۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۰۷
کد خبر: 82514472
T T
۰ نفر
بیش از 17هزار هكتار از اراضی پایاب سد خداآفرین آبرسانی شد

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل گفت: امسال 17هزار و 500 هكتار از اراضی پایاب سد خداآفرین آبرسانی شده و با همكاری جهاد كشاورزی آماده واگذاری به بهره برداران و روستاییان برای كشت محصولات كشاورزی است.

مجید خدابخش روز چهارشنبه در بازدید از اراضی پایاب سد خداآفرین با اشاره به اینكه 62 هزار از مراتع ملی شهرستان های بیله سوار و پارس آباد به سیستم آبیاری نوین تبدیل خواهد شد، افزود: طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین یكی از سرنوشت سازترین طرح های ملی و منطقه ای كشور است كه با اختصاص یك میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در راستای مهار آب های مرزی در شهرستان های شمالی استان اردبیل اجرا می شود.
او اظهار كرد: در 2 سال اخیر 9 هزار و 400 میلیارد ریال در حوزه آب و خاك برای تكمیل اراضی پایاب سد خداآفرین در حوزه شهرستان های بیله سوار و پارس آباد هزینه شده است.
وی افزود: امسال نیز هفت هزار میلیارد ریال اعتبار به اراضی پایاب سد خداآفرین اختصاص خواهد یافت.
خدابخش گفت: سه هزار و 100 نفر در اراضی پایاب سد خداآفرین با یك هزار دستگاه ماشین آلات در دو نوبت مشغول فعالیت و تكمیل این پروژه ملی هستند و با اتمام این پروژه برای 26 هزار نفر در این اراضی اشتغال فراهم خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه صرف كشاورزی كافی نیست و باید كشاورزی در اختیار صنعت باشد افزود: توسعه و صادرات محصولات كشاورزی یكی از محورهای سیاست های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری است و الگوهای كشت باید به صورت علمی مدیریت و تغییر كند و به سمت كشت محصولات پربازده با ارزش افزوده بالا حركت كنیم.
به گزارش ایرنا، استاندار اردبیل در ادامه در بازید از عملیات زهكشی ناحیه یك مغان در حوزه شهرستان بیله سوار گفت: حدود 10 هزار هكتار از اراضی زهدار در شهرستان های بیله سوار و پارس آباد شناسایی شده و عملیات زهكشی در این مناطق انجام می شود.
وی تشریح كرد: عملیات زهكشی سه هزار و 400 هكتار از اراضی شهرستان بیله سوار با اعتبار 74 میلیارد ریال از سال 94 آغاز شده ، تاكنون یك هزار و 500 هكتار از این اراضی زهكشی و تكمیل شده و تا پایان امسال تمام اراضی زهدار بیله سوار زهكشی خواهد شد.
استاندار اردبیل همچنین در بازدید از فاز دوم محوطه در حال تكمیل پایانه مرزی بیله سوار گفت: برای تكمیل این پروژه 127 میلیارد ریال اختصاص یافته ، این پروژه با 90درصد پیشرفت فیزیكی و در مساحت 6 هكتار در هفته دولت امسال افتتاح خواهد شد.
وی افزود: پایانه مرزی بیله سوار جز 24 پایانه مرزی كشور و یكی از 2 پایانه مرزی فعال با كشور جمهوری آذربایجان و كشورهای حوزه قفقاز جنوبی و مركزی است و بیشترین اعتبارات در راستای توسعه پایانه مرزی بیله سوار در طول دولت تدبیر و امید بوده است.
همچنین با حضور استاندار اردبیل پروژه آبیاری تحت فشار مشاركتی در روستای بابك بخش مركزی بیله سوار در زمینی به مساحت 45 هكتار و با اعتبار پنج میلیارد ریال و با اشتغال زایی 14 نفر افتتاح شد كه 85 درصد سهم اعتبارات توسط دولت و 15 درصد نیز توسط بهره برداران انجام شده است.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016