۷ فروردین ۱۳۹۶، ۲۰:۰۳
کد خبر: 82475705
T T
۰ نفر
افزايش فرهنگ عمومي براي نريختن زباله ضرورت حفظ محيط زيست است

گناباد- ايرنا- مسئول كميته محيط زيست كانون توسعه انديشان گناباد گفت: افزايش فرهنگ عمومي براي نريختن زباله در طبيعت ضرورت حفظ محيط زيست و منابع طبيعي بوده و اقدام ايرنا در راه اندازي پويش 'نه به ريختن زباله' گام موثر در تحقق اين امر است.

اكبر مختاري خيبري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با وجود افزايش نسبي فرهنگ عمومي براي نريختن زباله در طبيعت رعايت نكردن اين مساله توسط برخي اشخاص تبعات اجتماعي و اثرات نامطلوب براي محيط زيست، شهرها و منابع طبيعي به همراه دارد.
وي اظهار كرد: نهادهاي دولتي به تنهايي در فرهنگ سازي عمومي در اين زمينه موفق نخواهند بود لذا بايد با افزايش مشاركت عمومي و استفاده از ظرفيتهاي تشكلهاي مردم نهاد احساس مسئوليت اجتماعي را در اين زمينه افزايش داد.
وي گفت: اين فرهنگ سازي بايد از كودكي و در قالب آموزشهاي مهدهاي كودك و مدارس انجام شود.
مختاري افزود: والدين و بزرگان فاميل هم به عنوان الگو در زمينه هاي مختلف براي كودكان در اين زمينه نقش موثر دارند.
وي استفاده از ظرفيت فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي را براي افزايش حساسيت مردم نسبت به مشكلاتي كه زباله ها براي طبيعت و انسان ايجاد مي كنند بسيار مفيد دانست و اظهار كرد: شبكه هاي اجتماعي به عنوان اهرم قوي براي فرهنگ سازي مي توانند مورد توجه قرار گيرند.
وي اتخاذ قوانين و ايجاد مشوق براي افرادي كه زباله ها را در طبيعت رها نمي كنند و جريمه و تنبيه براي آلوده كنندگان محيط زيست را از ديگر راه هاي جلوگيري از ريختن زباله در طبيعت دانست.
مختاري يكي از عوامل آلوده شدن طبيعت را فراواني و قيمت ناچيز ظروف يك بار مصرف و پلاستيك ذكر كرد و گفت: بايد آگاهي مردم نسبت به مضرات استفاده از اين مواد و زباله هاي توليدي اين ظروف در طبيعت افزايش يابد.
وي از رسانه هاي ارتباط جمعي خواست با الگو گرفتن از اقدام خبرگزاري جمهوري اسلامي در راه اندازي پويش 'نه به ريختن زباله' در فرهنگ سازي و افزايش احساس مسئوليت عمومي در اين زمينه نقش آفرين باشند.
شهرستان گناباد در 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
7545/2095/ 6053 خبرنگار: فهيمه نعمتي شهري ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم