۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82664826
T T
۰ نفر

خيز تجار مازندراني براي ورود به بازارهاي روسيه

۲۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۱۵
کد خبر: 82664826
خيز تجار مازندراني براي ورود به بازارهاي روسيه

ساري - ايرنا - تدبير چهار ساله دولت يازدهم به پشتوانه ديپلماسي فعال اقتصادي سرانجام دروازه هاي بازارهاي جهاني را يكي پس از ديگري بر روي تجار و صادركنندگان كشور گشود و تبادل تجاري بازرگانان مازندراني را با كشورهاي حوزه اوراسيا از جمله روسيه وارد مرحله جديدي كرده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، ورود تجار مازندراني به بازار اوراسيا قرار است با سفر هفته آينده ' لوان جاگاريان ' سفير روسيه در ايران به اين استان وارد مرحله تازه اي شود ، سفري كه بسياري از تجار مازندراني نسبت به دستاوردهاي آن خوش بين هستند.
سفير روسيه به گفته دبير شوراي اطلاع رساني مازندران ، قرار است شنبه 25 شهريور به دعوت ربيع فلاح استاندار مازندران به اين استان سفر كند.
احمد مظفري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اظهار اين كه صادرات ، سياست راهبردي براي رونق اقتصادي و توسعه اشتغال محسوب مي شود ، افزود : سفر سفير روسيه به مازندران پيش زمينه اي براي توسعه مناسبات اقتصادي 2 جانبه خواهد بود.
وي بررسي راههاي توسعه همكاري و پيگيري براي اجراي مصوبات نشست هاي گذشته روساي جمهور 2 كشور براي توسعه مناسبات را از مزيت هاي اين سفر برشمرد.
** نياز روسيه به محصولات كشاورزي مازندران
وجود بازار 146 ميليوني روسيه و نياز آن كشور به محصولات كشاورزي و غذايي و ظرفيت مازندران در توليد 6 ميليون تني محصولات كشاورزي در كنار نزديكي اين خطه شمال كشور به برخي استان هاي روسيه ، توقع را براي توسعه مناسبات با اين كشور در ميان تجار مازندراني افزايش داده است.
براساس آمارهاي رسمي ، ايران و روسيه در سال 2016 حدود 2.2 ميليارد دلار مبادلات تجاري داشتند كه سهم ايران از اين مبادلات حدود 300 ميليون دلار و عمده صادرات به روسيه هم محصولات كشاورزي و غذايي بود.
بازتعريف مناسبات اقتصادي و تجاري 2 جانبه بين ايران و روسيه بويژه پس از تحريم آن كشور كه در سفر روساي جمهوري 2 كشور و ديدار چندين باره آنان در چند سال اخير نيز بيان شده ، قرار است ميزان مبادلات تجاري دو كشور را در سال 2018 به حدود 10 ميليارد دلار برساند كه سهم ايران از اين مبادلات حدود 2 ميليارد دلار برآورد شده است .
تجار و بازرگانان مازندراني بر اين اعتقادند كه تنها راه تحقق آمارهاي پيش بيني شده براي مبادلات تجاري ميان ايران و روسيه در سال 2018 ، بر داشته شدن موانع پيش روي گسترش روابط اقتصادي ميان اين استان با مناطق مختلف كشور روسيه است .
رئيس اتاق بازرگاني ، صنايع ، معادن و كشاورزي مازندران در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت : سفر سفير روسيه در تهران به طور قطع بر آينده روابط تجاري و اقتصادي ميان دو كشور از جمله ورود بيشتر مازندران به بازارهاي روسيه اثرگذار خواهد بود.
عبدالله مهاجر افزود : به همين دليل نيز سفير روسيه علاوه بر ديدار با استاندار ، نشستي هم با فعالان اقتصادي مازندران در سفر نيم روزي به اين استان خواهد داشت .
وي بررسي روند توسعه و گسترش مبادلات تجاري مازندران با روسيه و رفع موانع پيش رو را از مهم ترين اهداف سفر سفير روسيه به مازندران اعلام كرد.
** تعرفه گمرگي ، طلسم ماندگار
مهاجر مهم ترين موانع پيش روي توسعه صادرات كالاهاي ايراني از جمله مازندران به روسيه را تعرفه گمركي و سخت گيري براي ورود كالاهاي ايراني به آن كشور با وجود توافق دو جانبه بين روساي جمهوري ايران و روسيه اعلام كرد.
دبير شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي مازندران گفت كه اين استان حدود 2.5 ميليون تن مركبات توليد مي كند و روسيه يكي از كشورهاي هدف صادراتي ما مي تواند براي اين محصول كشاورزي باشد.
مهاجر افزود : با وجود تقاضا براي صادرات مركبات مازندران به روسيه ، سخت گيري در ورود كالاهاي ايران و تاخير در صدور مجوز باعث شده تا ما توفيق زيادي در صادرات اين محصول به روسيه نداشته باشيم.
وي سفر سفير روسيه به مازندران را فرصتي براي بررسي اين مشكلات و يافتن راهكار مناسب براي تسهيل در صدور مركبات اين خطه شمال كشور به روسيه دانست.
طبق گزارش اتاق بازرگاني روسيه در سال 2016 ميزان مبادلات تجاري بين 2 كشور 2.2 ميليارد دلار بود. عمده صادرات روسيه به ايران در اين مدت ماشين آلات و تجهيزات روسي و عمده صادرات ايران هم محصولات كشاورزي به ارزش حدود 300 ميليون دلار بود.
مازندران با داشتن سه بندر و 2 فرودگاه بين المللي در غرب و شرق و توليد سالانه 6 ميليون تن محصولات كشاورزي و نرديكي به روسيه ، مي تواند يكي از قطب هاي اصلي صادرات به آن كشور تبديل شود.
در سال گذشته مازندران حدود 500 ميليون دلار كالا به خارج از كشور صادر كرد كه برآرود مي شود كمتر از 10 درصد از اين صادرات به كشور روسيه رفته باشد.
مازندران براي توسعه روابط تجاري با روسيه در اوايل شهريور ماه سال جاري نخستين نمايشگاه صنايع غذايي را در ولگوگراد يكي از استان هاي روسيه برگزار كرد.
خبرنگار : حسين فلاحتي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6982/1654