۳۰ درصد محصولات بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی ضایعات است

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۳۰درصد محصولات کشاورزی در استان ضایعات است که مدیریت این میزان از تولید، جلوگیری از هدر رفت ۳۰ درصد منابع محسوب می شود.

خسرو شهبازی روز یکشنبه در گردهمایی روز جهانی خاک در آذربایجان غربی افزود: ۳۳ درصد اشتغال ایجاد شده در آذربایجان غربی در بخش کشاورزی بوده و معیشت مردم منطقه به نوعی با این بخش گره خورده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت این بخش ضروری است تا با حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی دانش بنیان میزان بهره وری از منابع را افزایش داده و از هدر رفت انرژی، سرمایه و منابع پیشگیری کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه فرآوری محصولات درجه ۳ تولیدی می‌تواند مزایای بسیاری برای استان داشته باشد، ادامه داد: با جمع آوری ۴۰۰ هزار تن سیب صنعتی امسال و انتقال آن به کارخانه های فراوری شاهد رضایتمندی تولید کنندگان بودیم.

شهبازی با بیان اینکه تامین امنیت غذایی با کشاورزی پایدار ممکن است، اضافه کرد: کشاورزی پایدار نیازمند خاک مناسب است و برای این منظور لازم است تا به حفاظت از خاک کمک شود.

وی گفت: در این زمینه لازم است به افزایش مواد آلی خاک و کاهش PH آن توجه شود چرا که ماده آلی موجود در خاک استان ما کمتر از یک درصد است درحالی که باید به ۱۵ درصد برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، عدم برداشت بی رویه از منابع آبی به ویژه آب های زیرزمینی، جلوگیری از تنش های رطوبتی خاک، جلوگیری از شوری خاک، بررسی و پلاس بندی خاک های استان از مواردی است که برای حفاظت از خاک ضروری است.

۳۰ درصد محصولات بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی ضایعات است

رییس دانشکده منابع طبیعی و آبخیزداری دانشگاه ارومیه نیز در این آیین گفت: امروز با چالش های بسیاری در بخش آب وخاک و هوا مواجه هستیم در حالی که رفع آلایندگی آب و هوا نسبت به رفع آلودگی خاک، بسیار دشوارتر است.

ابراهیم سپهر افزود: به علت اهمیت خاک در امنیت غذایی فائو از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ را به نامه دهه خاک نامگذاری کرده است تا اهمیت این ماده و منبع مهم را یادآوری کند.

وی اظهار کرد: ۹۵ درصد غذای تولیدی وابسته به خاک است و نباید فراموش کرد که کیفیت غذای تولیدی به اندازه میزان کمیت دارای اهمیت است.

رییس دانشکده منابع طبیعی و آبخیزداری دانشگاه ارومیه اظهار کرد: طبق ارزیابی های انجام شده هم اکنون از زمین های کشاورزی با سطح پنج هکتاری و بالاتر به زمینهای ۱.۵ تا ۲ هکتاری رسیدیم که بیانگر افزایش تولید در واحد سطح است.

۳۰ درصد محصولات بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی ضایعات است

سپهر با اشاره فقر آهن و روی در خاک های استان گفت: این کمبودها در گیاهان نمودی ندارد ولی وقتی در قالب غذا وادر بدن انسان می شود، ظهور و بروز می یابد که به صورت انواع بیماری ها در طی زمان مشخص می شود.

وی با اشاره به خطر سرب و سمی شدن خاک ها هم گفت: افزایش سرب در خاک و سایر عناصر سنگین نیز عوارض جبران ناپذیری برسلامت انسانها دارد که نیازمندبررسی ودقت بسیار است.

به گزارش ایرنا این گردهمایی با ارائه گزارشهایی توسط نهادهای مرتبط با حفاظت از آب و خاک استان و کارشناسان جهاد کشاورزی به پایان رسید.

آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه ۶.۵ میلیون تن محصول در این اراضی تولید و روانه بازار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha