۱۶ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82375185
T T
۰ نفر

تختي؛ الگويي براي همه دوران

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۳۵
کد خبر: 82375185
تختي؛ الگويي براي همه دوران

تهران - ايرنا - چهل و نهمين سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختي روز جمعه - فردا - در حالي در ابن بابويه شهرري برگزار مي شود كه در اين روزگار تنها عامل ماندگاري نام اين بزرگمرد بعد از چندين دهه از مرگش، اخلاق و جوانمردي او است.

چهل و هشتمين سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختي، ديگر بار يادي از او مي كنيم و تختي را همچنان در رديف و زمره قهرمانان و پهلوانان حماسي و اسطوره اي اين سرزمين كهن مي شماريم و براي او ارج و احترام قائليم.
تختي، نماد و سمبل ورزش ايران و از نسل پهلوانان اساطيري و ماندگار تاريخ ايران است. مردي كه واژه هاي زيباي پهلواني، جوانمردي، گذشت، دينداري، مردانگي و فداكاري، به نام او گره خورده است.
تختي در مقابل هيچ كس كرنش و سرخم نكرد و با هيچ صاحب منصبي، هم كلام و هم سفره نشد و طلب شغل و جايگاه و پست و مقام و منزلت نكرد و به همين دليل براي مردم، شكست ها و پيروزي هايش يكي بود.
بنابراين در دوراني كه سايه اخلاق، جوانمردي و گذشت از ورزش ايران رخت بربسته، تختي كسي است كه در دوران معاصر اين واژه را در عمل برايمان معني كرد و بهترين الگو براي همه ورزشكاران، جوانان و نوجونان مي تواند باشد.
مرحوم «جعفر سلماسي» نخستين مدال آور ورزش ايران در تاريخ بازي هاي المپيك (برنده مدال برنز مسابقه هاي وزنه برداري بازي هاي المپيك 1948 لندن) در مورد جهان پهلوان تختي چنين گفت: «در روز افتتاح بازي هاي المپيك 1960 رم، رئيس تربيت بدني وقت، پرچم ايران را براي رژه رفتن در پيشاپيش ورزشكاران ايراني در استاديوم به دست جهان پهلوان تختي داد ولي او به طرف من آمد و گفت كه برداشتن پرچم ايران حق شما است چون كه نخستين قهرمان المپيك ايران هستي.»
«من هر چه معذرت خواستم و از آن روح ورزشي بسيار بلند و از خودگذشتگي بي مانند او تشكر و سپاسگزاري كردم، منصرف نشد و من هم به ناچار خواسته او را اجابت كردم و پرچم ايران را گرفته و براي رژه رفتن آماده شدم.»
«به جرات مي توانم بگويم كه اين از خودگذشتگي نه تنها در ايران بلكه در جهان بي سابقه است و تا زنده هستم مدنظرم خواهد ماند.»
از سوي ديگر تختي از اين حيث از جمله نوابع و نوادر كشتي جهان بود كه در سه وزن مختلف به مدال هاي جهاني و المپيك رسيد.
تختي از لحاظ تعداد مدال جهاني و المپيك (9 مدال طلا و نقره) و استمرار مدال آوري (11 مدال در مدت 16 سال عضويت خود در تيم ملي كشتي آزاد ايران) در تاريخ ورزش ايران ركورددار است. او در چهار دوره بازي هاي المپيك 1952 هلسينكي، 1956 ملبورن، 1960 رم و 1964 توكيو شركت كرد و از اين نظر جزو نوادر ورزش جهان است چرا كه تعداد ورزشكاران دنيا در همه رشته ها از ابتداي بازي هاي المپيك تا به امروز توانسته اند در چهار دوره پي در پي بازي هاي المپيك شركت كنند، از انگشتان دو دست تجاوز نمي كند.
تختي از سه دوره حضور خود در بازي هاي المپيك، صاحب يك مدال طلا و دو نقره (1956 ملبورن مدال طلا و 1952 هلسينكي و 1960 رم مدال نقره) شد و در المپيك 1964 توكيو با وجود شرايط بسيار نامساعد روحي و بدني كه برايش ايجاد كرده بودند، به مقام چهارم رسيد.
تختي در المپيك توكيو، سه كشتي نخست خود را با پيروزي پشت سر گذاشت و كاواناي ‍ژاپني حريف سوم خود را به راحتي ضربه فني كرد.
حق جهان پهلوان تختي در بازي هاي المپيك 1960 رم نيز مدال طلا بود و در حاليكه در كشتي فينال از «عصمت آتلي» كشتي گير سرشناس تركيه جلو بود، كشتي گير تركيه ناجوانمردانه با سر به صورت او كوبيد و با خونين كردن صورت تختي، مدال طلا را از وي ربود.
خود عصمت آتلي و ساير كشتي گيران تركيه بعدها به اين موضوع اذعان داشته و تختي را قهرمان و برنده واقعي مدال طلاي المپيك 1960 رم مي دانستند.
جهان پهلوان تختي در همه مبارزاتش، مردانه و جوانمردانه با حريفان خود كشتي مي گرفت و روح پهلواني در تمام كشتي هاي او به خوبي نمايان بود.
در حق جهان پهلوان كه به راستي بايد او را «شير بيشه كشتي ايران» نيز لقب داد، در همه ابعاد و زمينه هاي گوناگون اعم از ورزشي، اجتماعي و سياسي و حتي درون زندگي شخصي وي، بسيار ظلم و جفا شد.
** كلكسيون افتخارات جهان پهلوان تختي:
سال ‎ :1951مسابقه هاي جهاني هلسينكي فنلاند، مدال نقره.
سال ‎ :1952بازي هاي المپيك هلسينكي فنلاند، مدال نقره.
سال ‎ :1955جشنواره جهاني ورشو لهستان، مدال نقره.
سال ‎ :1956بازي هاي المپيك ملبورن استراليا، مدال طلا.
سال ‎ :1958مسابقه هاي جهاني صوفيه بلغارستان، مدال نقره.
سال ‎ :1958بازي هاي آسيايي توكيو ژاپن، مدال طلا.
سال ‎ :1959مسابقه هاي جهاني تهران - ايران، مدال طلا.
سال ‎ :1960بازي هاي المپيك رم ايتاليا، مدال نقره.
سال ‎ :1961مسابقه هاي جهاني يوكوهاما ژاپن، مدال طلا.
سال ‎ :1962مسابقه هاي جهاني توليدو آمريكا، مدال نقره.
بازي هاي المپيك ‎ 1964توكيو ژاپن/مقام چهارم/.
مسابقه هاي جهاني ‎ 1966توليدو آمريكا/حذف شد
ورزشي**1067**
خبرنگار: رضا رمضاني انتشاردهنده:علي خورسندي