۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۴۲
کد خبر: 82462456
T T
۰ نفر

ناحيه صنعتي سنگتاب مازندران بدون راه دسترسي

۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۴۲
کد خبر: 82462456
ناحيه صنعتي سنگتاب مازندران بدون راه دسترسي

ساري – ايرنا – ناحيه صنعتي سنگتاب واقع در استان مازندران بيش از2 دهه اي از فعاليت آن مي گذرد وتامين اصلي ترين امكانات زيرساختي آن يعني راه سالهاست در گير و دارهاي اداري و تخصيص نيافتن اعتبارات لنگ مانده است .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، پل فلزي ، قديمي و باريك روستاي بالا رستم بر روي رودخانه تالار مسير فعلي تردد به ناحيه صنعتي سنگتاب سالها قبل توسط اهالي چند روستا از جمله بالا رستم ، سمنا كلا و آهنگركلا ساخته شد و الان نوع استفاده از تردد اهالي به جابجايي محموله هاي كارخانه هاي اين مجموعه صنعتي تغيير يافته است .
ناحيه صنعتي سنگتاب حدود 20 هكتاري در كيلومتر پنج جاده كياكلا مجاور روستايي به همين نام واقع است و به عنوان يكي از حدود 40 شهرك و ناحيه صنعتي مازندران مشغول فعاليت است .
ناحيه صنعتي سنگتاب تنها مجموعه صنعتي شهرستان تازه تاسيس سيمرغ است كه از 48 واحد صنعتي تنها 30 واحد در آن فعال است و هم اكنون از ظرفيت اشتغال 700 نفري حدود 500 نفر اشتغال در اين ناحيه صنعتي ايجاد شده است .
در حاليكه نبود اشتغال و درآمد پايدار بارها به عنوان يكي از عوامل مهاجرت مردم از شهرستان سيمرغ عنوان شده است اما فعاليت ناحيه صنعتي سنگتاب به عنوان قطب توليد و اشتغال شهرستان تحت الشعاع تامين نشدن اين زير ساخت قرار گرفته است .
عضو هيات امناي ناحيه صنعتي سنگتاب سيمرغ به خبرنگار ايرنا گفت : كلنگ احداث اين ناحيه صنعتي در سال 1372 به زمين زده و در سال 1374 به بهره برداري رسيد .
حميد رضا رضايي ادامه داد : با توجه به قرار داشتن اين ناحيه صنعتي در آنطرف رودخانه تالار براي تردد به اين مجموعه مي بايست از اين رودخانه عبور كرد .
وي افزود : در زمان ساخت متاسفانه تعبيه پل و راه دسترسي ديده نشد و ناچارا استفاده از راه دسترسي محلي اهالي چند روستا گزينه پيش رو براي صنعتگران در اين ناحيه صنعتي قرار گرفت .
عضو هيات امناي ناحيه صنعتي سنگتاب در توصيف اين راه دسترسي محلي به اين ناحيه صنعتي گفت : پل فلزي ، قديمي و باريك كه تحمل تردد تريلي و كاميون با بارهاي سنگين را ندارد و در حد و اندازه تردد خودروهاي سواري و افراد است .
وي ادامه داد : به دليل باريكي پل تردد همزمان دو طرفه خودروها وجود ندارد و توقف و مكث قبل از پل براي عبور يك به يك خودروها ضروري است .
به گفته رضايي در حالي تردد خودروهاي حامل محموله هاي شركت هاي ناحيه صنعتي سنگتاب از اين پل صورت مي گيرد كه اهالي روستاهاي همجوار هميشه بيم تخريب تنها راه دسترسيشان به روستاهاي اطراف را دارند .
وي افزود : برخي مواقع نيز اهالي براي حفظ راه دسترسي خود ، پل را براي تردد خودروهاي ناحيه صنعتي مسدود مي كنند كه در اين مواقع خودروها مي بايست از مسير پرخطر رودخانه تالار عبور بكنند .
عضو هيات امناي ناحيه صنعتي سنگتاب شهرستان سيمرغ همچنين گفت : نبود اين زير ساخت هاي اصلي توسعه اي ناحيه صنعتي باعث شده تا بخش خصوصي از سرمايه گذاري در اين مجموعه دلسرد شود و بعضا انصراف دهد .
وي به نمونه هاي اخير در اين خصوص اشاره كرد و افزود : در مسير احياي يكي از كارخانه هاي بزرگ مازندران با خريد زميني در ناحيه صنعتي سنگتاب مبادرت به سرمايه گذاري كرده است كه پيش بيني بروز مشكلات براي حمل محموله ها سدي در مسير كارآنان شده است .
مديرشركت صنايع كاغذسازي حرير قائمشهر به خبرنگار ايرنا گفت : براي احياي اين كارخانه با قدمت 40 ساله زميني به وسعت پنج هكتار در سال 1392 در ناحيه صنعتي سنگتاب خريداري شد .
مهدي كاملي ادامه داد : با خريد اين زمين و ساخت سوله ها ، انتقال اين كارخانه از بافت شهر قائمشهر كليد خورد تا در محيط صنعتي فعاليت خود را آغاز بكند .
وي افزود : با وجود نبود راه دسترسي مناسب در ادامه فعاليت احياي اين كارخانه كه همان انتقال بارهاي ترافيكي كه همان محموله هاي سنگين و بزرگ است با مشكل مواجه هستيم .
مدير شركت كارخانه كاغذسازي حرير قائمشهر گفت : اين پل 3 متري نمي تواند راه تردد مناسبي براي انتقال تجهيزات و محموله هاي كارخانه ها باشد و بايد در اين زمينه كمك و ياري شود .
وي تاكيد كرد : راه و پل اصلي ترين زير ساخت هر اقتصاد كشور به شمار مي رود كه مي تواند در توسعه آن نيز تاثير بگذارد .
رئيس هيات امناي ناحيه صنعتي سنگتاب به خبرنگار ايرنا گفت كه از 48 واحد صنعتي اين ناحيه هم اكنون 30 واحد با اشتغالزايي 500 نفري در آن فعال هستند .
محمود احمدي ادامه داد : راه دسترسي معضل كارخانه هاي اين ناحيه صنعتي با به زمين زدن پل در سال 1390 بارقه هاي اميدي را براي سرمايه گذاران ايجاد كرد .
وي با اشاره به صرف اعتبار 10 ميليارد ريالي براي ساخت اين پل اظهار داشت : در صورت تخصيص اعتبار 10 ميليارد ريالي ديگر در آنزمان اين طرح تكميل به بهره برداري مي رسيد .
به گفته رئيس هيات امناي ناحيه صنعتي سنگتاب بروكراسي و نامه نگاري اداري باعث شد تا اين پروژه هيچگاه جز طرح هاي اولويت دار قرار نگيرد و براي آن اعتبار تخصيص نيابد .
وي ادامه داد : تخصيص نيافتن اعتبار باعث شده تا اكنون اين پل در معرض تخريب قرار بگيرد .
به گفته احمدي بارها راي زني ، نامه نگاري و پيگيري به فرمانداري شهرستان سيمرغ و مديريت بحران استانداري مازندران تاكنون را به جايي نبرده است .
فرماندار شهرستان سيمرغ نيز با تاييد مناسب نبودن راه دسترسي فعلي به ناحيه صنعتي سنگتاب ، گفت : براي ايجاد راه مناسب در سال 1391 كلنگ ساخت پل بتني به زمين زده و 10 ميليارد ريال اعتبار ستاد مديريت حوادث براي آن هزينه شد .
فرج الله يدالله پور افزود : پس از گذشت چند سال به دليل تخصيص نيافتن اعتبار 30 ميليارد ريالي مورد نياز اين طرح بر زمين مانده است .
وي ادامه داد : با تخصيص اين اعتبار اجراي اين پروژه آغاز مي شود تا با بهره برداري آن مشكل سرمايه گذاران در اين مجموعه صنعتي برطرف شود .
خبرنگار : فاطمه قنبري قاديكلايي *** انتشار دهنده : سيد محسن حسن نيا
/1899/2096