۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۸:۲۴
کد خبر: 82460740
T T
۰ نفر
231 هزار هكتار عرصه هاي منابع طبيعي گناباد نيازمند بيابان زدايي است

گناباد-ايرنا- رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گناباد گفت: 231 هزار هكتار از اراضي اين شهرستان در قالب چهار كانون فرسايش بادي نيازمند اجراي عمليات بيابان زدايي و مقابله با ريزگردها است.

به گزارش ايرنا مجتبي محرابي روز شنبه در نشست خبري هفته منابع طبيعي افزود: عمليات احداث بادشكن، نهالكاري، بذرپاشي، جمع آوري بذر و توليد نهال گلداني و قرق مناطق و حفاظت از اراضي در عرصه 500 هكتار از مناطق بحراني گناباد با همكاري و مشاركت مردم در حال انجام است.
وي گفت: از ابتداي فعاليتهاي بيابان زدايي گناباد از سال 1345 تاكنون حدود 60 هزار هكتار از عرصه هاي اين شهرستان احيا شده است كه در مقايسه با روند بيابان زايي سرعت بسيار كمي دارد.
وي با يادآوري وضعيت بحراني در برخي از كانون هاي فرسايش بادي اين شهرستان گفت: اقدامات بيابان زدايي نيازمند نگاه ويژه و ملي و همچنين مشاركت همگاني است.
وي انجام عمليات بيابان زدايي در 160 هكتار از اراضي نوده پشنگ عمراني با اعتباري حدود 2 ميليارد و 400 ميليون ريال از آذرماه سال گذشته را يكي از فعاليت هاي مهم اين اداره براي مقابله با ريزگردها برشمرد.
محرابي گفت: با توجه به مشكلات خاك اين منطقه بذرهاي شش گونه مقاوم در گناباد كاشته شده كه به دليل بارندگي هاي مناسب در حال حاضر شرايط مناسبي دارد.
وي كمبود اعتبار و نيروي انساني را مهمترين مشكلات اداره منابع طبيعي گناباد ذكر كرد و گفت: براي حفاظت از 570 هزار هكتار عرصه منابع طبيعي اين شهرستان تنها چهار نيروي حفاظتي فعال است كه به هيچ عنوان جوابگوي نياز نيست.
وي اظهار كرد: در سطح كشور بطور ميانگين براي هر 80 هزار هكتار عرصه منلبع طبيعي يك محافظ در نظر گرفته شده كه گناباد در اين زمينه از ميانگين كشوري پايين تر است.
وي اضافه كرد: اين شهرستان در جلب مشاركت مردم در حفاظت از منابع طبيعي رتبه نخست استان خراسان رضوي را كسب كرده است
85 درصد از عرصه پنج هزار و 900 كيلومتر مربعي گناباد را عرصه هاي منابع طبيعي تشكيل مي دهد كه چهار كانون فرسايش بادي با 231 هزار هكتار در وضعيت بحراني قرار دارند.
شهرستان گناباد در 287 كيلومتري مشهد و جنوب استان خراسان رضوي قرار دارد.
7545/2095/ 6012 خبرنگار: فهيمه نعمتي شهري ** انتشار دهنده: علي حيدر شاه حسيني