۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۴۱
کد خبر: 82527089
T T
۰ نفر
اطلاعيه اداره منابع طبيعي جيرفت درباره لزوم صيانت از مراتع

جيرفت - ايرنا - اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان جيرفت با توجه به آغاز فصل چراي دام در اطلاعيه اي بر صيانت و مراقبت از مراتع توسط بهره برداران تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا در اين اطلاعيه كه رونوشت آن روز شنبه به ايرنا نمابر شد آمده است: به اطلاع تمامي مرتعداران، دامداران و بهره­برداران عرصه­ هاي منابع ­طبيعي شهرستان جيرفت مي رساند با عنايت به اينكه مراتع شهرستان يكي از مهمترين و با ارزش­ترين منابع ملي كشور محسوب مي شود لذا حفاظت از اين منابع خدادادي و بهره­برداري بهينه از آن ضروري است.
اين اطلاعيه مي افزايد: مديريت صحيح چرا توام با عمليات اصلاح و احياء، مي تواند نقش اساسي در جهت بهره­برداري پايدار و حفظ آب و خاك داشته باشد و از آنجا كه تعداد دام زياد و چراي مفرط و غيراصولي از قبيل چراي زودرس بهاري و عدم رعايت ظرفيت و زمان ورود دام به مرتع بويژه در خشكسالي­ها مهمترين عامل تخريب مراتع محسوب مي شود، لذا به منظور حفظ آب و خاك، تجديد حيات پوشش گياهي و حفظ ارزشهاي زيست­محيطي مراتع، رعايت نكات ذيل ضروري مي باشد:
1- تمامي بهره­برداران مراتع ييلاقي و قشلاقي و روستايي موظفند پيش از ورود دام به مرتع با مراجعه به اداراه منابع طبيعي و آبخيزداري نسبت به تمديد پروانه چرا اقدام كنند.
2- به منظور آمادگي گياهان مرتعي و جلوگيري از لگدكوبي خاك، ورود و خروج هر گونه دام به مراتع بايد برابر تاريخ مندرج در پروانه، صورت گيرد.
3- از ورود هرگونه دام مازاد بر پروانه هاي مرتعداري به مرتع خودداري شود و چاره انديشي و تدبير به موقع براي تهيه علوفه اينگونه دامها از ساير منابع صورت گيرد.
4- دامداراني كه فاقد پروانه مرتعداري هستند تحت هيچ عنوان درصدد اجاره مراتع ديگران نباشند.
5- در صورتيكه صاحبان پروانه تحت هر عنوان (اجاره، فروش، واگذاري) پروانه خود را در اختيار ساير دامداران قرار دهند وفق مقررات نسبت به ابطال پروانه آنها اقدام خواهد شد.
6- دامداران مراتع روستايي فقط در داخل محدوده روستاي محل سكونت، محدوده پلاك ثبتي يا سامان عرفي خود دام هايشان را تعليف و از چرانيدن مراتع و روستاهاي همجوار يا مناطق ديگر به هر دليل خودداري نمايند و اعضاي شوراي اسلامي هر روستا طبق قانون موظف به حفظ و حراست از مراتع محدوده روستاي خود از هر حيث ( تخريب و تصرف عدواني مراتع يا چراي غير مجاز ) مي باشند.
7- از هر گونه تقسيم و افراز مجدد مراتع مميزي شده خودداري و مفاد پروانه هاي چرا و كتابچه طرح مرتعداري رعايت شود.
اين اطلاعيه مي افزايد: لذا از تمامي مرتعداران و دامداران و بهره برداران محترم عرصه هاي منابع طبيعي درخواست مي شود موارد فوق الذكر و قوانين و مقررات سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري را رعايت كنند.
بديهي است در غير اينصورت اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان جيرفت و واحدهاي تابعه آن موظف هستند برابر مواد قانوني (تبصره 2 بند 5 ماده 47 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت - مواد 1 و 2 قانون مسئوليت مدني و ديگر مواد قانوني) عليه متخلفين براي اعمال مجازات قانوني اعم از جنبه كيفري و حقوقي و اخذ خسارت وارده به مراتع در مراجع قضايي اعلام جرم نمايند.
به گزارش ايرنا هر سال با آغاز فصل گرما دامداران براي تامين علوفه مورد نياز دام هاي خود به مراتع كوهستاني و مناطق ييلاقي از جمله ساردوئيه، جبالبارز، اسفندقه كوچ مي كنند.
شهرستان جيرفت با 300 هزار نفر جمعيت در فاصله 230 كيلومتري جنوب كرمان واقع است.
خبرنگار: هادي شفيعي مجاز ** انتشار: رسول محمدحسني
7450/3028