۵ شهریور ۱۳۹۶، ۲۱:۴۸
کد خبر: 82645887
T T
۰ نفر
وزش نسیم اعتدال در نمین قلب فرهنگی و صنعتی استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - شهرستان نمین با استعداد و قابلیت های بی نظیر خود گام های بلندی بسوی توسعه برداشته و این حركت در دولت تدبیر و امید شتاب بیشتری به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا، از زمان استقرار دولت تدبیر و امید تاكنون با تغییرنگاه به استفاده ازتوانمندی بخش خصوصی و بنگاه های اقتصادی، نسیم اعتدال در این شهرستان وزیدن گرفته و آهنگ توسعه‌ آن همچنان در حال شتاب گرفتن است.
مجاورت با فرودگاه ، استقرار منطقه ویژه اقتصادی و وجود بیش از 580 واحد تولیدی در شهرك های صنعتی باعث شده تا شهرستان نمین این دیار فرهنگ ، تاریخ و طبیعت در تولید و صنعت نیز همپای فرهنگ ، پیشتازی كند.
فرماندار نمین گفت: در چهار سال فعالیت دولت یازدهم، بیش از یك هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های عمرانی نمین هزینه شده و در سال جاری نیز 180 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای 176 طرح عمرانی توزیع شده است.
فرهاد عبدالعلی پور افزود: در این مدت تعداد 116 طرح عمرانی با اعتبار بالغ بر 780 میلیارد ریال و 28 طرح اقتصادی با سرمایه گذاری سه هزار و 850 میلیارد ریال و با اشتغال زایی برای یك هزار نفر به بهره برداری رسیده است.
علاوه برآن با تزریق اعتبارات و تسهیلات لازم برای فعال سازی دوباره بیش از 25 طرح بزرگ عمرانی و اقتصادی راكد توسط دولت ، گام های بزرگی در توسعه‌ همه جانبه شهرستان برداشته شده است.
در هفته‌ دولت سال جاری نیز ،تعداد 22 طرح عمرانی و اقتصادی با سرمایه گذاری 277 میلیارد ریال و با ظرفیت ایجاد اشتغال برای 77 نفر افتتاح شد.
به گفته فرماندار نمین ، در بازه زمانی چهار ساله، برای عمران شهرهای نمین، آبی بیگلو و عنبران 180 میلیارد ریال و در جهت آبادانی روستاهای شهرستان 100 میلیارد ریال از محل ارزش افزوده به حساب دهیاری ها واریز و 50 میلیارد ریال نیز از منابع دیگر برای اجرای طرح هادی روستاها هزینه شده است.
بهره برداری از كلینیك تخصصی و توسعه بخش بستری بیمارستان امام خمینی (ره) نمین با 34 میلیارد ریال ، مجتمع آبرسانی امام حسن (ع) با 110 میلیارد ریال و با ظرفیت آبرسانی به 31 روستای شهرستان ، گازرسانی به 26 روستا با 470 میلیارد ریال سرمایه گذاری كه نمین را به عنوان شهرستان سبز در استان معرفی كرده از جمله طرح های شاخص عمرانی افتتاحی در این شهرستان است.
كارخانه های آذرساروج ، فولادسپهر سبلان ، ورق خام نئوپان آرتاپلاست و تولید اوراق فشرده نگین زرین چوب هم در حوزه اقتصادی نمونه ای از اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در نمین است.
خط انتقال آب نمین و عنبران، احداث سدهای سربند و خشكه سیل ، طرح آبرسانی مجتمع وحدت عنبران با ظرفیت آبرسانی به پنج روستا واحداث پاسگاه انتظامی شهر آبی بیگلو در حوزه عمرانی و كارخانه های نساجی ستاره، شمش طلا و زیور آلات كهن ، تولید تریلر كمر شكن و بوژی از جمله طرح های مهم اقتصادی در حال اجرا در شهرستان نمین است.
منطقه‌ ویژه‌ اقتصادی هم از دیگر شاخصه ‌های مهم اقتصادی شهرستان نمین است كه با سرمایه گذاری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال برای زیرساخت های آن زمینه شكوفایی اقتصاد منطقه را فراهم خواهد نمود ، فاز اول این منطقه در حال حاضر با صرف هزینه ای اولیه 100 میلیارد ریال و با 20 درصد پیشرفت فیزیكی در حال اجراست.
بر اساس اعلام اداره صنعت و معدن و تجارت ، در راستای حمایت از طرح های راكد، نیمه فعال و بالای 60 درصد پیشرفت فیزیكی ، از محل طرح بهین یاب بالغ بر 930 میلیارد ریال تسهیلات برای 78 طرح پرداخت شده كه این تسهیلات باعث توسعه و تثبیت اشتغال 2 هزار و 700 نفر شده است و از حیث جذب اعتبارات طرح بهین یاب، شهرستان نمین در رتبه اول استان قرار دارد.
از برنامه های آتی مدنظر برای توسعه شهرستان در حوزه گردشگری ، انجام طرح مطالعاتی و توسعه امكانات توریستی در منطقه فندقلو ، سوها ، باباداود عنبران و اجرای طرح بوم گردی در روستای هدف گردشگری عنبران علیا و در حوزه اقتصادی نیز راه اندازی شهرك صنعتی آرتا انرژی ، مجتمع تفریحی درمانی شفای اورونج ، مینی پالایشگاه شركت پتروساین، كارخانه تولیدی ساوالان چوب و همچنین پیش بینی برنامه های پیشران اقتصاد مقاومتی برای تمامی روستاهای شهرستان را می توان نام برد.
در حوزه عمرانی نیز می توان به پیگیری اجرای سدهای نمین، ننه كران و نیارق برای تامین آب شرب، كشاورزی و صنعت منطقه ، ایجاد شبكه فاضلاب و تصفیه خانه شهر نمین ، تعریض جاده گردنه حیران و بهسازی جاده نمین به آبی بیگلو ، اشاره كرد.
دولت دوازدهم كه در واقع تداوم برنامه های اجرایی دولت یازدهم می باشد امیدها را برای پیشرفت و ترقی شهرستان نمین بیشتر كرده و شهروندان نمینی امیدوارند در این دولت با بهره برداری از طرح های زیربنایی مهم این شهرستان بیش از پیش توسعه یابد.
گزارش: ساسان رحمتی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6016/7110