آب تني آباداني ها با چاشني دردسر و خطر غرق شدگي در كانال ها/گلايه آباداني ها از كمبود استخر

آبادان - ايرنا - همه ساله با فرارسيدن فصل گرما علاقه مندان شنا به ويژه جوانان و نوجوانان براي پركردن بخشي از اوقات فراغت خود و رهايي از گرماي طاقت فرسا راهي استخرها و اماكن ورزشي خاص ورزشهاي آبي مي شوند تا هم تفريح كنند هم كمي از گرماي هوا را با سپردن تن به آب برطرف كنند.

در آبادان هم علاقمندان هرساله استخرها و كناره رودخانه ها پذيراي هزاران جوان و نوجواني است كه براي آب تني راهي اين اماكن مي شوند ولي تعداد اندك استخرها، انحصاري بودن تعدادي ازهمين اندك فضاهاي بهداشتي موجود باعث مي شود كه حاشيه رودخانه ها و نهرها براي اين جوانان قابل دسترس تر و خطر غرق شدن آنها هم بيشتر شود.
بسياري از كودكان و نوجوانان وقتي با كمبود استخرها مواجه مي شوند حتي اگر شده به دور از چشم خانواده تن را به امواج رودخانه مي سپارند تا از هرم گرماي تابستان كه امكگان هر تفريح ديگري را ازآنها سلب مي كند ، بگريزند.
به گزارش ايرنا شهرستان آبادان با وجود داشتن جوانان مستعد بسيار در زمينه رشته هاي مختلف ورزشي از يك سو و فعاليت مراكز صنعتي و پردرامدي نظير پالايشگاه ،پتروشيمي و منطقه آزاد اروند و بسياري صنايع و مراكز ديگر كه امكان ارائه امكانات و تامين فضاهاي فرهنگي ورزشي مورد نياز براي اين جوانان مستعد را دارند ، همچنان در زمينه توسعه اماكن ورزشي با مشكل مواجه است و كمبود استخر يكي از ابتدايي ترين و ملموس ترين كمبودهاي موجود براي ورزش و تفريح كودكان و نوجوانان مستعد آباداني به شمار مي رود.
اين كمبود در شرايط دماي بالاي 50درجه هوا، كانال هاي كشاورزي وحاشيه هاي بهمنشير و اروندرود را به تنها ميزبان تنهاي سياه و لاغر كودكان و نوجواناني مبدل كرده كه به اصطلاح از خانواده هاي شركتي نيستند و بنابراين گاه هزينه تفريح ساده خود را با غرق شدن دراين اماكن مي دهند.
كمبود استخر شنا در آبادان باعث شده تا نوجوانان و جوانان براي فرار از گرماي هوا در تابستان در كانال ‌هاي پرآب آبياري كشاورزي و انهار منشعب از بهمنشر و اروندرود اقدام به شنا كنند كه در مواردي هم منتهي به غرق ‌شدن افراد شده است.
شهر آبادان به واسطه وجود پالايشگاه نفت و كاركنان پرشمار آن، همچنين وجود امكانات رفاهي فراوان براي استفاده اين قشر، همواره يكي از دارندگان نخستين و مجهزترين استخرها بوده است، اما وضعيت امروزي اين استخرها و تناسب آنها با تعداد متقاضيان و قابل دسترس بودن آنها براي عموم هنوز جاي بحث دارد.
شركت پالايش نفت آبادان چهار استخر كه شامل دو استخر رو باز و دو استخر سر پوشيده دراختيار دارد اما فقط كاركنان اين شركت و خانواده هاي آنها از اين امكانات بهره ‌مند هستند.
اداره ورزش و جوانان آبادان نيز، تنها يك استخر (استخر خليج فارس) را در مركز اين شهر در اختيار دارد، كه اين مجموعه نيز همه ساله براي سه ماهه تابستان ترميم و مجددا در پايان تابستان تعطيل مي شود.
اين استخربه هيچ عنوان جوابگوي تعداد زياد مشتاقان اين ورزش مفرح و شاداب نيست و جمعيت زيادي همه روزه متقاضي استفاده از آن هستند.
يكي از شهروندان آباداني دراين زمينه به ايرنا مي گويد:آباداني ها به ورزش هاي آبي علاقه زيادي دارند اما در اين شهر استخر عمومي براي مردم به اندازه كافي نيست و ما به اصطلاح غير پالايشگاهي ها همه ساله با رسيدن فصل طولاني گرما با اين مشكل مواجه مي شويم .
منصور سلطاني اظهار داشت:كمبود استخر، مردم را به شنا در كانال ‌ها و رودخانه‌ها مي‌ كشاند و شنا كردن در كانال ‌ها و رودخانه ‌ها خطر غرق شدن را به همراه دارد، اما اين هم سبب نشده كه مسئولان فكري جدي براي حل مشكل داشته باشند و سالانه متاسفانه شاهد حوادث غرق شدن جوانان و كودكان در اين كانالها و رودخانه ها هستيم. .
وي افزود:از سوي ديگر پالايشگاه چند استخر استاندارد دارد ولي اجازه استفاده از اين استخرها را به شهروندان غيرنفتي نمي ‌دهند.
يكي ديگر از شهروندان آباداني نيز مي گويد:در آبادان چند استخر وجود دارد، اما تنها يك استخر متعلق به اداره ورزش و جوانان است و مابقي استخرها متعلق به شركت پالايش نفت است و ما نمي‌ توانيم از آنها استفاده كنيم.
غلام ساداتي تصريح كرد:براي شهرستاني كه بالاي 400 هزار جمعيت دارد، وجود يك استخر، اجحاف در حق علاقه‌ مندان به شناست و ما مجبوريم با با جان خريدن خطر غرق شدن، در رودخانه ‌ها شنا كنيم.
وي اظهار داشت:البته همه نمي توانند مثل ما در رودخانه ها وكانالها شنا كنند و به عنوان مثال دختران و زنان و بيماراني كه براي درمان نياز به آب درماني دارند نيز با مشكل جدي مواجه هستند و از سوي پالايشگاه در اين مورد همكاريي نمي بينيم در حالي كه رسم و عرف همه واحدهاي صنعتي است كه در هر منطقه كه فعاليت مي كنند خدماتي به مردم ساكن آن منطقه مي دهند.
يك شهروند آباداني ديگر ميگويد: در گرماي تابستان تنها چيزي كه مي تواند آتش و سوز گرما را بر تن انسان بنشاند شناست.
مريم قنواتي افزود: در اين بين بانوان مشتاق اين ورزش نيز، تنها در ساعات صبح و ظهر قادر به استفاده از استخر هستند، كه به واسطه خانه ‌دار و يا شاغل بودن اغلب آنها، استفاده از استخر در فصل تابستان و ساير فصول سال بسيار سخت است.
وي تصريح كرد:در آبادان تنها مي توان از استخر خليج فارس استفاده كرد ولي زمان استفاده اين استخر براي بانوان مناسب و كافي نيست و اميدواريم اين مشكل برطرف شود.
رئيس اداره ورزش و جوانان آبادان در اين خصوص به ايرنا گفت:اداره ورزش و جوانان آبادان با داشتن تنها يك استخر، همواره سعي كرده اين مجموعه را در فصل تابستان براي استفاده عموم مهيا كند.
خادمعلي تهذيبي اظهار داشت:روزانه حدود هزار نفر از استخر خليج فارس آبادان كه متعلق به اين اداره است استفاده مي‌ كنند. اين استخر، يك استخر قهرماني است و طبق استاندارد‌هاي روز ساخته شده و گنجايش افراد زيادي را هم دارد ولي جمعيت مراجعه كننده هم زياد است.
وي افزود:استخر خليج فارس با اين وسعت، جوابگوي جمعيت جوانان مشتاق به شنا در شهرستان آبادان نيست و بايد امكانات بيشتري را براي آنها مهيا كرد.
تهذيبي تصريح كرد:البته در نظر داريم با تعمين بودجه در سال آينده استخر ديگري را براي استفاده عموم بسازيم تا آمار غرق شدگي كاهش يابد.
/6002/7104/3015
گزارش از مسعود گادار ** تنظيم:عدنان جواهري ** انتشار:كبري آقازري