۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۲۱
کد خبر: 82430011
T T
۰ نفر
بازگشت 107 واحد صنعتي در كهگيلويه و بويراحمد  به چرخه توليد

ياسوج- ايرنا- مسئولان كهگيلويه و بويراحمد بابيان اينكه تشكيل كارگروه رفع موانع توليد مهمترين اقدام عملياتي دولت تدبير و اميد براي رونق توليد و توسعه بخش صنعت بوده است، بازگشت 107 واحد به چرخه توليد در اين استان از طريق پرداخت تسهيلات را پيامدهاي اين برنامه سازنده اعلام كردند.

به گزارش ايرنا، شمار پروانه‌هاي بهره‌برداري صادر شده در كهگيلويه و بويراحمد يك درصد پروانه‌هاي ايران، ميزان اشتغال ايجاد شده نيز 41 صدم درصد اشتغال صنعتي ايران و ميزان سرمايه گذاري صورت گرفته 31 صدم درصد سرمايه گذاري صورت گرفته در كشور است.
بيش از 35 درصد از اشتغال فعال كشور و يك سوم توليد ناخالص ملي در اختيار بخش صنعت، معدن و تجارت است، از اين رو جذب سرمايه در بخش صنعت و رونق توليد با فعاليت واحدهاي صنعتي راكد يك برنامه راهبردي براي دولت يازدهم شده است.
پرداخت افزون بر 140 هزار ميليارد ريال تسهيلات رونق توليد در حدود 2 سال اخير در كشور به يك جهش اميد آفريني براي صنعتگران و توسعه بخش صنعت تبديل شده است.
بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تاكنون پنج هزار و 400 واحد توليدي راكد و مشكل دار كشور با استفاده از اين تسهيلات به چرخه توليد بازگشته‌اند.
كل تسهيلات رونق توليد كشور در حدود 2 سال اخير 165 هزار ميليارد ريال بوده كه تاكنون 90 درصد آن پرداخت شده و سهم هر واحد توليدي راكد و مشكل دار نيز به طور ميانگين بين 10 تا 30 ميليارد ريال بوده است.
به گفته سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجراي طرح خروج از ركود واحدهاي توليدي توسط اين وزارتخانه در راستاي كمك به تحقق اقتصاد مقاومتي، ميزان رشد اقتصادي كشور در حوزه صنايع از 2.2- در سال 1392 اكنون به 5.4+ رسيده است.
رمضانعلي صادق زاده عنوان كرد كه سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است كه اين ميزان تا پايان برنامه ششم توسعه كشور به حدود 13+ يا 14+ برسد.
وي ابراز داشت كه رشد اقتصادي كشور نيز در سال 1392 حدود 2- بوده كه با رشد بيش از هفت درصدي اكنون به بالاي 5+ رسيده است.
بر اساس آمار وزارت صنعت معدن و تجارت در راستاي اجراي برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي و با تلاش كارگروه‌هاي رفع موانع توليد، سال جاري حدود 15 هزار واحد توليدي، صنعتي و كشاورزي به چرخه توليد بازگشتند.
با توجه به اقدام‌هاي ارزنده دولت تدبير و اميد در اختصاص اعتبار براي فعاليت واحدهاي توليدي راكد، در كهگيلويه و بويراحمد اگر چه گام‌هايي برداشته شده اما بهره برداري صحيح از اين فرصت نيازمند تلاش بيشتري است.
بيش از 600 واحد صنعتي در كهگيلويه و بويراحمد در سامانه بهين ياب براي استفاده از تسهيلات رونق نام‌نويسي كرده‌اند و در انتظارحمايت دولت هستند.
به گفته رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد در 27 كارگروه رفع موانع توليد اين استان افزون بر 908 ميليارد ريال تسهيلات رونق توليد از ابتداي سال جاري تاكنون به 107 واحد توليدي راكد و مشكل‌دار استان در 2 بخش كشاورزي و صنعت پرداخت شده است.
داريوش ديوديده اظهار داشت: كهگيلويه و بويراحمد داراي رتبه 26 كشوري در زمينه پرداخت تسهيلات رونق توليد است.
كهگيلويه و بويراحمد بر اساس پروانه‌هاي بهره برداري صادر شده هم اكنون 751 كارخانه و 12 شهرك و ناحيه صنعتي دارد.
در كهگيلويه و بويراحمد گر چه قبل از دولت تدبير و اميد بسياري از واحدهاي توليدي اين استان دچار ركود شده بود اما با تلاش كارگروه رفع موانع توليد هم اينك آمار واحدهاي فعال صنعتي استان به 70 درصد رسيده است.
در كنار فعاليت كارگروه رفع موانع توليد، در سفر رئيس جمهوري در روزهاي 24 و 25 مرداد سال جاري، 6 هزار و 460 ميليارد ريال اعتبار ريالي و 955 ميليون يورو اعتبار ارزي به 57 طرح صنعتي كهگيلويه و بويراحمد اختصاص يافت.
تصويب يكهزار و 400 ميليارد ريال يارانه سود تسهيلات بانكي مصوبه ديگري بود كه فرصت خوبي را براي رونق توليد و اشتغال در اين استان فراهم كرده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به برگزاري 27 جلسه كارگروه رفع موانع توليد در اين استان گفت: 908 ميليارد ريال تسهيلات رونق توليد به 107 واحد توليدي راكد و مشكل دار استان در 2 بخش كشاورزي و صنعت پرداخت شده است.
ديوديده اظهار داشت: كارگروه‌هاي رفع موانع توليد با بررسي پرونده 139 واحد توليدي 320 مصوبه داشت كه 164 مصوبه اجرا و اجراي 156 مصوبه در دست اجراست.
وي تصريح كرد: در كارگروه‌هاي رفع موانع توليد بدهي 137 واحد توليدي تعيين تكليف شدند و براي 40 واحد تأمين مالي و تسهيلات پيش بيني شد و استان داراي رتبه 26 كشوري در زمينه پرداخت تسهيلات رونق توليد است.
معاون امور صنايع و معادن اداره كل صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد گفت كه پس از بررسي كارشناسي مشكلات واحدهاي توليدي 445 واحد صنعتي از سوي كارگروه رفع موانع توليد به بانك‌ها معرفي شدند.
سيد حسين حسيني اظهار كرد كه 114 پرونده از اين تعداد با يكهزار و 151 ميليارد ريال تسهيلات با بانك‌ها قرارداد منعقد كردند و تاكنون به 107 واحد بيش از 908 ميليارد ريال تسهيلات پرداخت شده است.
وي بيان كرد: خروج از ركود 12 واحد با اشتغال‌زايي 115 نفر و حجم توليد سه هزار و 500 تن با حجم سرمايه گذاري بالغ بر 177 ميليارد ريال بخشي از فعاليت كارگروه رفع موانع توليد است.
وي اظهار كرد كه تثبيت اشتغال 70 واحد توليدي با يكهزار و 500 فرصت شغلي، تثبيت ظرفيت توليد 70 واحد صنعتي با يك ميليون تن، افزايش ظرفيت توليد و اشتغال 65 واحد به ترتيب هفت هزار و 200 تن حجم توليد و 450 فرصت شغلي از ديگر فعاليت‌هاي مؤثر كارگروه توليد از سال 93 در كهگيلويه و بويراحمد بوده است.
**بهره برداري از 13 طرح صنعتي
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجار كهگيلويه و بويراحمد به در دست اجرا بودن بيش از 400 طرح صنعتي در اين استان اشاره كرد و گفت: 13 طرح صنعتي و معدني در اين استان در دهه فجر امسال بهره برداري شد كه اين امر بيانگر حركت توسعه صنعتي در استان است.
ديوديده حجم سرمايه‌گذاري اين طرح‌ها را 241 ميليارد ريال و فرصت‌هاي شغلي آنها را 181 نفر ذكر كرد و افزود: دولت در كنار رفع موانع توليد از ساخت واحدهاي صنعتي جديد حمايت خواهد كرد.
وي حمايت از طرح‌هاي اقتصادي را از اولويت‌هاي برنامه‌هاي صنعت، معدن و تجارت كهگيلويه و بويراحمد اعلام كرد و گفت: اين استان از قابليت‌هاي بالايي براي جذب سرمايه گذاري در بخش‌هاي صنايع نفت و گاز، صنعت، كشاورزي برخوردار است.
به گفته استاندار كهگيلويه و بويراحمد از 160 هزار ميليارد ريال اعتبارات تخصيصي براي احياي واحدهاي راكد و نيمه فعال توليدي و صنعتي در كشور، سهم اين استان چهار هزار و 50 ميليارد ريال است.
سيد موسي خادمي حمايت از سرمايه گذاران در بخش‌هاي مختلف را رويكرد و راهبرد اصلي دولت تدبير و اميد و همچنين مديريت اجرايي كهگيلويه و بويراحمد دانست و گفت كه تمامي دستگاه‌ها و نهادهاي متولي در امر اقتصاد بايد زمينه را براي جذب بيشتر سرمايه گذار در اين استان فراهم كنند.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد توجه دولت به اختصاص تسهيلات بانكي را ياد آور شد و تأكيد كرد كه بانك‌هاي عامل در پرداخت تسهيلات يكهزار و 200 ميليارد ريالي به متقاضيان در بخش‌هاي مختلف اقتصادي در اين استان شتاب بخشي كنند.
خادمي اظهار كرد: تسهيلات بانكي سال 1395 كهگيلويه و بويراحمد 2 هزار و 100 ميليارد ريال است كه تاكنون 900 ميليارد ريال آن پرداخت شده است.
خادمي معضل بيكاري و نبود اشتغال در كشور و اين استان را يادآور شد و بيان كرد: تنها راهكار كاهش بيكاري توجه به امر سرمايه گذاري و كمك گرفتن از بخش خصوصي است.
ميزان اشتغال بخش صنعت كهگيلويه و بويراحمد كمتر از يك صد اشتغال صنعتي كشور است و نرخ بيكاري در اين استان 700 هزار نفري 13.2 درصد اعلام شده است.
گرچه نرخ بيكاري كهگيلويه و بويراحمد نسبت به قبل از فعاليت دولت تدبير واميد حدود سه درصد كاهش را نشان مي‌دهد اما توسعه اقتصادي و صنعتي اين استان نيازمند برنامه ريزي مطلوب‌تر و جذب سرمايه گذاري كلان و بهره برداري از حدود 400 طرح صنعتي در درست اجراست.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب** انتشار دهنده:سيد ولي موسوي
6162/6110 /8005