۱۲ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۱۷
کد خبر: 82409148
T T
۰ نفر
كارگروه رفع موانع تولید، تدبیری كه گره‌های كور صنعت را گشود

یاسوج- ایرنا- صنعتگران و مسئولان اقتصادی كهگیلویه و بویراحمد معتقدند كه فعالیت كارگروه رفع موانع تولید در 2 سال گذشته روح تازه‌ای به كالبد خفته بخش صنعت دمید و با بازگشت 100 واحد به چرخه تولید منشأ بركات ارزنده‌ای برای رونق تولید و اشتغال شده است.

به گزارش ایرنا، بیش از 35 درصد از اشتغال فعال كشور و یك سوم تولید ناخالص ملی در اختیار بخش صنعت، معدن و تجارت است.
بر اساس آمار وزارت صنعت معدن و تجارت در راستای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و با تلاش كارگروه‌های رفع موانع تولید، امسال حدود 15 هزار واحد تولیدی، صنعتی و كشاورزی به چرخه تولید بازگشتند.
به دنبال تأكید مقام معظم رهبری در راستای كمك به صنایع كوچك و متوسط با پرداخت 108 هزار میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی، فعالیت این واحدها از سر گرفته شد.
حدود 82 هزار واحد تولیدی و صنعتی كوچك و متوسط در كشور فعال است كه سهم كهگیلویه و بویراحمد حدود یك درصد از این میزان است.
كهگیلویه و بویراحمد بر اساس پروانه‌های بهره برداری صادر شده هم اكنون 750 كارخانه و 12 شهرك صنعتی دارد.
شمار پروانه‌های بهره برداری صادر شده یك درصد پروانه‌های ایران، میزان اشتغال ایجاد شده نیز 41 صدم درصد اشتغال صنعتی ایران و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته 31 صدم درصد سرمایه گذاری صورت گرفته در كشور است.
در كهگیلویه و بویراحمد اگر چه قبل از دولت تدبیر و امید بسیاری از واحدهای تولیدی این استان دچار ركود شده بود اما با تلاش كارگروه رفع موانع تولید هم اینك آمار واحدهای فعال صنعتی استان به 70 درصد رسیده است.
در كنار فعالیت كارگروه رفع موانع تولید، در سفر رئیس جمهوری در روزهای 24 و 25 مرداد سال جاری، 6 هزار و 460 میلیارد ریال اعتبار ریالی و 955 میلیون یورو اعتبار ارزی به 57 طرح صنعتی كهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.
تصویب یكهزار و 400 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات بانكی مصوبه دیگری بود كه فرصت خوبی را برای رونق تولید و اشتغال در این استان فراهم كرده است.
مدیرعامل كارخانه آجر و سفال شهرستان كهگیلویه در این باره می‌گوید: فعالیت كارگروه رفع موانع تولید جان تازه‌ای به روح خفته صنعت دمیده و اقدام‌های خوبی در حال انجام است.
نصرت الله رئیسی زاده افزود: كار گروه تخصصی رفع موانع تولید با اختصاص 50 میلیارد ریال اعتبار بخشی از موانع تولید و بهره برداری این كارخانه را رفع كرده و هم اینك 100 كارگر در این واحد مشغول فعالیت هستند.
وی اظهار كرد: اینك دغدغه تولید و اشتغال پایدار بیش از گذشته مورد توجه مسئولان اجرایی و كارگروه تخصصی رفع موانع تولید استان قرار دارد و این مهم شرایط و بستر خوبی را برای رونق كسب و كار و فعالیت صنعتگران فراهم كرده است.
یك عضو شركت آب لوله بسپار شهرستان چرام از اختصاص سرمایه در گردش به میزان 15 میلیارد ریال به این شركت خبر داد و گفت: این حمایت یك كار ارزشمندی است اما باز پرداخت یك‌ساله آن نیازمند بازنگری است.
منوچهر شرافت تصریح كرد كه بازار تولید دچار مشكلاتی است و صنعتگران برای بازگشت به تولید و بازاریابی و بازپرداخت بدهی خود نیازمند زمان بیشتری هستند اما با این وجود فعالیت كارگروه رفع موانع تولید از اقدام‌های اقتصادی خوب دولت برای گشایش در روند تولید و ایجاد اشتغال پایدار ارزیابی می‌شود.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز برگشت 100 واحد راكد و نیمه فعال در بخش‌های مختلف صنعت، گردشگری و كشاورزی در این استان به چرخه تولید و فعالیت مجدد را بیانگر توجه دولت به بخش صنعت می‌داند.
سید موسی خادمی ایرنا اظهار داشت: از 160 هزار میلیارد ریال اعتبارات تخصیصی برای احیای واحدهای راكد و نیمه فعال تولیدی و صنعتی در كشور، سهم استان كهگیلویه و بویراحمد چهار هزار و 50 میلیارد ریال است.
وی حمایت از سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف را رویكرد و راهبرد اصلی دولت تدبیر و امید و همچنین مدیریت اجرایی كهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت كه تمامی دستگاه‌ها و نهادهای متولی در امر اقتصاد باید زمینه را برای جذب بیشتر سرمایه گذار در این استان فراهم كنند.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد توجه دولت به اختصاص تسهیلات بانكی را یاد آور شد و تأكید كرد كه بانك‌های عامل در پرداخت تسهیلات یكهزار و 200 میلیارد ریالی به متقاضیان در بخش‌های مختلف اقتصادی در این استان شتاب بخشی كنند.
خادمی اظهار كرد: تسهیلات بانكی سال 1395 كهگیلویه و بویراحمد 2 هزار و 100 میلیارد ریال است كه تاكنون 900 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
خادمی معضل بیكاری و نبود اشتغال در كشور و این استان را یادآور شد و بیان كرد: تنها راهكار كاهش بیكاری توجه به امر سرمایه گذاری و كمك گرفتن از بخش خصوصی است.
وی برخورداری از تولیدات متنوع كشاورزی، باغی، ماهیان سرد آبی، دام و طیور، صنایع دستی و بومی، داشتن جاذبه‌های كم نظیر گردشگری به‌ویژه اكو توریسم، گیاهان دارویی نادر، برخورداری از معادن و ذخایر معدنی را از مهمترین ظرفیت‌های سرمایه گذاری در این استان ذكر كرد.
خادمی افزود: بانك‌ها باید مشاركت جدی‌تری برای اجرای طرح‌های كلان اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، كشاورزی و گردشگری داشته باشند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به برگزاری 25 جلسه كارگروه رفع موانع تولید در این استان گفت: 874 میلیارد و 520 میلیون ریال تسهیلات رونق تولید از ابتدای سال جاری تاكنون به 100 واحد تولیدی راكد و مشكل دار استان در 2 بخش كشاورزی و صنعت پرداخت شده است.
داریوش دیودیده اظهار داشت: كارگروه‌های رفع موانع تولید با بررسی پرونده 127 واحد تولیدی 259 مصوبه داشت كه 151 مصوبه اجرا و اجرای 144 مصوبه در دست اجراست.
وی تصریح كرد: در كارگروه‌های رفع موانع تولید بدهی 129 واحد تولیدی تعیین تكلیف شد و برای 38 واحد تأمین مالی و تسهیلات پیش بینی شد و استان دارای رتبه 26 كشوری در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید است.
وی افزود: 107 واحد تولیدی راكد و مشكل دار كهگیلویه و بویراحمد در این مدت عقد قرارداد شده كه 100 مورد از آنها تسهیلات دریافت كرده‌اند.
دیودیده بیان كرد: در این مدت 600 واحد تولیدی راكد و مشكل دار كهگیلویه و بویراحمد در سامانه بهین یاب نام نویسی كردند كه از این تعداد 469 مورد متقاضی دریافت تسهیلات بودند و تسهیلات مورد نیاز آنها نیز چهار هزار و 290 میلیارد ریال است.
وی بیان كرد: خروج از ركود 12 واحد با اشتغال‌زایی 115 نفر و حجم تولید به میزان سه هزار و 500 تن، تثبیت اشتغال 70 واحد تولیدی با یكهزار و 500 فرصت شغلی، افزایش ظرفیت تولید و اشتغال 65 واحد به ترتیب هفت هزار و 200 تن حجم تولید و 450 فرصت شغلی از فعالیت‌های مؤثر كارگروه تولید از سال 93 در كهگیلویه و بویراحمد بوده است.
وی خواستار شتاب بخشی بانك‌های عامل كهگیلویه و بویراحمد برای پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی راكد و مشكل دار كهگیلویه و بویراحمد شد.
*بهره برداری از 13 طرح صنعتی در دهه فجر
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجار كهگیلویه و بویراحمد به در دست اجرا بودن بیش از 400 طرح صنعتی در این استان اشاره كرد و گفت: 13 طرح صنعتی و معدنی در این استان در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.
داریوش دیودیده حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را 241 میلیارد ریال و فرصت‌های شغلی آنها را 181 نفر اعلام كرد و افزود: دولت در كنار رفع موانع تولید از ساخت واحدهای صنعتی جدید حمایت خواهد كرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد بزرگترین طرح‌های افتتاحی در این ایام را كارخانه تولید ظروف یك‌بار مصرف كاغذی و گیاهی با حجم سرمایه گذاری 71 میلیارد ریال و كارخانه تولید پانل ساختمانی pvc با حجم سرمایه گذاری 45 میلیارد ریال دانست و اظهار داشت: بهره‌برداری از این طرح‌ها بخشی از مشكلات استان را در زمینه تأمین نیازها و رفع معضل بیكاری مرتفع خواهد كرد.
وی حمایت از طرح‌های اقتصادی را از اولویت‌های برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت كهگیلویه و بویراحمد اعلام كرد و خاطرنشان كرد: كهگیلویه و بویراحمد با داشتن قابلیت‌های مهم در زمینه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مطلوبی داشته است.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110/8005