۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۳
کد خبر: 82588537
T T
۰ نفر
آموزش هاي فني و حرفه اي راهكاري مناسب براي ايجاد اشتغال در كشور است

كرمانشاه- ايرنا- مديركل فني و حرفه اي استان كرمانشاه، آموزش هاي مهارتي فني و حرفه اي را راهكار مناسبي براي رفع معضل بيكاري و ايجاد اشتغال در كشور دانست و خواستار توجه هرچه بيشتر خانواده ها به اين آموزش ها و تشويق فرزندان خود به سمت مهارت آموزي شد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا؛ داود ناصري اميد در جلسه شوراي مهارت شهرستان اسلام آباد غرب با اشاره به اينكه در سال هاي گذشته آموزش هاي فني و حرفه اي از سوي خانواده ها مورد بي مهري قرار گرفته بود، افزود: خوشبختانه امروز با تاكيد مقام معظم رهبري و مسئولان ارشد كشور، اهميت آموزش هاي فني و حرفه اي در ايجاد شغل مورد توجه است.
وي گفت: در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي خانواده ها بايد به آموزش هاي فني و مهارتي كه مي تواند به اقتصاد خانواده ها نيز كمك كند توجه لازم را داشته باشند.
او احيا و بازسازي نقش و جايگاه آموزش‌هاي فني و حرفه اي در جامعه و بها دادن به اين آموزش ها در بين خانواده ها و جوانان را ضروري دانست و اظهار كرد: بايد سهم اين آموزش ها در تقويت قابليت ها، ظرفيت ها و پتانسيل هاي كشور مشخص شود كه اين مهم نيازمند فرهنگ سازي لازم از سوي رسانه ها و صداوسيما است.
وي در مورد نقش آموزش هاي فني و حرفه اي در كاهش بيكاري و افزايش ميزان رفاه اجتماعي گفت: تربيت نيروهاي مهارتي براي ايجاد فرصت هاي جديد شغلي در كشور بايد مورد تاكيد قرار گيرد.
وي با بيان اينكه سرانه آموزش فني و حرفه اي در استان به نسبت جمعيت بيكار پايين است، تصريح كرد: سرانه آموزش هاي مهارتي در سطح شهرستانها 10 نفر ساعت و در سطح روستاها سه نفرساعت است.
ناصري اميد بر ضرورت اشتغالزايي براي دانش آموختگان دانشگاهي جوياي كار تاكيد كرد و با بيان اينكه نرخ بيكاري در بين اين افراد از افراد كم سواد جوياي كار بيشتر است، گفت: در برابرهر پنج كارشناس، يك تكنسين تربيت مي شود اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه يافته اين كاملا معكوس است.
وي با ارائه عملكرد آموزشي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان كرمانشاه و ديگر دستگاه هاي فعال در عرصه مهارت آموزي افزود: براساس مصوبات شوراي مهارت، همدلي و هماهنگي خوبي بين دستگاه هاي اجرايي فعال در عرصه مهارت آموزي صورت گرفته است.
وي با اشاره به اينكه نيروهاي انساني ماهر، بازوان حركت هر جامعه‌اي به سوي رشد، تعالي و شكوفايي هستند افزود: طبق مصوبات شوراي مهارت، هم افزايي بسيار خوبي با دانشگاه هاي استان برقرارشده كه نتايج مثبت را به دنبال داشته ازجمله مي توان به استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود اشاره نمود.

** ترويج فرهنگ كار و مهارت آموزي به اشتغال جوانان كمك مي كند
فرماندار اسلام آبادغرب نيز با بيان اينكه ترويج فرهنگ كار و مهارت آموزي به اشتغال جوانان كمك مي كند، گفت: رفع بيكاري جوانان به ويژه دانش آموختگان دانشگاهي نيازمند ترويج و گسترش فرهنگ كار و مهارت آموزي است.
افشين كريمي، ترويج فرهنگ فراگيري آموزش هاي فني و حرفه اي در شهرستان را ضروري دانست و افزود: متاسفانه برخي از دانش آموختگان دانشگاهي براي ورود به بازار كار تجربه كافي ندارند كه بايد با يادگيري آموزش هاي فني ومهارتي و توانمندسازي آنان زمينه حضور اين دانش آموختگان در بازار كارفراهم شود.
وي ايجاد فرهنگ كارآفريني و توليد در بين مردم و به ويژه جوانان به جاي روحيه كارمندي و پشت ميزنشيني را از جمله مزاياي آموزش هاي فني و حرفه اي عنوان كرد و گفت: عدم آشنايي با مهارت هاي عملي و فني، مانع جذب دانش آموختگان شده است.
وي اظهار كرد: در شهرستان اسلام آبادغرب باتوجه به وجود مرغوب ترين زمين هاي كشاورزي و 36 درصد جمعيت روستايي در اين شهرستان مي توان با ترويج كارآفريني و فراهم نمودن زيرساخت هاي لازم در توسعه اقتصاد منطقه و حتي استان و كشور تاثيرگذاربود.
وي اضافه كرد: يكي از اين زيرساخت ها ارائه آموزش هاي فني و مهارتي به مردم و روستاييان است چراكه ارتقاي مهارت آموزي يكي از كليدواژه هاي تحقق كارآفريني و پيشبرد اقتصادي است.
فرماندار اسلام آبادغرب با بيان اينكه رشته هاي موجود در ايران با نيازهاي بازار كار كشور متناسب نيستند، گفت: نرخ بيكاري دانش آموختگان دانشگاهي حدود 2 برابر نرخ بيكاري افراد معمولي است.
براساس آمارها استان كرمانشاه در بهار امسال با بيش 20 درصد نرخ بيكاري رده سوم كشور را دارد.
3033/8066خبرنگار:فرزاد نويدي ** انتشار دهنده:علي مولوي