۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۲۶
کد خبر: 82525058
T T
۰ نفر
اجراي عمليات حفاظتي در 169 هزار هكتار زمين كشاورزي آذربايجان ‌غربي

اروميه- ايرنا- رئيس اداره مكانيزاسيون جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: عمليات كشاورزي حفاظتي در 169 هزار و 130 هكتار از زمين هاي كشاورزي آبي و ديم اين استان اجرا شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است.

مجيد علي ‌وند روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه مبنا و اساس كشاورزي حفاظتي، حفاظت از آب و خاك است و اين سيستم مبتني بر حفظ منابع كشاورزي و افزايش پايداري توليدات كشاورزي است، افزود: عمليات كشاورزي حفاظتي به صورت كم خاك ورزي در بيش از 32 هزار و 740 هكتار از اراضي آبي و 125 هزار و 100 هكتار از اراضي ديم اجرايي شده است.
وي با بيان اينكه در روش كم خاك ورزي تمام عمليات هاي خاك ورزي به حداقل خود مي رسد و در روش بي خاك ورزي زمين شخم زده نمي‌شود، ادامه داد: عمليات كشاورزي حفاظتي بي خاك ورزي نيز در بيش از سه هزار و 575 هكتار از اراضي آبي و 6 هزار و 215 هكتار از اراضي ديم به صورت پاييزه كشت شده است.
وي با اشاره به ضرورت اجراي كشاورزي حفاظتي در اراضي آبي و ديم استان اظهار كرد: از آغاز كشت بهاره تاكنون در بيش از يك هزار و 500 هكتار از مزارع نخود ديمي، عمليات بي خاك ورزي يا همان كشت مستقيم انجام شده است.
رئيس اداره مكانيزاسيون جهاد كشاورزي آذربايجان غربي اجراي طرح كشاورزي حفاظتي را بهترين روش در كاهش اثرات كم آبي و توسعه پايدار بخش كشاورزي دانست و افزود: با توجه به بحران كم آبي درياچه اروميه فرهنگ سازي و توسعه اجراي اين روش در بين كشاورزان بيش از گذشته ضرورت دارد .
علي وند با بيان اينكه اجراي روش حفاظت خاك علاوه بر كاهش هزينه كشاورزي مي شود، ادامه داد: كشاورزي حفاظتي راهكاري مناسب براي حفظ و اصلاح منابع كشاورزي با هدف افزايش توليد و پايداري محصول بوده كه از فرسايش خاك و هدر رفت آب جلوگيري مي كند و در 10 سال اخير تحقيقات بسياري در اين زمينه انجام شده است.
وي بيان كرد: يكي از مشكلات اساسي در زمينه كشاورزي حال حاضر، علاوه بر محدوديت منابع آب، بحث كاهش مواد آلي خاك و به هم خوردن ساختمان خاك است كه استفاده از اين روش از تمامي عوامل جلوگيري مي كند.
وي افزود: استفاده از روش هاي كشاورزي حفاظتي، علاوه بر كم كردن عبور دستگاه ها و ادوات كشاورزي در زمين هاي كشاورزي موجب صرفه جويي در مصرف نهاده هاي كشاورزي، سوخت دستگاه ها و ادوات كشاورزي نيز مي شود.
رئيس اداره مكانيزاسيون جهاد كشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: كاهش نوبت هاي آبياري عرصه هاي كشاورزي و كاهش تبخير آب در مزارع به ويژه در مزارع ديم از ديگر اثرات روش هاي كشاورزي حفاظتي است.
به گزارش ايرنا سامانه كشاورزي حفاظتي مشتمل بر انجام عمليات بي خاك ورزي و كم خاك ورزي است، اين امكان را فراهم مي كند كه با حداقل دستكاري خاك و يا حتي بدون جابه جايي خاك در مزرعه، بستر توليد را براي كاشت محصولات آماده كرد كه نتيجه آن كاهش هزينه هاي تمام شده توليد و صرفه جويي در مصرف سوخت و حفظ منابع ارزشمند آب و خاك است.
8135/ 2093 ** خبرنگار: شهين بيدادرس ** انتشار دهنده: صابر چهرقاني