۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۳
کد خبر: 82678071
T T
۰ نفر

پذيرايي از عزاداران

۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۳
کد خبر: 82678071
پذيرايي از عزاداران

روزنامه سيستان و بلوچستان ضميمه روزنامه خراسان روز سه شنبه /4 مهر 96 مطلبي با عنوان «پذيرايي از عزاداران» منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: محرم كه مي آيد حال و هواي ديگري حاكم مي شود. بيرق هاي سياه آويزان مي شود و نوحه ها و عزاداري ها در كوچه و خيابان به گوش مي رسد. مردم مي خواهند در حد توان عزاداري و به عزاداران امام حسين(ع) خدمت كنند. عزاي حسيني شب ها رنگ و بوي ديگري به خود مي گيرد و زن و مرد، پير و جوان به دور از كسب و كار روزانه شب ها در هيئت ها و مساجد گرد هم مي آيند و عزاداري مي كنند. در اين ميان برپايي ايستگاه هاي صلواتي هم حال و هواي ديگري به روزهاي محرم مي دهد. غروب هاي دهه اول محرم شور و شوق عجيبي دارد. نواي مداحي حسيني، بوي اسپند و چاي داغ در كنار ايستگاه هاي صلواتي جلوه اي ديگر دارد. كساني كه با احترام به عشق حسين (ع) ساعت ها سرپا مي ايستند و چاي و خرما تعارف مي كنند. دلشان مي خواهد تا جايي كه مي توانند به عشق امام شهيدشان به عزادارانش خدمت كنند. فرقي نمي كند كوچك باشند يا بزرگ، پير باشند يا جوان، همه به عشق امام حسين(ع) مي آيند و تا پايان عزاداري خدمت رساني مي كنند. هر سال با آغاز ماه محرم ايستگاه هاي صلواتي در دهه اول اين ماه برپا مي شود، در زاهدان هم هر چند قدمي ايستگاه صلواتي به چشم مي خورد، برخي از آن ها چاي و خرما مي دهند و برخي شير كاكائو و شربت. همه مي خواهند نذر خود را ادا و از عزاداران پذيرايي كنند. گاهي چند جوان با شور و شوق اقدام به راه اندازي ايستگاهي مي كنند و گاهي هم افرادي پيشكسوت به همراه تعدادي جوان مسئول راه اندازي چنين ايستگاه هايي مي شوند.
نيت 10 روز
يكي از مسئولان ايستگاه هاي صلواتي در اين باره به خبرنگار ما مي گويد: اولين دفعه اي كه تصميم به برپايي ايستگاه صلواتي براي دهه اول محرم گرفتم سال 90 بود و سال هفتم است كه اين تصميم را عملي مي كنيم. من تهراني هستم و سال 90 براي تحصيل دانشگاه به زاهدان آمدم و اين جا ايستگاه صلواتي راه اندازي كردم. يكي دو سال اول به تنهايي كارهاي مربوط به ايستگاه را انجام مي دادم اما كم كم چند نفر از دوستان به كمكم آمدند.
وي ادامه مي دهد: پس از پايان تحصيلاتم به تهران برگشتم، اما دلم براي محرم و ايستگاه صلواتي زاهدان مي تپيد، به همين دليل تصميم گرفتم هر سال در دهه اول محرم به زاهدان بيايم و ايستگاه صلواتي را راه اندازي كنم. نيت ده روزه مي كنم و روز اول محرم به زاهدان آمدم و بعد از شام غريبان به شهر خودم مي روم. اين خادم حسيني اظهار مي كند: 7 سال است كه اين ايستگاه به عزاداران حسيني خدمت رساني مي كند و چاي و خرما مي دهد. هزينه هاي ايستگاه صلواتي را خودم تقبل كردم، اما اقدام هاي اوليه براي اخذ مجوز برپايي ايستگاه و كمك به توزيع چاي و پذيرايي از عزاداران را با كمك دوستانم انجام مي دهم. وي تصريح مي كند: در اين ايستگاه شور حسيني موج مي زند. من از تهران به زاهدان مي آيم و دوستانم كه با من در اين ده روز همراهي و كمك مي كنند اهل تسنن هستند. عشق به امام، در مذهب و محدوده جغرافيايي نمي گنجد. يكي ديگر از مسئولان كه همراه خانواده خود ايستگاه صلواتي را هر سال برپا مي كند مي گويد: 10 سال از راه اندازي اين ايستگاه مي گذرد. مي خواهيم با راه اندازي ايستگاه صلواتي سهم كوچكي در برپايي عزاي حسيني داشته باشيم. من و خانواده ام 12 نفر هستيم كه هر شب شيركاكائو و چاي و خرما به عزاداران مي دهيم. هر سال اين كار را انجام مي دهيم و استقبال مردم هم بسيار خوب است كه همين موضوع موجب مي شود شور و شوق بيشتري براي انجام اين كار داشته باشيم.
دريافت مجوز از فرمانداري ها
يكي ديگر از بانيان ايستگاه هاي صلواتي مي گويد: براي دريافت مجوزهاي برپايي ايستگاه صلواتي ابتدا از مسجد محل معرفي نامه مي گيريم و به فرمانداري مي رويم و پس از تاييديه مركز بهداشت ايستگاه برپا مي شود. به همراه 9 نفر ديگر از دوستانم ايستگاه صلواتي برپا كرده ايم. از بچگي 10 دوست صميمي بوديم و سرانجام تصميم گرفتيم ايستگاه صلواتي راه اندازي كنيم. هيچ يك از ما شغل و منصب بالايي نداريم، چند نفر كارگر هستيم و چند نفرمان هم شغل آزاد دارند و هرسال براي برپايي اين ايستگاه حدود 8 ميليون تومان در نظر مي گيريم، البته مردم هم كمك مي كنند. وي اظهار مي كند: هر شب به عشق امام حسين(ع) به اين ايستگاه مي آييم و به عزاداران حسيني خدمت رساني مي كنيم، مردم نيز استقبال خوبي دارند. نذري امام حسين(ع) را دوست دارند و گاهي به كمك ما مي آيند و در توزيع چاي سهيم مي شوند. براي جمع آوري زباله ها نيز سطل هاي زباله قرار داديم و امسال در مقايسه با سال هاي قبل مردم مراعات بيشتري مي كنند و زباله هاي خود را در سطل مي اندازند اما بازهم زباله هايي به داخل جوي هاي آب يا خيابان ها انداخته مي شود كه پس از پايان نذري آن را جمع آوري مي كنيم.
ايستگاه هاي صلواتي جزئي از فرهنگ عاشورايي
يكي ديگر از مردم درباره برپايي ايستگاه هاي صلواتي مي گويد: ايستگاه هاي صلواتي، نواي مداحي هاي حسيني از بلندگوها و بوي اسپند در خيابان ها حال و هواي محرم را براي ما ماندگارتر كرده است. ايستگاه هاي صلواتي جزئي از فرهنگ عاشورايي و محرم شده است و هر سال بر تعداد آن ها افزوده مي شود. به گفته وي، عده زيادي از مردم با اداي نذري خود سعي مي كنند عشق و ارادت خود را به امام حسين(ع) و خاندان نبوت و اهل بيت(ع) ادا كنند. استقبال مردم از اين ايستگاه ها زياد است و هر شب هم بر تعداد عزاداران حسيني افزوده مي شود. وجود اين ايستگاه هاي صلواتي موجب مي شود تا عزاداران حسيني ساعات بيشتري را بتوانند در هيئت ها و دسته روي هاي عزاداري به عزاداري بپردازند.
8006**6081دريافت كننده: نرگس تيموري**انتشار دهنده: حيدر سراياني