۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۳۵
کد خبر: 82476479
T T
۰ نفر

نگرانی هند از افزایش نفوذ چین در نپال

۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۳۵
کد خبر: 82476479
نگرانی هند از افزایش نفوذ چین در نپال

دهلی نو-ایرنا-هند برای جلوگیری از نفوذ روزافزون چین در نپال ،سرمایه گذاری در بخش انرژی و لوله كشی گاز خانگی در این كشور را در دستور كار خود قرار داده است .

به گزارش ایرنا،نپال یكی از كشورهای جنوب آسیا است كه هند و چین رقابت شدیدی برای افزایش نفوذ در این كشور دارند.
نپال بخشی از سیاست چین برای نفوذ در منطقه جنوب آسیا و مشاركت كاتماندو در كریدور اقتصادی چین- پاكستان و پكن - سریلانكا است .
براساس گزارش های منتشر شده توسط دولت نپال، چین در شش ماه نخست سال مالی 2016-2017 بیش از 68 درصد از سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد نپال را به خود اختصاص داده است .
این درحالی است سرمایه گذاری مستقیم چین در نپال در سال مالی 2015-2016 با 57 میلیارد دلار بوده است .
میزان سرمایه گذاری خارجی هند در نپال در سال گذشته نیز 18 میلیارد دلار برآورد شده است.
'دارمندرا پرداهان' وزیر نفت و گاز طبیعی هند روزسه شنبه در دیدار با 'دیپاك بورا' وزیر تامین كالای نپال در دهلی نو با احداث خط انتقال گاز خانگی توسط هند در نپال به ارزش دو میلیارد روپیه (30 میلیون دلار) موافقت كرد.
وی با اشاره به امضای قرارداد تامین سوخت بین هند و نپال از سال 1947 میلادی اظهار كرد تامین سوخت نپال برای هند به عنوان یك وظیفه تلقی می شود.
وزیر نفت و گاز طبیعی هند و وزیر تامین كالای نپال در پایان این دیدار قرارداد سوخت بین دو كشور را به مدت پنج سال تمدید كردند.
كارشناسان ،مهمترین دلیل افزایش نفوذ چین در نپال را تیره شده روابط هند با كاتماندو به دنبال اعتراض مدهسی ها،بسته شدن مرزهای دوكشور و تمایل دولت پیشین نپال به چین عنوان می كنند.
دولت پیشین نپال به نخست وزیر 'كی پی شرما اولی ' با متهم كردن هند به حمایت از معترضان مدهسی باعث سردی هرچه بیشتر روابط كاتماندو - دهلی نو شد.
با افزایش تنش میان هند و نپال 'اولی'نخست وزیر پیشین نپال توافقنامه ساخت شبكه ریلی تبت به كاتماندو، واردات سوخت از چین و ایجاد مناطق اقتصادی برای فعالیت شركت های چینی را با پكن امضا كرد كه این امر باعث نگرانی دهلی نو شد.
هند هنوز هم یكی از بزرگترین شركای تجاری و تامین كننده كالاهای ضروری وسوخت نپال محسوب می شود.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد