۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۱۱
کد خبر: 82597550
T T
۰ نفر
مبل و منبت ملاير بهترين زمينه براي ايجاد اشتغال و توليد است

ملاير- ايرنا - نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي گفت: صنعت مبل و منبت و در بخش كشاورزي نيز محصول انگور در اين شهرستان بهترين زمينه براي ايجاد اشتغال و توليد است.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام احد آزادي خواه روز پنجشنبه در نشست بررسي چشم انداز توسعه روستايي شهرستان ملاير اظهار كرد: توليد ساليانه 240 هزار تن انگور مطلوب و تشكيل پرونده انگور ملاير در فائو پتانسيلي غيرقابل انكار است.
وي تامين آب شرب، قنات و بهسازي را سه نياز و اولويت اصلي روستانشينان عنوان كرد و افزود: آب شرب در حوزه خدمات، لايروبي قنات در حوزه اشتغال و بهسازي در حوزه توسعه سه مطالبه مهم روستاييان است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
حجت الاسلام آزادي خواه با اشاره به تصويب لايحه 2 فوريتي 1.5 ميليارد دلاري ايجاد اشتغال روستاييان و عشاير بدون هرگونه نگاه حاشيه اي با موافقت مجلس، آن را فرصنتي مغتنم براي ايجاد اشتغال در جهت توسعه روستاها برشمرد.
وي در عين حال تاكيد كرد: اين ميزان اعتبار براي ايجاد اشتغال در روستاها بايد در چند حوزه كشاورزي، صنايع دستي و گردشگري به ويژه قاليبافي ديده شود.
سخنگوي كميسيون فرهنگي مجلس دهم با بيان اينكه روستاهاي ملاير سرشار از چهار آيتم مورد نظر است، افزود: ملاير كارآفرينان بزرگي در حوزه مروار بافي، مبل و منبت و فرشبافي دارد كه نبايد از اين ظرفيت غفلت كنيم.
حجت الاسلام آزادي خواه يادآور شد: با توجه به ثبت ملاير به عنوان شهر ملي مبل و منبت، نياز است به شهرك خوشه مبل و منبت روستاي دهنوآورزمان ملاير توجه ويژه اي شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر بيش از چهار هزار كارگاه مبل و منبت در اين شهرستان وجود دارد كه بين هشت تا 10 هزار تن در اين كارگاه ها مشغول فعاليت هستند كه نياز است براي ساماندهي منبت كاران ملايري تسهيلاتي براي آنان در نظر گرفته شود.
وي گفت: امروز فرش ملاير به اسم روستاهاي اين شهرستان در كشورهاي اروپايي عرضه و به فروش مي رسد، در حاليكه در داخل كشور بازار فروش ندارند و زمينه اي قوي براي ايجاد اشتغال در روستاها به شمار مي رود.
عضو كميسيون تلفيق مجلس همچنين خواستار ارائه تسهيلات لازم از سهم 1.5 ميليارد دلاري به گلخانه داران ملايري با توجه به آسيب جدي شهرك گلخانه اي ملاير و خرابي جدي زيرساخت ها و تاسيسات در پي نزولات جوي سال گذشته در اين شهرستان شد.
حجت الاسلام آزادي خواه همچنين ويان و ازندريان را در حوزه اشتغالزايي سرآمد دانست و تاكيد كرد: تقاضا داريم در حوزه خياطي ازندريان به عنوان مدل نمونه تسهيلات بانكي به اين كارگاه ها داده شود.
وي گفت: در پرداخت وام هاي مقاوم سازي واحدهاي روستايي كه مصوبه هيات وزيران است، متاسفانه بانك ها همراهي نمي كنند.
وي ابراز اميدواري كرد: نتايج سفر معاون روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري به اين شهرستان همانند سفر ساير مسئولان، در كمتر از يك سال آينده محقق شود.
در اين نشست مشكلات دهياران در زمينه اختصاص اعتبار به دهياري ها، تعيين وضعيت استخدام و حقوق و دستمزد دهياران و ارتقاي شغلي آنان از سوي نماينده دهياران ملاير و همچنين برخي مشكلات روستاها از سوي نماينده شوراي هاي اسلامي روستاهاي اين شهرستان مطرح شد.
معاون روستايي و مناطق محروم رئيس جمهوري روز پنجشنبه به منظور بررسي چشم انداز توسعه روستايي ملاير به اين شهرستان سفر كرد و از چند روستاي ملاير از جمله جوراب بازديد كرد.
شهرستان ملاير داراي 208 روستاي داراي سكنه است با جمعيتي بالغ بر 300 هزار نفر در 75 كيلومتري شهر همدان واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوي** انتشار دهنده: زهرا پيرنيا