۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82506168
T T
۰ نفر

' اوراد ارغوان ' ، روايت زايش داستان از نسيم توسلي

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۲۰
کد خبر: 82506168
' اوراد ارغوان '  ، روايت زايش داستان از نسيم توسلي

رشت- ايرنا- رمان ' اوراد ارغوان ' حديث دغدغه ها و دلمشغولي هاي زني در جستجوي جاودانگي به قلم نسيم توسلي وارد بازار كتاب شد.

به گزارش ايرنا، اوراد ارغوان حكايت زايش داستان است ، نسيم نويسنده در بخشي از كتاب ، داستان خلق رمان را اين گونه روايت مي كند : دوباره موريانه ها آمده اند اگر از شرشان خلاص نشوم مغزم را خواهند خورد انگار خلاصي ندارم از شرشان .
شالي از كشو دراور بيرون مي آورم و چند دور ، دور پيشاني مي گردانم و درست روي شقيقه راست ، دو سرش را گره مي زنم .
انگار به درختي دخيل بسته ام ، دخيل به ارغوان . معجزه من خودم هستم . ميز كوچك را مي كشم كنار پنجره و لپ تاپ را رويش باز مي كنم .
كتاب كه توسط نشر نشانه به بازار آمده طي آييني با حضور كيهان خانجاني نويسنده سپيد رود زير سي و سه پل و مدرس داستان كانون داستان چهارشنبه ، و وحيد پاك طينت از داستان نويسان معاصر به مخاطبان معرفي شد.
*نوشتن راهكار جاودانگي
كيهان خانجاني نويسنده گيلاني كه توسلي در كارگاه داستان وي با شيوه نوين داستان نويسي آشنا شده در آيين رونمايي كتاب اوراد ارغوان از زبان پارسي بعنوان عاملي براي يكپارچه نگاه داشتن ايران برغم فراز و نشيب هاي تاريخي سخن گفت و نويسندگان را پاسداران زبان خواند.
خانجاني گفت : راوي اوراد ارغوان زني است كه مي خواهد تعريفي از يك دغدغه هستي شناسي يعني همان جاودانگي پيدا كند .
وي با بيان اين كه جستجوي جاودانگي شكلهاي مختلف دارد اظهار كرد خلق يك كتاب ، شكلي از جاودانگي است .
به اعتقاد خانجاني ، راوي داستان اوراد ارغوان به اين نتيجه مي رسد بازگويي قصه هاي پدر بزرگها و مادر بزرگها و مادران و پدران براي نسل بعد شكلي از جاودانگي است .
وي با اشاره به اين كه تاريخ ما مذكر است گفت :با چنين تاريخي اگر زن بخواهد جاودانه شود بي شك همچون مهشيد اميرشاهي، شهرنوش پارسي پور، غزاله عليزاده، آذر نفيسي، فرشته ساري، مهسا محبعلي، شيوا ارسطويي و مرضيه ستوده هزينه هاي بالايي بايد بپردازد.
وي با بيان اين كه نوشتن يك امر مكتوب است گفت :انگار زنان طلب تاريخي خود را مي جويند و به طور جدي وارد امر مكتوب شده اند .
اين نويسنده و مدرس داستان نويسي با بيان اين كه نويسنده به دنبال مطلوبيت است نه موفقيت افزود : هيچ لذتي براي نويسنده بالاتر از گذاشتن نقطه پايان داستانش نيست .
اين همان زايمان و انقلاب طبيعي تاريخ است، اين همان راهكار جاودانگي است، اين همان شهرزادگي يا راهي براي نجات است .
خانجاني با تاكيد بر اهميت تاريخ متذكر شد: تاريخ در سينه پدربزرگها و مادر بزرگها است و بخش عمده اي از آن در حال از بين رفتن است و ما نبايد به آساني از آن بگذريم.
*زنان پيشرو در تجدد خواهي
وحيد پاك طينت نويسنده كتابهاي ' حلقه كنفي ' ، ' خنده شغال ' ، ' مجموعه رمان ' كه زنان در آثارش نقش محوري دارند به عنوان سخنران مدعو به بررسي اجمالي زن در داستان زنان ايران پرداخت.
وي اظهار كرد : به اعتقاد من ما ادبيات زنانه و مردانه نداريم بلكه نگاه زنانه و مردانه داريم .
پاك طينت با بيان اين كه ما هم زمان زن درون يا مرد درون داريم افزود : ما بعنوان نويسنده اگر بتوانيم به يك امتزاج از اين دو برسيم به يك شناخت دروني رسيده ايم و مي توانيم دنيا را از هر دو نگاه ببينيم .
وي خاطرنشان كرد : اين كه در اساطير يونان باستان انسان كامل را از نظر جنسيتي، توامان هم مرد و هم زن تصور مي كردند، شايد اشاره اي به اين موضوع باشد.
پاك طينت با اشاره به افراشته شدن پرچم تجدد خواهي در ايران از زمان مشروطيت ، ادبيات را نشانه بارز كنش هاي اجتماعي زنان در اين زمينه دانست.
نسيم توسلي نويسنده رمان اوراد ارغوان متولد 1363 است.
خبرنگار: گيتي بابايي ** انتشار : نصراله ابراهيمي
6030/6070