۲۰ دی ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵
کد خبر: 82380607
T T
۰ نفر
مخاطرات زبان فارسي در فضاي مجازي تلخ و گزنده است

تهران- ايرنا- مدير گروه ايران و جامعه در راديو ايران گفت: مخاطرات پيش روي زبان فارسي در عالم مجازي حقيقتي تلخ و گزنده است.

رضا بحيرايي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا در مورد پويش آيين سخن در اين راديو اظهار كرد: آيين سخن فارسي بهانه خوبي براي توجه بيشتر به «قيمتي در لفظ دري» است.
وي ادامه داد: راديو ايران در دي ماه عزم خود را براي توجه بيشتر به اين زبان جزم كرده است.
بحيرايي تاكيد كرد: در فضاي مجازي و در ميان گروه هاي مختلف، استفاده از كلمات انگليسي مانند اوكي، ساپورت و follow و ... بسيار زياد است.
مدير گروه ايران و جامعه راديو ايران با اشاره به اينكه ظاهرا اعلام حمايت از زبان فارسي اين روزها بيشتر رنگ و بوي تفريح دارد تا يك دغدغه مهم، مي گويد: بايد باور كنيم موضوع پاسداشت زبان فارسي از خطري كه آن را در عالم مجازي تهديد مي كند حقيقتي تلخ و گزنده است.
وي با بيان اينكه امروز وظيفه نگهباني از اين ميراث گرانبها بر دوش هر ايراني عاشقي سنگيني مي كند، گفت: نبايد بگذاريم زيان فارسي اين يادگار بر اثر غفلت و بي توجهي زير آوار واژه هاي بيگانه و تعابير و اصطلاحات سست و بي مايه مدفون شود.
به گزارش ايرنا پويش آيين سخن با شعار من نگهبان زبان فارسي هستم و با مشاركت فرهنگستان زبان و ادب فارسي در راديو ايران طي دي ماه جاري برگزار مي شود.
اين پويش در مرحله اول از مردم مي خواهد اشتباهات و خطاهاي گويندگان، گزارشگران و كارشناسان برنامه هاي راديو ايران و برنامه هاي تلويزيوني و راديويي و حتي خبرگزاري ها را به وسيله سايت راديو ايران radioiran.ir، شماره پيامك 30000900 يا صفحه من safheyeman_iran در تلگرام اطلاع دهند.
در برنامه هاي گروه فرهنگ و انديشه مانند برنامه هاي «كافه هنر» و «شناسا» بحث هاي تخصصي تر مانند واژه سازي و جملات اشتباه طرح و بررسي مي شود.
اقدام ديگر توليد پيام هاي كوتاه مرتبط با درست نويسي و نشر آن در حوزه فضاي مجازي است كه اين پيام ها در كانال راديو ايران و كانال هاي ديگر مانند ويراستاران و درست نويسي منتشر مي شود.
اين پويش همچنين شامل درخواست از مخاطبان برنامه هاي راديو ايران براي معادل سازي واژگان خارجي است كه تاكنون فرهنگستان زبان و ادب فارسي معادلي تعيين نكرده است.
فراهنگ**9157**1027**خبرنگار: منصوره شوشتري** انتشار دهنده: دهقاني