۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۷
کد خبر: 82340469
T T
۰ نفر
مناطق حفاظت شده مهريز با كمبود محيط بان مواجه است

يزد - ايرنا - رئيس اداره محيط زيست مهريز گفت: نظر به گستردگي مناطق حفاظت شده اين شهرستان براي حفظ و حراست از اين ظرفيت به محيط بان بيشتري نياز داريم.

مهدي تيموري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون 15 محيط بان پوشش و نظارت 229 هكتار وسعت منطقه حفاظت شده كالمند ، بهادران در بخش مركزي شهرستان مهريز را بر عهده دارند.
وي ادامه داد: اين تعداد ناچيز محيط بان به تنهايي نمي توانند نسبت به پوشش دادن منطقه و حفظ و حراست از مناطق فعاليت كنند و بايد نسبت به صدور مجوز براي جذب نيروي جديد اقدام شود.
رئيس محيط زيست شهرستان مهريز اظهار داشت: براي حل اين مشكل محيط زيست طبق مقررات نسبت به جذب محيط بانان افتخاري نيز اقدام مي كند كه تا اندازه اي در پوشش دادن منطقه موثر است.
تيموري گفت: براي محيط بانان افتخاري كارت هميار صادر مي شود تا در كنار افراد ديگر وظايف خود را در پوشش دادن منطقه و انجام نظارت عاليه بيش از گذشته به صورت شايسته انجام دهند.
منطقه كالمند بهادران مهريز يزد در سال 1355 به دليل تخم گذاري پرنده با ارزش و كمياب هوبره و همچنين برخورداري از وضعيت اكولوژيكي مناسب جهت ادامه حيات گونه هاي ارزشمند جانوري و گياهي مختلف از جمله آهو و زاغ بور به عنوان منطقه شكار ممنوع و از اول خرداد ماه سال 1370 با تصويب شوراي عالي محيط زيست بصورت رسمي در زمره مناطق چهار گانه تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست قرار گرفته و بمنزله حفاظت شده اعلام گرديد.
اين منطقه در حد فاصل 54 درجه و 20 دقيقه تا 55 درجه و 15 دقيقه طول جفرافيايي و 31 درجه و 5 دقيقه تا 31 درجه و 35 دقيقه عرض جفرافيايي واقع شده است و در 20 كيلومتري شهرستان مهريز و 50 كيلومتري مركز استان و بهادران در 85 كيلومتري بزد قرار گرفته است.
وسعت اين منطقه حدود 250 هزار هكتار برآورد شده كه بيش از نيمي از مساحت آن را نقاط دشتي و مابقي را ارتفاعات صعب العبور، كوهپايه ها و تپه ماهور ها تشكيل داده است.
بلندترين نقطه منطقه مزبور در كوه مدوار با ارتفاع سه هزار و290 متر و پست ترين نقطه آن در كفه مهدي آباد يكهزار و 400متر از سطح دريا ارتفاع دارد.
ميزان بارندگي در نقاط مختلف اين مظقه متفاوت بوده و از حداقل 50 تا حداكثر 150 ميلي متر در سال متغير مي باشد.
منابع آبي موجود در منطقه حفاظت شده كالمند بهادران به دليل وسعت زياد و كويري بودن آن جوابگوي نياز حيات وحش منطقه نبوده است .
سنگآب هاي موجود در منطقه كه در اثر انحلال آهكي به طور طبيعي تشكيل شده اند، از نظر ذخيره و ظرفيت نگهداري آب متفاوت و ميزان آب آنها تحت تاثير نزولات جوي بوده و در سال هاي اخير كمبود بارشهاي جوي موجب گرديده تا ذخيره آبي چشمه ها و سنگآب هاي منطقه بسيار كم شود.
شهرستان مهريز با 50 هزار نفر جمعيت در 30 كيلومتري شهر يزد قرار دارد .
7536/ 5054 خبرنگار::كاظم سبحان زاده**انتشار: بهنام احمدي *
irnayazdd@