۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۰۱
کد خبر: 82630403
T T
۰ نفر
لزوم جانمايي محل ساماندهي نخاله در اهواز/ پرونده قضايي براي 25 خودروي متخلف

اهواز - ايرنا - رئيس اداره حفاظت محيط زيست اهواز خواستار تعيين محل هايي براي تخليه نخاله هاي ساختماني شد و گفت: تا كنون 25 پرونده قضايي براي خودروهايي كه در محل هاي غيرمجاز نخاله تخليه مي كنند، تشكيل شده است.

علي بني عگبه دوشنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار كرد: موضوع نخاله ها و جمع آوري آنها از سطح شهر اهواز از خرداد امسال به صورت جدي مطرح و از آن زمان گشت مشتركي بين سازمان مديريت پسماند شهرداري اهواز و محيط زيست تشكيل شد.
وي هدف از راه اندازي اين گشت ها را شناسايي محل هاي تخليه نخاله و خودروهاي متخلف دانست و اضافه كرد: بيش از 30 خودرو كه نخاله ها را در محل غيرمجاز تخليه كرده بودند تاكنون توقيف شده اند كه 25 خودرو به دادگستري معرفي و براي آنها پرونده تشكيل شده است.
بني عگبه با اشاره به ادامه روند توقيف خودروهاي غيرمجاز حمل نخاله گفت: بيش از 15 منطقه در اهواز با مشكل تجميع نخاله روبه رو هستند كه ورودي هاي اهواز از سمت خرمشهر و انديمشك، كمربندي اهواز- انديمشك، شهرك آغاجاري، مسير روستاهاي دغاغله و لويمي، پشت گيت بوستان، كوي سياحي، اكباتان، زردشت، مهديس و بروال از جمله مناطقي هستند كه نخاله به صورت غيرمجاز در آنها تخليه مي شود.
وي اظهار كرد: تجمع نخاله هاي ساختماني در جاهاي غيرمجاز منظر ناخوشايندي ايجاد مي كند و موجب تجمع زباله ها را نيز در پي دارد همچنين محلي براي تجمع جانوران ناقل بيماري از جمله پشه ناقل سالك ايجاد مي كند.
بني عگبه در ادامه خواستار تعيين محل هايي براي تخليه نخاله در سطح شهر شد و اضافه كرد: مقرر شده بود كه با همكاري محيط زيست اماكني براي تخليه نخاله در اهواز در نظر گرفته شود، اكنون در اطراف سكوي پسماند ملاشيه و مدفن پسماند (صفيره) براي تخليه نخاله در نظر گرفته شده اما نياز است كه محل هاي بيشتري جانمايي شود.
وي با تاكيد بر بازيافت نخاله هاي ساختماني در اهواز افزود: شهرداري اهواز تاكنون بازيافت نخاله ها را انجام نداده و امكانات آن را در اين شهر بوجود نياورده است از اين رو توصيه كرديم كه در محل هاي مجاز تخليه شود.
بني عگبه عملكرد شهرداري اهواز را در ساماندهي نخاله ها ضعيف ارزيابي كرد و گفت: علاوه بر نخاله هاي توليدي، قسمت هايي از شهر نيز مملو از نخاله است كه نياز به جمع آوري دارد و بايد براي آنها راهكاري انديشيده شود، از سوي ديگر محل هايي كه در نظر گرفته براي اين نخاله ها كافي نيست.
وي اضافه كرد: شهرداري اهواز براي كددار كردن و ساماندهي خودروهاي حمل نخاله فراخواني داده اما استقبال از اين فراخوان خوب نبوده است.
بر اساس اين گزارش، نخاله هاي ساختماني به مواد و مصالحي گفته مي شود كه در عمليات تخريب بنا توليد مي شود. در مديريت امور هر شهر اين ضايعات جزو اولويت هاي ساماندهي قرار مي گيرند.
تخليه نخاله در نقاط مختلف اهواز، در ماه هاي اخير باعث تشكيل چند جلسه و ورود استاندار و ابتكار رئيس سازمان محيط زيست به اين مساله شده است.
غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان دي ماه پارسال در شوراي سلامت خوزستان، نسبت به شيوع بيماري 'سالك' در استان هشدار داده و گفته رتبه دوم استان در كشور به لحاظ شيوع اين بيماري بسيار نگران كننده است. وي يكي از دلايل شيوع بيماري سالك را در خوزستان از جمله اهواز پراكندگي نخاله هاي ساختماني در مناطق شهري به ويژه حاشيه شهرها عنوان كرده است. سالانه 600 مورد سالك در خوزستان اتفاق مي افتد.
ابتكار رئيس سازمان محيط زيست نيز اسفند 95 در سفر به اهواز با مشاهده وضعيت نامناسب نخاله ها نشست ويژه اي را برگزار كرد و در اين نشست شهرداري اهواز مكلف شد تا 20 اسفند همه نخاله هاي ساختماني را كه در نقاط مختلف تخليه شده پاكسازي كند.
شهرداري اهواز آماري از وضعيت فعلي نخاله ها ارائه كرده اما تا سال 93 ماهانه 35 هزار مترمكعب نخاله فقط در اهواز توليد مي شد كه وزن هر متر مكعب 6.1 تن است. اين مقدار البته صرفنظر از ساختمان هاي حاشيه شهر و در حال تعمير و پروژه هاي عمراني است و تنها مربوط به ساختمان‌هاي داراي پروانه تجديد بناست.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلي زاده**انتشاردهنده : كبري آقازري