۲ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82607955
T T
۰ نفر

مشروب تقلبی در سیرجان با 5 فوتی و 114 مسموم

۲ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۱
کد خبر: 82607955
مشروب تقلبی در سیرجان با 5 فوتی و 114 مسموم

كرمان - ایرنا - رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی كرمان گفت: پنج نفر به دلیل عوارض ناشی از مصرف مشروبات الكلی تقلبی در سیرجان از عصر پنجشنبه تاكنون جان خود را از دست داده اند.

سیدمحمد صابری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه تا روز گذشته 99 نفر به دلیل مصرف مشروبات الكلی تقلبی به بیمارستان های سیرجان مراجعه كرده بودند گفت: این آمار تا صبح امروز به 114 مورد رسیده است.
وی اظهار كرد: 46 نفر در بیمارستان های غرضی و امام رضای سیرجان و چهار نفر نیز در بیمارستان ولی عصر شهربابك به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الكلی هم اكنون بستری هستند.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی كرمان تاكید كرد: افرادی كه مشروبات الكلی مصرف كرده اند حتما به منظور معاینه به بیمارستان مراجعه كنند.
صابری با اشاره به اینكه مردم مسمومیت با مشروبات الكلی را جدی نگرفته اند گفت: از شب گذشته تا ساعت هشت امروز صبح در زمانی حدود پنج ساعت هشت نفر به دلیل عوارض ناشی از مصرف مشروبات الكلی به بیمارستان های سیرجان مراجعه كرده اند و همه این افراد اكنون بستری هستند.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی كرمان گفت: مشروب تقلبی آغشته به متانول بوده است.
متانول یا الكل چوب به عنوان حلال در محلول های بخش چاپ و تكثیر، چسبها، رنگ، جلادهنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.
صابری تاكید كرد: متابولیت های حاصل از متانول بسیار سمی و برای بدن انسان مضر است و علائم مسمومیت با متانول معمولا در عرض 30 دقیقه تا چهار ساعت ایجاد می شود كه بصورت گیجی، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شكمی، سردرد و تضعیف دستگاه اعصاب مركزی است و معمولا بیماران در این مرحله به پزشك مراجعه نمی كنند.
وی ادامه داد: پس از آن یك دوره نهفته وجود دارد كه تقریبا 6 تا 24 ساعت و بسته به میزان متانول مصرف شده به طول می انجامد كه در این مرحله اختلال بینایی افزایش می یابد و علائمی همچون تاری دید، تغییرات میدان بینایی، ترس از نور، 2 بینی تا كوری كامل ایجاد می شود.
وی گفت: طی یك تا 2 ساعت اولیه پس از مصرف مشروب تقلبی آلوده به متانول، به دلیل وجود اتانول در مشروبات، علایم مستی، برافروختگی، پرحرفی و علایم گوارشی بروز می كند كه این امر سبب می شود این بیماران معمولا دیرتر و بطور شایع پس از 24 ساعت و با وضعیت بدتر و وخیم تر به بیمارستان مراجعه كنند.
رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت های پزشكی دانشگاه علوم پزشكی كرمان توصیه كرد: افرادی كه به دلیل مصرف مشروب تقلبی ، مشكوك به آلودگی با متانول هستند مراجعه به مراكز درمانی را به تأخیر نینداخته و به منظور پیشگیری از عوارض غیرقابل برگشت مسمومیت با متانول همچون كوری، نارسایی دائمی كلیه ها، كما و نهایتا مرگ، سریعا' به مراكز درمانی مراجعه و تحت درمان فوری قرار گیرند.
خبرنگار: و انتشار دهنده: نجمه حسنی
3029