۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۳۱
کد خبر: 82723850
T T
۰ نفر
حال و هواي عاشقان اباعبدالله در آستانه اربعين حسيني

ياسوج- ايرنا- اين روزها در آستانه اربعين حسيني شيفتگان مكتب سرخ تشييع با روش هاي گوناگون عشق و ارادت خود را به اباعبدالله حسين (ع) نشان مي دهند.

به گزارش ايرنا، برپايي آيين هاي عزاداري، حركت هزاران زائر پياده، خدمات رساني هاي ساماندهي شده در موكب ها، پرداخت وجوه نقد براي بازسازي عتبات عاليات گوشه اي از اين شور و نشاط مردمي در آستانه اربعين حسيني در كهگيلويه ويراحمد است.

** حال و هواي خادمان كاروان هاي اربعين
با نگاهي گذرا به موكب طريق الكربلاي شهر دوگنبدان يكي از مكان هاي دلدادگي به سيد الشهدا(ع) ديدن زنان و مرداني كه از واكس زدن كفش تا پخت غذا، شور و نشاط خاصي انجام مي دهند كه اين حركت جلوه اي از سفر به كربلاي معلي با پاي دل است.
زنان و مرداني كه با چشمان اشكبار در حالي كه آرزوي سفر به كربلا و نجف را دارند، مي گويند: حالا كه نتوانستيم زائر كربلا شويم مي خواهيم با خدمت به كاروان هاي حسيني محبت خود را نشان دهيم.
يكي از خادمان موكب طريق الكربلا در شهر دوگنبدان گفت: زيباترين جلوه اي كه تاكنون در اين روزها ديده ام استقبال مردم شهرستان گچساران از كاروان اهل تسنن اعزامي از استان سيستان و بلوچستان بود.
موسي حسيني افزود: اين روزها فرصتي براي همبستگي بيشتر اقوام ايراني و پيروان مكتب شيعه و سني است.
وي تصريح كرد: ديدن دختران و پسران جواني كه در اين مكان در بخش هاي مختلف فعاليت مي كنند اشك شوق و حسرت دوستداران سرور آزادگان جهان را جاري كرده است.
يك بانوي گچساراني نيز در حالي كه تعداد 300 پرس غذا را در خانه پخت و براي توزيع بين عزاداران حسيني به موكب طريق الكربلا آورده، گفت: در اين موكب بوي كربلا به مشام مي رسد.
رويا حسن زاده افزود: طنين نواهاي حسيني شب در موكب هاي پذيرايي از زائران اربعين لذت معنوي به وجود آورده و حضور جوانان سبب شده هيچ كس در اينجا از خدمت خسته نشوند.

** ثبت موكب هاي پذيرايي
مسئول امور بانوان ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور كه براي شركت در همايش بانوان حسيني استان كهگيلويه و بويراحمد به گچساران سفر كرده بود، گفت كه براي بيش از 700 موكب اربعين حسيني تاكنون شناسنامه صادر شده است.
فرناز بيگي افزود: اين طرح در راستاي ساماندهي و ارتقاي سطح خدمات دهي به زائران اربعين اجرا شده است.
وي بيان كرد: اين طرح مشمول تمامي موكب‌ها در مرز، طول مسير و موكب‌هاي مستقر در شهرهاي نجف اشرف، كربلا، كاظمين و سامراست.
بيگي ابراز كرد: كساني كه تمايل دارند در اين امر مشاركت كنند براي تشكيل پرونده و نام نويسي در طرح شناسنامه‌دار كردن مواكب و دريافت پروانه فعاليت به دفاتر ستادهاي بازسازي عتبات عاليات در سراسر كشور مراجعه كنند.
وي اظهار داشت: سال گذشته بيش از 2 ميليون زائر در اربعين حسيني از ايران به عراق سفر كردند و پيش بيني مي‌شود اين تعداد در سال جاري به سه ميليون نفر برسد.

** جمع آوري نذورات مردمي
مسئول امور بانوان ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور همچنين گفت كه در سال گذشته يك هزار ميليارد ريال نذورات مردمي براي بازسازي عتبات عاليات در كشور جمع‌آوري شد
فرناز بيگي افزود: نيمي از اين كمك‌ها از سوي بانوان صورت گرفته است .
وي با بيان اينكه در هر استان 30 مسئول در اين زمينه فعاليت دارند، عنوان كرد: يكهزار و 200 ميليارد ريال تعهد امسال استان‌ها براي جمع‌آوري نذورات مردمي به منظور اجراي طرح‌هاي بازسازي عتبات عاليات بوده است.
بيگي بيان كرد: 50 درصد نذورات بازسازي عتبات عاليات از سوي بانوان انجام مي‌ شود.
به گفته وي بيش از 10 سال است كه بحث بازسازي عتبات عاليات در كشور عراق مطرح است.
وي ابراز كرد: ساخت صحن و سراي حضرت فاطمه زهرا (س) در حرم حضرت اميرالمؤمنين (ع) در شهر نجف اشرف از سوي اين ستاد در حال اجرا بوده و پيش بيني مي‌شود تا يك سال آينده به اتمام برسد.
بيگي گفت: مساحت اين صحن و سرا 220 هزار مترمربع است كه حدود 90 هزار مترمربع آن زيارتي است.
وي ابراز كرد: مطالعات توسعه حدفاصل خيمه گاه، تل زينبيه و حرم امام حسين (ع) انجام شده و عمليات اجرايي آن نيز در سال 95 از سوي ستاد بازسازي عتبات عاليات كشور اجرا شد و هم اكنون در حال گودبرداري است.

** پذيرايي از زائران در كهگيلويه و بويراحمد
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات كهگيلويه و بويراحمد نيز گفت كه مردم خداجو و مؤمن اين استان از ابتداي امسال تاكنون با مشاركت خود در بازسازي عتبات عاليات يك ميليارد و 500 ميليون ريال كمك كردند.
فرج‌الله نظر پور ادامه داد: 50 ميليون ريال از اين ميزان طلاجات و مابقي در قالب نذورات نقدي و غيرنقدي بوده است.
وي تصريح كرد: مشاركت مردمي، روحيه معنوي و خدمت صادقانه همراه با خلوص نيت سرمايه اصلي ستاد بازسازي عتبات عاليات است.
وي اظهار داشت: بيشترين كمك‌ها و نذورات صورت گرفته به ستاد عتبات عاليات توسط بانوان نيكوكار در استان بوده است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات كهگيلويه و بويراحمد گفت: 452 هزار نفر از زائران اربعين حسيني در موكب‌هاي مستقر اين استان در مرز شلمچه پذيرايي شدند.
وي بيان كرد: 25 موكب پذيرايي از زائران اربعين از سوي مجموعه نيكوكاران و دستگاه‌هاي اجرايي اين استان در مسير زائران تا نجف اشرف برپا شد.
نظر پور ابراز كرد: به‌منظور ارائه خدمات به زائران عتبات عاليات در ايام اربعين حسيني 18 موكب تا شلمچه برپا شد.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه از اين تعداد موكب‌ها 15 مورد در اين استان مستقر است گفت: 731 هزارو 395 زائر اربعين حسيني در موكب‌هاي مستقر در اين استان پذيرايي شدند.
وي اظهار داشت: كهگيلويه و بويراحمد در خارج از مرز هفت موكب را در مسير نجف تا كربلا مديريت مي‌كند.
نظرپور ابراز كرد: يك هكتار زمين در مرز شلمچه به استان اختصاص داده شده كه موكب شهداي استان كهگيلويه و بويراحمد در اين مكان ساخته شد.
نظرپور افزود: 515 نفر در اين موكب‌ها به زائران اربعين حسيني خدمت‌رساني مي‌كنند.
وي گفت: در اربعين سال گذشته موكب‌هاي استان كهگيلويه و بويراحمد در شلمچه، كربلا و نجف برپا بود كه از 144 هزار زائر خارجي از كشورهاي هند، آذربايجان، پاكستان در مرز شلمچه پذيرايي كردند.
مسئول هيات هاي عزاداري گچساران گفت: 100 هزار زائر ايراني و خارجي در موكب طريق الكربلاي شهر دوگنبدان پذيرايي و اسكان داده شدند.
محمد رمضاني افزود: اين زائران كه از كشور پاكستان و استان‌هاي كرمان، فارس، چهارمحال و بختياري، خراسان جنوبي و رضوي، سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بويراحمد و ساير استان‌هاي كشور عازم كربلاي معلي بودند در اين موكب پذيرايي و اسكان داده شدند.
وي اظهار كرد: اين موكب از 20 روز پيش تاكنون با حمايت مردم ولايي گچساران و هيات هاي مذهبي راه اندازي شده است و تا چهار روز پس از اربعين حسيني فعاليت خواهد داشت.
مسئول هيات هاي عزاداري گچساران گفت: كار پذيرايي و اسكان زائران در 10 سالن و بوستان شهداي گمنام شهر دوگنبدان انجام مي‌شود.
وي ابراز داشت: تاكنون 2 هزار خادم در قالب تعميركار خودرو، پرستار، آشپز،كفاش و ساير حدمات با اين موكب همكاري كرده اند.
در موكب طريق الكربلاي شهر دوگنبدان كه هزينه‌هاي آن از محل كمك‌هاي مردمي تأمين مي‌شود، خدماتي از قبيل صبحانه، نهار، شام، چاي،شربت، حدمات خودرويي،درماني،اسكان و خدمات رفاهي ديگر انجام مي‌شود.
كار پخت، پذيرايي، بسته بندي غذاها و نظافت محل اسكان زائران از سوي زنان و مردان عاشق اباعبدالله حسين (ع) انجام مي‌شود.
گزارشگر: فرزانه شريفي** انتشاردهنده:حسينعلي راشكي
8143/8005