۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82450620
T T
۰ نفر

فرسايش خاك در چهارمحال و بختياري 20 تن در هكتار است

۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82450620
فرسايش خاك در چهارمحال و بختياري 20 تن در هكتار است

شهركرد – ايرنا – مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت:اكنون ميزان فرسايش خاك در اين استان 20 تن در هر هكتار در طول سال است كه ميزان بالايي براي استان محسوب مي شود.

به گزارش ايرنا، علي محمدي مقدم پيش از خطبه هاي اين هفته نماز جمعه مركز چهارمحال و بختياري در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) شهركرد تاكيد كرد: اين ميزان فرسايش در دنيا 5 تن در هر هكتار و در ايران 15 تن است.
وي افزود: به همين منظور بايد ضرورت اجراي پروژه هاي آبخيزداري و آبخوان داري با هدف حفظ منابع آب و خاك چهارمحال و بختياري در اولويت قرار گيرد.
محمدي مقدم تصريح كرد: البته اين در حالي است كه چندي پيش معاون آب و آبفا وزارت نيرو در سفر به چهارمحال و بختياري اجراي پروژه هاي آبخيزداري در اين استان را غيرضروري اعلام كرد در حالي كه فرسايش خاك باعث انباشت گل و لاي پشت سدها مي شود.
وي يادآور شد:از اين رو اجراي پروژه هاي آبخيزداري و آبخوان داري با هدف حفظ منابع آب و خاك چهارمحال و بختياري حتي از احداث سدهاي بتني براي استان از اهميت بيشتري برخوردارست.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري اظهار كرد: احداث سدهاي بتني نقش مهمي در دخيره طولاني مدت آب و تقويت سفره هاي زيرزميني ندارد اما اجراي پروژه هاي آبخيزداري و آبخوان داري در اين زمينه مطلوب تر است.
وي گفت: همانطور كه مسئولان در سطح ملي براي احياي درياچه اروميه تلاش مي كنند، بايد در راستاي پلمپ چاه هاي غيرمجاز نيز فعال شوند.
محمدي مقدم تاكيد كرد: هم اينك فرونشست زمين به علت كاهش سطح سفره هاي زيرزميني در دشت ها به عنوان يكي از مهمترين دغدغه هاي مردم و مسئولان محسوب مي شود.
وي افزود: در كشورهاي پيشرفته دنيا در صورت فرونشست چهار ميليمتري زمين حالت بحران اعلام مي شود و اين در حاليست كه سطح فرونشست زمين در ايران به 56 سانتيمتر رسيده كه بسيار نگران كننده است.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري تصريح كرد: مسئولان ملي بايد براي جلوگيري از افزايش اين مشكل و اتخاذ تدابيري براي رفع آن تلاش و راهكارهاي علمي را ارائه كنند.
وي با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري (مدظله العالي) مبني بر اهميت بيشتر خاك نسبت به آب يادآور شد: منابع آب را مي توان احيا و تجديد كرد اما در مساله فرسايش و از بين رفتن خاك راه علاجي ندارد.
محمدي مقدم به ريزگردهاي اخير و بحران آب و هوايي در خوزستان اشاره و اظهار كرد: به منظور جلوگيري از افزايش اين مساله و شيوع آن در نقاط ديگر كشور بايد به استان هاي داراي كانون ريزگردها توجه ويژه و جدي شود.
وي چهارمحال و بختياري را يكي از كانون هاي مورد تهديد ريزگردها در كشور دانست و گفت: توجه ويژه به مرغزار شهركرد و احياي آن مي تواند در كاهش ريزگردها و بهبود شرايط آب و هوايي نقش جدي داشته باشد.
به گزارش ايرنا، 15 اسفند به عنوان آغاز هفته منابع طبيعي و روز درختكاري نامگذاري شده است.
بروز پديده خشكسالي از 9 سال گذشته تاكنون در چهارمحال و بختياري علاوه بر كاهش منابع آبي، افت سفره هاي زيرزميني و خشك شدن افزون بر 60 درصد قنات ها و چشمه ها در اين استان باعث افزايش ريزگردها و گرم شدن هوا شده است.
اجراي پروژه هاي آبخيزداري و آبخوان داري، صرفه جويي در مصرف آب، تجهيز زمين هاي كشاورزي به شبكه آبياري نوين و استفاده از گياهان كم آب بر و ديم از مهمترين راهكارهاي مقابله با پديده خشكسالي در چهارمحال و بختياري محسوب مي شود.
خبرنگار: وحيد رئيسي دهكردي
7362/2097

سرخط اخبار استان‌ها