۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۴:۳۱
کد خبر: 82408215
T T
۰ نفر
واگذاری 80 واحد مسكونی به مددجویان بهزیستی استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان اردبیل گفت: امسال تاكنون 48 واحد مسكونی به مدد جویان زیرپوشش واگذار شده و با واگذاری 32 واحد مسكونی دیگر در دهه فجر تعداد واحدهای واگذار شده به خانواده های محروم به 80 واحد مسكونی خواهد رسید.

به گزارش ایرنا ، بهزاد ستاری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: یكی از برنامه های دولت تدبیر و امید این است كه خانواده های دارای 2 معلول صاحب مسكن شوند و در این راستا پارسال 23 خانواده دارای 2 معلول در شهرها و 23 خانواده در روستاهای استان اردبیل صاحب مسكن شدند.
وی با اشاره به اینكه دولت برای خانواده های دارای 2 معلول در شهرها 300 میلیون ریال و در روستاها 180 میلیون ریال وام بلا عوض می دهد، اظهار كرد: 70 خانواده دارای 2 معلول در شهر و 11 خانواده هم در روستاهای استان شناسایی شده اند و تلاش می شود مسكن آنها نیز تامین شود.
وی از بهره برداری 55 طرح با اعتباری بیش از 9 میلیارد ریال در دهه فجر امسال خبر داد و بیان كرد: بهره برداری از 32 واحد مسكونی برای مدد جویان ، 16 مهد كودك ، 2 واحد مركز مشاوره تخصصی ، 2 واحد پایگاه سلامت اجتماعی ، 2 مجتمع خدمات بهزیستی و یك مركز كمپ بهبود معتادان از جمله آنهاست.

** خدمات اجتماعی بهزیستی استان افزایش یافته است
ستاری بیان كرد: 160 تیم پیشگیری اجتماع محور در محلات شهری و روستایی در محیط های آموزشی و محیط كار در سطح استان فعال هستند و امسال 280 هزار نفر جمعیت زیرپوشش این تیم های پیشگیری قرار گرفته اند.
وی از فعالیت 12 مركز اقامتی ، بهبود و بازتوانی معتادان ، 11 انجمن پیشگیری اولیه از اعتیاد و 12 انجمن حمایت از ترك و كاهش اعتیاد در استان خبر داد و اضافه كرد: امسال 373 نفر از یارانه بهبود اعتیاد بهره مند شده و 109 معتاد نیز بهبود یافته اند.
مدیركل بهزیستی استان اردبیل گفت: امسال یك هزار و 983 نفر به صورت درمان سرپایی در این مراكز پذیرش شده و سه هزار و 748 نفر هم به كمپ ها مراجعه كرده اند.
وی آموزش بیش از 30 هزار نفر در مسائل ازدواج و آموزش زندگی خانوادگی را از جمله اقدام های سازمان بهزیستی در سال جاری عنوان كرد و افزود: 56 مركز مشاوره تخصصی و سلامت عمومی در استان فعال است و امسال 19 هزار نفر با صدای مشاور و خط مشاوره 1480 سازمان بهزیستی تماس گرفته اند كه بیشترین تماس ها هم در مورد مسائل و تربیت كودكان و نوجوانان و مشكلات زناشویی بوده است.
وی از اجرای طرح مشترك اداره كل بهزیستی با آموزش و پرورش استان با عنوان طرح مادر خبر داد و اظهار كرد: این طرح در 10 مدرسه شهرستان اردبیل برای دانش آموزانر، معلمان و اولیا اجرا می شود و هدف از آن كنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
وی بیان كرد: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی 25 پایگاه سلامت اجتماعی در مناطق حاشیه شهرها فعال هستند و 27 گروه همیار سلامت اجتماعی كه یك گروه داوطلبانه می باشد در محدوه پرخطر و حاشیه شهرها مشغول به كار هستند.
وی با اشاره به این كه 31 مركز شبانه روزی در استان به یك هزار و 664 نفر ارائه خدمات می كنند، اضافه كرد: از سال 92 تاكنون 101 نفر با استفاده از كاشت حلزون از معلولیت شنوایی در استان نجات یافته اند.
ستاری گفت: طرح غربالگری بیماری اوتیسم كه در سطح كشور اجرا می شود در استان اردبیل هم شروع شده و هدف از اجرای این طرح شناسایی بچه های سه تا پنج ساله مبتلا به این بیماری است.
مدیركل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به كمك 48 میلیارد ریالی خیرین به بهزیستی در 9 ماه امسال استان افزود: 24 میلیارد ریال از كمك ها به صورت نقدی و 24 میلیارد ریال دیگر به صورت غیر نقدی بوده است.
وی ایجاد اشتغال و توانمند سازی مدد جویان را از اولویت های بهزیستی در حوزه اجتماعی عنوان كرد و اظهار كرد: 175 گروه خود یار و 20 تعاونی همیار زنان سرپرست با 20 هزار عضو در این راستا در استان تشكیل شده است.
وی بیان كرد: توسعه مهد كودك های روستایی یكی دیگر از اولویت های سازمان بهزیستی است چون این مهدها در مهارت های زندگی و رشد اجتماعی كودكان نقش مهمی دارند و در این راستا 46 واحد مهد روستایی در حال راه اندازی است.
وی اضافه كرد: تامین بخشی از شهریه مهد كودكان سه دهك پایین جامعه در شهرها و روستاها را سازمان بهزیستی بر عهده دارد و تاكنون برای 688 كودك یك میلیارد و 170 میلیون ریال كمك هزینه مهد پرداخت شده است.
او ادامه داد: هر روز یك وعده غذای گرم برای سه هزار و 291 كودك در استان ارائه می شود تا رشد جسمانی مناسبی داشته باشند و طبق بررسی های به عمل آمده مشخص شده تامین یك وعده غذای گرم باعث از بین رفتن سوء تغذیه آنها می شود.
ستاری از اجرای طرحی با عنوان جمع آوری وسایل و لوازم خانگی اضافی منازل در استان خبر داد و گفت: در این طرح مردم وسایل اضافه منزل خود را با شماره تلفن های 33250361 و 09148597378 به موسسه خیریه چهارده معصوم (ع) اعلام می كنند و آنها بعد از تحویل گرفتن لوازم خانگی اضافی آنها را به خانواده های نیازمند و مددجو كه فبلا شناسایی شده اند، می دهند.
وی راه اندازی 49 مهد كودك جدید ، 9 مهد كودك قرآنی ، 4 كلینیك مدد كاری ، انجمن ام اس بنیاد فرزنگان ، مركز ویزیت در منزل ضایعات نخاعی ، 5 مركز روزانه سالمندان ، 20 مركز مشاوره سلامت و روان و 10 موسسه خیریه صنوف را از جمله برنامه های اداره كل بهزیستی استان در آینده نه چندان دور اعلام كرد.
خبرنگار: نعمت محسن زاده ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6130/6016