۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۵۱
کد خبر: 82651860
T T
۰ نفر
اشتغال زندانيان؛ گامي در جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي

سنندج - ايرنا - زندانيان به عنوان قشري آسيب پذير كه اغلب مورد بي مهري اجتماع نيز قرار مي گيرند در صورت آزادي با مشكل اشتغال و نبود درآمد مواجه مي شوند؛ در حاليكه تلاش براي اشتغالزايي اين افراد پس از آزادي، كاري مهم در راستاي كاهش آسيب هاي اجتماعي است.

به گزارش ايرنا، يكي از دغدغه هاي مهم زندانيان و خانواده هاي آنان، نبود اشتغال و درآمد براي اين افراد پس از پايان دوره محكوميت و آزادي است.
زندانياني هستند كه پس از گذراندن دوره محكوميت، بدليل عدم موفقيت در يافتن شغل و كسب درآمد، بار ديگر به بزه روي آورده، دستگير و روانه زندان شده اند؛ پس فراهم كردن و ايجاد زمينه براي اشتغال زندانيان آزاد شده، ضروري است.
بدون ترديد اگر مسئولان، برنامه اي با هدف حمايت از زندانيان و ايجاد اشتغال پايدار براي آنان نداشته باشند، خطر آسيب پذيري، ارتكاب مجدد جرم و بازگشت مجدد ايشان به زندان بسيار زياد است.
اداره كل زندان هاي استان كردستان در اين راستا ضمن ارائه آموزش هاي مهارتي و حرفه آموزي به زندانيان، زمينه ايجاد شغل و درآمد را براي آنان پس از آزادي، با پرداخت تسهيلات كم بهره فراهم كرده است.
مديركل زندان هاي كردستان مي گويد: در حدود يكسال گذشته بيش از 13 ميليارد ريال وام اشتغالزايي به 63 مددجوي آزاد شده و واجد شرايط زندان هاي اين استان پرداخت شده است.
اسحاق ابراهيمي افزود: پس از تشكيل پرونده، بررسي شرايط مددجو و ميزان سرمايه مورد نياز براي راه اندازي كسب و كار، وام بدون بهره تا سقف 200 ميليون ريال به آنان پرداخت مي شود.
وي تعداد زندانيان آزاد شده را از سال گذشته تاكنون كه با دريافت تسهيلات، موفق به ايجاد شغل شده اند، 63 نفر اعلام كرد و گفت: چنانچه مسئولان و دست اندركاران هر كدام به سهم خود گامي هر چند كوچك در مسير اشتغال جوانان بردارند، شاهد كاهش چمشگير بسياري از آسيب ها و ناهنجاري ها در جامعه خواهيم بود؛ كما اينكه زندان هاي كردستان با برنامه ريزي دقيق توانسته سهم خود را در جهت توسعه اشتغال مددجويان ايفا كند.
ابراهيمي ارائه آموزش هاي مهارتي به زندانيان را ضروري دانست و افزود: نداشتن مهارت زندانيان پس از پايان دوره محكوميت، زمينه را براي وقوع جرم در آنان ايجاد مي كند.
مديركل زندان هاي كردستان مهارت آموزي زندانيان را يكي از مهمترين برنامه هاي مسئولان زندان هاي استان در جهت باز سازگاري اجتماعي آنان دانست و اضافه كرد: مددجويان به محض ورود به زندان توسط مددكاران، روانشناسان و كارشناسان حوزه اشتغال مورد مشاوره قرار مي گيرند.
ابراهيمي ادامه داد: چنانچه مسئولان زندان هاي استان، بيكاري را در وقوع جرم، موثر بدانند پس از استعداديابي، فرد مددجو را در حرفه مورد نظر مشغول به آموزش مي كنند.
وي از آموزش بيش از 40 رشته فني و حرفه اي به مددجويان زندان هاي استان خبر داد و گفت: با همكاري اداره كل فني و حرفه اي استان، اين تعداد رشته به مددجويان مراكز اصلاحي و تربيتي آموزش داده مي شود.
به گفته ابراهيمي، پس از كسب مهارت و شركت در آزمون هاي مربوطه، به زندانيان گواهينامه معتبر مهارت از سوي اداره كل فني و حرفه اي بدون اشاره به زنداني بودن فرد اعطا مي شود.
عضو شوراي قضايي استان، معضل اشتغال را يكي از دلايل مهم وقوع جرم در جامعه دانست و يادآور شد: يكي از مهمترين عوامل ورود افراد به زندان، بيكاري و عدم اشتغال است.
وي از وجود رابطه مستقيم ميان بيكاري و نرخ بازگشت مجدد افراد به زندان خبر داد و تاكيد كرد: بيش از 70 درصد محكومان، بيكار و فاقد شغل و مهارت خاصي هستند.
ابراهيمي حمايت از زندانيان آزاد شده و واجد شرايط را يكي از اهداف زندان هاي اين استان در راستاي سياست هاي زندانباني اسلامي اعلام كرد و افزود: براي ايجاد اشتغال آن دسته از مددجوياني كه با شركت در كلاس هاي حرفه آموزي موفق به دريافت گواهينامه فني و حرفه اي شده باشند با همكاري صندوق كارآفريني اميد و از طريق اداره خدمات اجتماعي و مراقبت بعد از خروج زندان هاي استان، وام هاي بدون بهره پرداخت مي شود.
به گزارش ايرنا، به ازاي هر 100 هزار نفر از جمعيت كردستان 187 زنداني وجود دارد كه 98 درصد از زندانيان استان را آقايان و 2 درصد را بانوان تشكيل مي دهند.
ميانگين آمار زندانيان كردستان نسبت به ميانگين كشوري آن كه 275 نفر به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت است، در سطح پايين تري قرار دارد.
هم اكنون در استان كردستان، 6 زندان،2 بازداشتگاه، يك كانون اصلاح و تربيت و يك اردوگاه حرفه آموزي وجود دارد.
خبرنگار: وريا كرمي ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
7355/9102