۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82471890
T T
۰ نفر

مراسم جشن نوروزگاه در سبزوار برگزار شد

۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۲۰
کد خبر: 82471890
مراسم جشن نوروزگاه در سبزوار برگزار شد

سبزوار- ايرنا- مراسم جشن نوروزگاه روز پنجشنبه با هدف حفظ آيينهاي نوروز باستاني با حضور مردم، مسئولان و هنرمندان سبزواري در اين شهر برگزار شد.

دبير ستاد برگزاري جشنهاي نوروزگاه خراسان در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: اين مراسم از امروز تا هفتم فروردين در 12 شهرستان استان برگزار مي شود.
فرشيد جواهرزاده افزود: هدف مراسم نوروزگاه آگاهي بخشي در راستاي حفاظت از ميراث معنوي و ناملموس جشن باستاني نوروز با همكاري هنرمندان و مردم هر منطقه است.
وي ادامه داد: نوروز از كهنترين جشنهايي است كه با همكاري 12 كشور به عنوان يك ميراث معنوي در يونسكو و سازمان ملل متحد به ثبت رسيده و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سعي دارد تا با برگزاري جشنهاي نوروزگاه زمينه را براي پاسداشت بيش از پيش آيينهاي نوروزي فراهم كند.
او گفت: خراسان رضوي از جمله استانهايي است كه برگزاري جشنهاي نوروزي در آن داراي قدمت طولاني مي باشد و به دليل تنوع اقوام در منطقه اين برنامه در شهرستانهاي مختلف استان برگزار مي شود.
وي افزود: سبزوار و تربت جام از جمله شهرستانهايي است كه تنوع برگزاري جشنهاي نوروزگاه در آنها داراي قدمت طولاني بوده و از تنوع زيادي برخوردار است.
دبير ستاد برگزاري جشنهاي نوروزگاه خراسان رضوي ادامه داد: در كنار برگزاري اين جشنها نمايشگاههاي پنجگانه شامل نوروز ملل، صنايع دستي ارزشمند ايران، آثار ناملموس و معنوي، تصاوير نوروزي و آثار ارزشمند ايران در فهرست آثار يونسكو در سازمان ملل متحد در سطح استان به نمايش درآمده است.
وي گفت: برگزاري جشنهاي نوروزگاه نقش مهمي در حفظ آثار ناملموس و معنوي هر منطقه، شهرستان و كشور دارد.

* برگزاري آيينهاي معنوي در سبزوار
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سبزوار نيز به خبرنگار ايرنا گفت: برگزاري مراسم چولي چغل(دعاي باران)، چشم آرو، زرم و بزم، اسب چوبي، شاهنامه خواني، چهارشنبه سوري و سمنوپزان از جمله آيينهاي برگزار شده در جشنهاي نوروزگاه در اين شهرستان است.
محمودرضا سليماني ادامه داد: اين جشنها در محل موزه مردمشناسي سبزوار و با همكاري هنرمندان اين شهرستان برگزار شد.
مركز شهرستان 320 هزار نفري سبزوار در فاصله 230 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: محمد مهرنيا **انتشاردهنده: حسين كريم زاده
7499/1858