از پوشش مناسب جاده ای تلفن همراه تا واگذاری آسان فیبرنوری به ادارات

ساوه - ایرنا - رئیس شركت مخابرات شهرستان ساوه اعلام كرد كه پوشش تلفن همراه در سطح جاده های این شهرستان بر اساس استانداردها،‌ مناسب است.

حسین مجیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،‌اظهار كرد كه بر اساس استانداردها پوشش مكالمات تلفنی در سطح جاده های این شهرستان در سرعت بین 50 تا 80 كیلومتر مناسب و بدون مشكل است اما به طور طبیعی در سرعت های بالاتر تا 120 كیلومتر كیفیت مكالمات تلفنی در حین رانندگی افت می كند.
به گفته این مسئول،‌ برای پوشش تلفن همراه در سطح جاده ها،‌از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی مقرراتی تنظیم شده است و این نهاد بر فعالیت اپراتورها و همه سیستم هایی كه با فركانس و ارتباطات مخابراتی در ارتباط هستند، نظارت می كند.
وی ادامه داد: محورهای حوزه شهرستان ساوه دارای پوشش كامل اینترنت است و در جاده های اصلی مواردی از قطعی مكالمات تلفنی وجود دارد كه بر اساس استانداردهای جهانی (كیفیت مكالمه در سرعت بین 50 تا 80 كیلومتر است) و انجام چهار تست مكالمه حین رانندگی از سوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی، ضریب خطای قطعی مكالمات در محورهای اصلی مربوط به ساوه (ساوه تا بعد از نوبران، ساوه تا اراك و ساوه تا تهران) در سرعت استاندارد صفر است.

***‌ تكلیف نواحی صنعتی و شهر كاوه در مورد فیبرنوری؛
رئیس شركت مخابرات شهرستان ساوه در مورد استقرار اینترنت و شبكه فیبرنوری در مناطق صنعتی شهر ساوه از جمله شهر صنعتی كاوه،‌ اظهار كرد: شهر صنعتی از لحاظ خدماتی مانند ویس و اینترنت همردیف با تهران است و در حال حاضر امكان واگذاری اینترنت تا سرعت 40 مگابایت را از طریق سیستم های وی.دی.اس.ال (VDSL) وجود دارد و هیچ مشكلی در استفاده از دیتا و خطوط اینترنت برای شركت ها وجود ندارد.
مجیدی گفت: همچنین از سال 1392 برای ایجاد تكنولوژی فیبر نوری كه دارای پهنای باند نامحدود، به طور مداوم با شهر صنعتی كاوه جلسات و مذاكراتی انجام شده و برای اجرای این طرح، حدود 70 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: شركت مخابرات برای تامین این هزینه ها پیشنهاد اجرای مشاركتی طرح را داد كه هیأت مدیره شهر صنعتی راجع به این امربه اتفاق نظری نرسید.
به گفته این مسئول، ‌اكنون شركت مخابرات تصمیم به اجرای طرح در قالب طرح های اختصاصی از محل اعتبارات این شركت دارد و شیوه كار بدین صورت است كه با توجه به ارتقای سیستم ها،‌ شركت های مستقر در شهر صنعتی كاوه می توانند متقاضی استفاده از هر پهنای باندی باشند و مخابرات نیز این خدمات را در همان بستر مسی به آنها ارائه می كند.
مجیدی اظهار كرد: شركت مخابرات شهرستان ساوه از سال گذشته تصمیم بر استفاده از فیبر نوری به جای كابل مسی گرفت اما در مورد شهر صنعتی كاوه به این دلیل كه منطقه بسیار وسیع و پراكنده ای است؛ اگر قصد اجرای این طرح را داشته باشیم با توجه به اینكه زیرساخت های لازم هنوز آماده نیست، شبكه آسیب های زیادی می بیند و خسارات زیادی به شركت و مخابرات وارد می كند.
وی یادآور شد كه شهر صنعتی ساوه نخستین نقطه ای در كشور است كه از سال 1373 طرح فیبرنوری اجرا شده اما اینكه به تك تك مشتركین این منطقه فیبر نوری واگذار شود موضوعی پیچیده است.
مجیدی افزود: در حال حاضر شركت طرح های مناسبی مانند طرح اف.تی.تی.اچ (FTTH) دارد كه در جاهایی مانند منطقه حاج بلوك، خیابان فردوسی و كوی مهر كه امكانات كمی داشتند،‌ آماده واگذاری به مشتركین است.
به گفته مجیدی،‌ امروز دنیا به سمت هوشمند سازی در مراكز صنعتی، تجاری، ادارات و منازل حركت كرده كه در این شیوه همه تجهیزات از جمله سیستم های الكترونیكی، شرایط فیزیكی قابل كنترل می شود یعنی می توان فقط با داشتن یك آی.پی به راحتی از هر جای دنیا امكانات، دستگاهها، تردد و شرایط فیزیكی و مانیتورینگ مورد نظر را با پهنای باند و سرعتی مناسب كنترل كرد.
رئیس شركت مخابرات شهرستان ساوه گفت: لازمه هوشمندسازی ادارات، بانك ها، منازل بهره گیری از پهنای باند بالاست كه این امر با استفاده از فیبرنوری محقق می شود اما در حال حاضر، استفاده عموم از فیبر نوری در مناطقی كه امكانات كافی ندارند در اولویت است و برای این منظور طرح «فیبر به خانه» برای چنین منطقی در حال اجراست.
وی گفت: بر اساس چشم انداز شركت مخابرات، قرار است تا پنج سال آینده همه منازل به شبكه فیبر نوری متصل شوند بدین معنا كه كابل مسی حذف خواهد شد و شماره ها به صورت IP در می آیند؛ در این صورت شهروندان این امكان را خواهند یافت كه با داشتن این آی.پی شماره تلفن خود را از شهری به شهر دیگر منتقل كنند و حتی شماره منزل را روی گوشی موبایل داشته باشند تا در هر جای دنیا با آن تماس بگیرند.

**‌ فیبر نوری برای دستگاه های اجرایی ساوه
بر اساس اعلام رئیس شركت مخابرات شهرستان ساوه‌،‌ حدود 20 اداره در شهر ساوه به فیبر نوری متصل هستند اما مشكلی كه وجود دارد این است كه اكنون بیشتر ارگانها با مشكل كمبود بودجه مواجه هستند گرچه هزینه های فیبر نوری در حال حاضر نسبت به قبل بسیار كمتر (حدود 6 میلیون تومان) شده است كه این رقم مصوب سازمان تنظیم مقررات رادیویی بوده و براساس شرایطی خاص از ادارات اخذ می شود.
مجیدی گفت: برای واگذاری انشعاب خط فیبرنوری در شهر ساوه هیچ مشكلی وجود ندارد و هر جایی كه نیاز باشد در مدت یك هفته اجرا می شود.

***‌اینترنت روستایی
رئیس شركت مخابرات شهرستان ساوه اظهار كرد: برخلاف برخی اظهارنظرها كه عنوان شده، اینترنت روستایی نداریم، هم اینك در دورترین نقطه شهرستان ساوه به عنوان مثال در روستای «ستلق» كه 130 كیلومتر تا ساوه فاصله دارد نیز فیبرنوری اجرا شده و اینترنتی هم كه برای این منطقه واگذار شده،‌ می تواند تا 40 مگابایت سرعت داشته باشد.
به گفته او،‌ در روستاهای ستلق، یاتان، سامان، بالقلو، طرازناهید، احمدآباد كه دارای شبكه مسی بودند، هم اینك اینترنت با سرعت فوق العاده بالا قابل واگذاری است كه بیشتر آنها حتی اینترنت سیار فور.جی (4G) دارند.
مجیدی اظهار كرد: اكنون بیشتر نقاط روستاهایی كه دارای سایت جی اس ام هستند از طریق فیبر نوری به اینترنت اتصال دارند و بر اساس ارزیابی هایی كه توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی انجام گرفته، استان مركزی همواره یكی از 23 استان برتر كشور بوده كه این موفقیت بیشتر به دلیل خدماتی بوده كه در شهرهای اراك و ساوه ارائه شده است.
وی با بیان البته دولت،‌امور مربوط به اینترنت روستایی را به مناقصه گذاشته است كه دو شركت برنده شدند و كار اجرای طرح اینترنت روستایی را آغاز كردند كه برخی از تجهیزات را در مراكز شهرستان ساوه نصب و اكنون نیز به صورت آزمایشی در یك سری از مراكز و دفاتر روستائی، سیم كارت ها را تحویل داده اند و هرگاه این خدمات به حد قابل قبولی رسید، مردم عادی هم می توانند ثبت نام و این خدمات را دریافت كنند.
6539/3075/ خبرنگار: ‌زینب احمر *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده