و كبابی ها نظارت دارند.
وی تصریح كرد: همچنین نمونه برداری میكروبی از كبابی ها سه ماه یكبار انجام می شود كه در سطح شهر شهركرد 61 مورد نمونه برداری از كباب سراهای بناب انجام گرفته كه 58 مورد مطلوب و سه مورد آلودگی میكروبی داشته است.
رئیس مركز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان كرد: مراكزی كه در این خصوص تخلف كرده اند، پلمپ و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.
فدایی یكی از ملزومات در بازرسی های مداوم و دقیق را آزمایش بافت شناسی عنوان كرد و گفت: برای اینكه از سلامت فرآورده های گوشتی اطمینان حاصل شود و مطمئن شد كه فرآورده های گوشتی عرضه شده از حیوانات حرام گوشت نباشد باید آزمایش بافت شناسی انجام داد كه هم اكنون در بسیاری از استان های كشور از جمله این استان آزمایشگاه بافت شناسی راه اندازی نشده و همین امر سبب می شود تا نتیجه بازرسی های انجام شده با وقفه 20 روزه اعلام شود.
وی با اشاره به فعالیت 68 واحد كبابی در سطح شهر تصریح كرد: از این تعداد 11 واحد مختص تهیه و عرضه كباب بناب است و به تازگی یكی از این واحدها به سبب تخلف بهداشتی و نگهداری نامناسب 200 كیلوگرم گوشت قرمز پلمپ شده است.
فدایی با اشاره به نكات بهداشتی در خصوص استفاده از فرآورده های غذایی بیرونی افزود: شهروندان توجه داشته باشند كه از اماكن و مراكز معتبر موادغذایی مورد نیاز خود را تهیه كنند و متولیان اغذیه سراها نیز موظفند تا گواهی بهداشت عمومی و كارت معاینه پزشكی خود را در محل كسب نصب و به رویت مردم برسانند.
رئیس مركز بهداشت چهارمحال و بختیاری اظهار كرد: همچنین مردم از خرید كباب های ارزان بپرهیزند و در صورتی كه با مواد مشكوك مواجه شدند با سامانه 190 تماس و موارد تخلف را گزارش دهند تا كارشناسان و بازرسان موضوع را رسیدگی كنند.
رئیس مركز بهداشت شهرستان شهركرد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: نحوه تامین گوشت و شیوه نگهداری آن نكته حائز اهمیتی در رابطه با غذاهای گوشتی و به طور خاص كباب بناب است.
سید راشد جزایری افزود: در همین خصوص بارها جلسه های متعددی با حضور نمایندگان فرمانداری، اصناف و مسئولان كبابی های بناب برگزار شده و در خصوص شفاف سازی در خصوص محل تامین گوشت روزانه و شیوه نگهداری این گوشت ها تذكرهای لازم داده شده است.
وی تصریح كرد: كبابی های بناب، مجاز به استفاده از گوشت تازه و یا گوشت منجمد دارای پروانه بهداشتی هستند و باید در شرایط كاملا بهداشتی گوشت موردنیاز روزانه خود را نگهداری كنند.
مدیركل دامپزشكی چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص نظارت بر عرضه فرآورده های خام گوشتی در استان اظهار كرد: از ابتدای امسال تاكنون 21 هزار بازدید از مراكز تولید وعرضه فرآورده های گوشتی در استان انجام گرفته است.
عبدالمحمد نجاتی افزود: طی این بازرسی ها 385 مورد نمونه برداری شد كه در پی آن 37 تن مواد خام دامی غیربهداشتی در استان ضبط و جمع آوری شد.
وی تصریح كرد: در همین مدت 96 نفر از كسبه متخلف نیز شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شد.
مدیركل دامپزشكی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان كرد: به شهروندان توصیه می شود تا فرآورده های خام گوشتی خود را از اماكن معتبر خریداری كنند و نسبت به سلامت موادغذایی و شكل ظاهر آن دقت نظر داشته باشند.
همچنین عرضه گوشت خام سفید غیربهداشتی ارزان قیمت نیز از سوی دیگر معضلی است كه در وهله نخست به فرهنگ خرید و مصرف مردم و نیز نظارت بیشتر متولیان امر باز می گردد.
توزیع گوشت سفید غیربهداشتی یخ زده طی هفته های اخیر در سطح شهركرد با قیمت ارزان یكی از معضلاتی است كه واكنش برخی از شهروندان را نسبت به این موضوع در پی داشت كه در تماس با مسئولان دامپزشكی عنوان شد كه نظارت این مركز تنها بر مراكز تحت پوشش است.
با این حال می طلبد تا مسئولان امر اعم از واحدهای كنترل و نظارت زیر نظر شهرداری، نیروی انتظامی، دامپزشكی و بهداشت اكیپ های خاص را برای مقابله با این امر ایجاد كرده و از سویی مردم نیز سطح آگاهی خود را در خصوص غیربهداشتی بودن این مواد بالا ببرند.
اما به نظر می رسد با وجود بازرسی های متعدد و نظارت هایی كه در خصوص بهداشت مواد غذایی انجام می گیرد اما همچنان تخلفاتی در این حوزه وجود دارد كه این امر می طلبد تا شهروندان در نحوه مصرف موادغذایی از رستوران ها تجدید نظر و دقت نظر بیشتری داشته باشند، چرا كه بسیاری از كارشناسان بهداشت معتقدند بهترین راه مقابله با تخلف‌های بهداشتی در حوزه موادغذایی دقت خود مردم است و از خرید فرآورده‌های مشكوك و محصولاتی كه در اماكن غیربهداشتی تهیه می شود، خودداری كرده و در صورت مشاهده موارد تخلف آن را به ناظران اطلاع دهند.
گزارش: خاطره حسین زاده**انتشاردهنده: جهانبخش صفری دهكردی
7363/6021