۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۷:۰۷
کد خبر: 82591041
T T
۰ نفر
اعتراض حاميان حيوانات به كشتار سگ هاي بي صاحب در اهواز

اهواز - ايرنا - تعدادي از حاميان حقوق حيوانات در اهواز خواستار جلوگيري از كشتار سگ هاي بي صاحب در اين كلانشهر شدند.

به گزارش ايرنا تعدادي از فعالان محيط زيست و حاميان حقوق حيوانات با تجمع در مقابل سازمان مديريت پسماند شهرداري اهواز و مركز بهداشت خوزستان، نسبت به عملكرد شهرداري اهواز اعتراض كرده و خواستار جلوگيري از كشتار سگ هاي بي صاحب شدند.
بيش از 20 نفر از فعالان محيط زيست از ساعت 9 صبح امروز در حالي كه در گرما و شرجي طاقت فرسا در مقابل ساختمان سازمان مديريت پسماند اهواز تجمع كردند. با گذشت بيش از يك ساعت از تجمع، يك نفر از نيروهاي پليس بعد از گفت وگو با تجمع كنندگان خواستار پايان دادن به تجمع شد. سپس معترضان، اين تجمع را در مقابل مركز بهداشت خوزستان ادامه دادند.
نيما حسين زاده يكي از فعالان محيط زيست و حامي حقوق حيوانات در اين باره به ايرنا گفت: با وجود پيگيري چندساله در اعتراض به كشتار سگ هاي بي صاحب، چند شب پيش مطلع شديم كه تعداد زيادي سگ توسط ماموران شهرداري به وسيله اسلحه كشتار شده اند.
وي افزود: اين اتفاق در روزهاي اخير در محله هاي كيانشهر، سخيريه و بقايي رخ داده است.
حسين زاده با انتقاد از اين روش كشتار سگ هاي بي صاحب اظهار كرد: شهرداري اهواز مجوزي براي كشتار سگ هاي بي صاحب ندارد و طبق قانون مصوب، مجوز دادستاني زنده گيري سگ ها و تحويل آن به سازمان پسماند است و در صورتي كه ثابت شود، سگ مبتلا به بيماري است، توسط دامپزشكي به صورت مرگ آسان كشته شود.
وي با اشاره به مخالفت استاندار خوزستان با كشتار سگ هاي بي صاحب اضافه كرد: طي مكاتبه اي كه با استاندار خوزستان انجام داديم، وي نيز دستور ممنوعيت كشتن سگ ها را صادر به اداره كل امور اجتماعي استانداري دستور پيگيري روش هاي جايگزين همانند ساخت پناهگاه و عقيم سازي اين حيوانات را داده اما سازمان پسماند شهرداري اين موارد را ناديده گرفته و به كشتار دسته جمعي سگ ها اقدام كرده و اين مورد از سوي سازمان هاي ناظر نيز پيگيري نشده است.
حسين زاده با بيان اينكه در دين اسلام و مواد 689 و 690 قانون جمهوري اسلامي، كشتار منع شده تاكيد كرد: طي مذاكرات و جلسات تشكيل شده توسط شوراي سلامت و جلسه حاميان حقوق حيوانات درخواست كرده ايم كه دستگاه ها براي احداث پناهگاه، عقيم سازي و واكسيناسيون سگ هاي بي صاحب اقدام كنند.
وي همچنين گفت: مطالبه فعالان محيط زيست، رعايت قانون، رفتار اسلامي و انساني با حيوانات، جلوگيري و توقف كشتار سگ هاي بي صاحب در استان خوزستان، احداث پناهگاه حيوانات، كنترل جمعيت و كنترل بيماري هاي مشترك بين انسان و حيوان به روش علمي و قانوني و انساني است تا ديگر شاهد سگ هاي نيمه جاني كه توسط پيمانكاران شهرداري در محل دفن زباله و كوچه و خيابان رها شده اند نباشيم.
وي افزود: اين اقدامات دردناك كه روح هر انسان واقعي را مكدر مي كند، باعث توليد و ترويج خشونت در بين جامعه شده و اخلاق اسلامي و انساني را در جامعه به زوال و سياهي مي كشد و موجي از بي اعتمادي مردم نسبت به مسوولان و نااميدي از اجراي صحيح قانون مي شود.
حسين زاده همچنين اظهار كرد: در اين تجمع با معاون سازمان مديريت پسماند صحبت كرديم اما آنها معتقد هستند روش اتلاف سگ هاي بي صاحب از سوي مركز بهداشت استان تعيين شده است و به شهرداري ارتباطي ندارد.
وي اضافه كرد: تجمع در مقابل مركز بهداشت استان نتيجه اي نداشته و يكي از مسئولان اعلام كرده است كه نحوه جمع آوري و يا اتلاف سگ هاي بي صاحب ارتباطي به اين مركز نداشته و ما تنها درباره بهداشت محيط تصميم گيري مي كنيم.

*حاميان حيوانات در معرض شكايت مسئولان
با وجود پيگيري خبرنگار ايرنا شهرداري اهواز درباره اين تجمع پاسخي نداد.
اما رئيس مركز بهداشت خوزستان دخالت در نحوه اتلاف سگ هاي بي صاحب را رد كرد و گفت: مركز بهداشت درباره كشتار سگ هاي بي صاحب دستوري نداده و خواسته ما تنها جمع آوري اين حيوانات از سطح شهر است كه اين امر وظيفه شهرداري است.
شكرالله سلمان زاده افزود: نحوه كشتن سگ هاي بدون صاحب در كارگروهي در استانداري خوزستان تعيين مي شود.
وي با بيان اينكه جمعيت سگ هاي بي صاحب در سال هاي اخير افزايش زيادي داشته گفت: اين مساله تهديد جدي براي سلامت شهروندان ايجاد مي كند به طوري كه سالانه بيش از پنج هزار گزيدگي را در استان به بار مي آورد.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهوز اضافه كرد: براي پيشگيري از ابتلاي اين مصدومان، در همه اين گزيدگي ها ناچار مي شويم كه تزريق واكسن هاري را تا پنج دوز انجام دهيم.
وي با اشاره به بيماري هاي منتقله از سگ هاي بي صاحب اظهار كرد: بيماري هاري يكي از اين بيماري هاي بسيار خطرناك است كه درمان ندارد و در صورت ابتلا، منجر به مرگ بيمار مي شود.
سلمان زاده گفت: در بيماري سالك، بيماري تب كريمه و برخي بيماري ها همچون كيست هيداتيك، سگ مي تواند مخزن بيماري باشد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر سگ هاي بي صاحب در پارك ها، مناطق مسكوني و محوطه بيمارستان ها تردد مي كنند، افزود: جمع آوري و پذيرايي از سگ هاي بي صاحب هزينه زيادي لازم دارد و تامين آن امكان پذير نيست، اگر فعالان محيط زيست دلسوز سگ هاي ولگرد هستند، خودشان اقدام و از آنها پذيرايي كنند.
سلمان زاده وجود سگ هاي بي صاحب را نوعي تهديد عليه بهداشت دانست و تاكيد كرد: در حال حاضر انجمن هاي زيست محيطي مانع جمع آوري سگ هاي بدون صاحب مي شوند و ما از همه كساني كه مانع جمع آوري سگ هاي بي صاحب شوند، اعم از شهرداري و يا انجمن هاي محيط زيست، به دادگاه شكايت مي كنيم.
مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران در دستورالعملي به مناطق 22 گانه خواستار حذف واژه سگهاي ولگرد و استفاده از واژه سگهاي بدون صاحب بجاي آن شد.
بر اساس اين گزارش، كشتار سگ هاي بدون صاحب در سال هاي اخير به شدت از سوي فعالان حقوق حيوانات در كشور مورد انتقاد قرار گرفته است.
در پي تجمع فعالان محيط زيست و حامي حيوانات به كشتار بيرحمانه سگ هاي بدون صاحب در چند شهر كشور در سال 94، سازمان حفاظت محيط زيست لايحه مقابله با حيوان آزاري را به دولت ارائه كرده است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلي زاده**انتشار دهنده : كبري آقازري