۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰
کد خبر: 82695128
T T
۰ نفر
60 هزار اصله نهال شناسه دار پسته بين متقاضيان خراسان شمالي توزيع شد

بجنورد- ايرنا- مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: در سال جاري 60 هزار اصله نهال شناسه دار پسته يارانه دار بين متقاضيان خراسان شمالي توزيع شد.

محمد علي شريكيان شنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: نهال پسته مورد نياز استان توسط دو واحد توليدي نهال تحت نظر كميته فني نهال تامين شده است.
وي گفت: پسته كاري سرمايه گذاري بلند مدت است كه براين اساس لازم است بهره برداران با آگاهي دقيق از نيازهاي اكونولوژيكي، شرايط فيزيكي و شيميايي خاك و آب و توجيهات فني و اقتصادي اقدام نمايند تا از هر گونه ريسك جلوگيري گردد.
شريكيان افزود: بهره برداران بايد قبل از احداث باغ مطالعات كافي و مشورت هاي لازم را با متخصصين و كارشناسان جهاد كشاورزي به عمل آورند.
مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي سطح كشت باغ هاي پسته در اين استان را 2 هزار و 332 هكتار عنوان كرد و گفت: از اين ميزان هزار و 377 هكتار غير بارور و 955 هكتار بارور با توليد هزار و 793 تن است كه ميانگين عملكرد باغ هاي پسته در استان هزار و 877 كيلوگرم در هكتار مي باشد.
شريكيان با بيان اينكه امسال ميزان توليد پسته در استان خراسان شمالي هزار و 880 تن برآورد مي گردد افزود: جاجرم و اسفراين به ترتيب بيشترين سطوح زير كشت و توليد پسته را در اين استان به خود اختصاص داده اند.
وي گفت: ارقام پسته در اين استان اوحدي، احمد آقايي، اكبري و كله قوچي مي باشد كه سازگار با شرايط آب و هوايي استان است و برداشت آن از نيمه اول شهريور آغاز و تا نيمه مهرماه در مناطق مختلف استان ادامه دارد.
خراسان شمالي 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه از اين سطح حدود 40 هزار هكتار باغ و مابقي زراعت است.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسي باجگيران** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي