۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۱۰
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85429478
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین جشن نوروزگاه در سبزوار برگزار شد

۹ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۱۰
کد خبر: 85429478
آیین جشن نوروزگاه در سبزوار برگزار شد

سبزوار- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: آیین جشن نوروزگاه با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و حفظ جشن‌های نوروز باستانی، در محل "مصلای تاریخی" این شهر برگزار شد.

حسنعلی حبیب‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آیین جشن نوروزگاه در روزهای گذشته در سبزوار برپا شد و آخرین جشن نوروزگاه امسال نیز امشب در مصلای تاریخی این شهر برپا می شود.

وی تصریح کرد: مراسم نوروزگاه در سبزوار با هدف زنده نگه داشتن آداب و رسوم سنتی مرتبط با نوروز و حفاظت از میراث معنوی و ناملموس جشن باستانی نوروز با حضور مردم، مسوولان و هنرمندان این شهرستان برپا شد که اجرای آیین اسب چوبی در کنار برنامه های دیگر از آیین‌های برپا شده در جشن‌ نوروزگاه سبزوار بوده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: آیین جشن نوروزگاه سبزوار با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری این شهرستان برپا شده است.

حبیب‌پور افزود: مصلای تاریخی سبزوار به همت شهرداری این شهر گشایش یافته و با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری پذیرای شهروندان و گردشگران نوروزی شد.

مصلای تاریخی سبزوار یکی از زیباترین ابنیه برجای مانده از حکومت سربداران است. مردم سبزوار در این مکان که قدیمی‌ترین مصلای تاریخی خطه خراسان به شمار می‌رود، از دیرباز نمازهای عیدین و جمعه و نیز نماز استسقا را برگزار می کرده‌اند.

بیش از ۹۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در سبزوار وجود دارد که تاکنون ۱۶۲ مورد آنها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌ است.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha