۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۳:۴۸
کد خبر: 82723991
T T
۰ نفر
مدیركل استاندارد یزد : مردم به دلیل آلودگی از خرید روغن كنجدی سنتی، پرهیز كنند

یزد - ایرنا - مدیركل استاندارد یزد با بیان تحت پوشش قرار گرفتن تمام واحدهای تولیدی این استان تا شهریور ماه سال 1397 خورشیدی، تاكید كرد: مردم از خرید و مصرف روغن های كنجدی كه به شیوه سنتی در مغازه ها در برابر دیدگان مشتری تهیه می شود، به دلیل آلودگی زیاد جدا خودداری كنند .

محمدحسین ماجدی اردكانی روز چهارشنبه به مناسبت روز ملی كیفیت در جمع خبرنگاران اظهار كرد: كنجد محصولی فسادپذیر و سریع الفساد است، با اندك رطوبت انواع قارچ‌ها در آن رشد می‌كند.
وی در این ارتباط توضیح داد: در بررسی‌ های كارشناسان مشخص شد، تمام این نوع روغن‌ های تولیدی در بازار آلوده به افلاتوكسین، قارچ‌ها و سایر سموم هست كه برای سلامتی مضر است.
ماجدی اردكانی افزود: در این ارتباط از اول آذرماه سال 1396 با اجرای طرح بازرسی در شهر، تمام دستگاه‌های مربوط به واحدهای سنتی روغن گیری كنجدی پلمپ خواهد شد.
وی با بیان اینكه 80 درصد از واحدهای تولید فرآورده‌های كنجدی در شهرستان اردكان قرار دارد و روزانه 80 تن محصول این واحدها به خارج استان ارسال می‌شود، گفت: واحدهای صنعتی به لحاظ استاندارد مشكلی ندارند و مشكل در روغن گیری های خیابانی از كنجدهای كپك زده و داغ شده در دمای بالاست.
وی تاكید كرد : برای ارائه برنامه ها و راهكارها جدید با همكاری فرمانداری، دانشگاه علوم پزشكی یزد و سایر دستگاه‌های مرتبط میزبانی نشست هم‌اندیشی در این بخش در روز 28 دیماه سال جاری خواهیم بود.
این مسئول در عین حال حال دیماه را آخرین مهلت برای واحدهای تولیدی فرآورده‌های كنجدی دارای پروانه صنفی برای گرفتن پروانه استاندارد اعلام كرد و گفت: پس از این تاریخ با واحدهای تولید روغن ‌های كنجدی بدون علامت استاندارد برخورد و واحدهای متخلف تعطیل خواهد شد.
وی یكی دیگر از مشكلات این بخش را مشمول استاندارد نبودن روغن ارده و جابه جا شدن برچسب روغن كنجد با این محصول برای فرار از استانداردسازی عنوان كرد و افزود: برای مشخص شدن این تقلب، مجموعه استاندارد باید پنج میلیون ریال هزینه و زمان زیادی صرف كند.
مدیركل استاندار یزد در ادامه با تأكید بر لزوم گسترش فرهنگ استانداردسازی در استان بر مبنای ابلاغیه اقتصاد مقاومتی یادآور شد: از این رو رسانه ها از كاربرد واژه استاندارد در خبرهای مربوط به مسئولان، بدون تایید این اداره كل پرهیز كنند.
ماجدی اردكانی با بیان اینكه تا شهریور ماه سال آینده تمام واحدهای تولیدی و صنعتی استان یزد زیرپوشش استاندارد قرار خواهند گرفت ، اضافه كرد: این استان از لحاظ كیفیت در واحدهای صنعتی از استان های برتر در حوزه استانداردسازی است .
مدیركل استاندار یزد اظهار كرد: چند سال قبل با وجود كم بودن دامنه فعالیت ها، این اداره كل در رتبه 11 كشور قرار داشت، امروز با وجود گسترش دامنه فعالیت ها با توجه به ثبت جهانی شهر تاریخی یزد ، توجه به وضعیت واحدهای مختلف تولیدی و آسانسورها همچنان همان رتبه حفظ شده است.

** مشكل دار بودن 50 درصد آسانسورها
وی با تأكید بر لزوم افزایش كیفیت كالاهای تولیدی در استان و همكاری رسانه ها عنوان كرد: سال گذشته اعلام شد، آسانسورها بدترین صنعت استان در استانداردسازی دارد كه با اطلاع رسانی به موقع خبرنگاران ، هم اكنون این صنعت از بهترین ها شده است.
ماجدی اردكانی یادآور شد: هم اكنون سرانه بازدید‌ها به سه مورد كاهش یافت و در 6 ماهه نخست امسال 160آسانسور گواهی استاندارد دریافت كرده‌اند.
وی بیان كرد: در این خصوص به مناسبت هفته كیفیت از شنبه تا پنجشنبه هفته آینده از آسانسورهای واحدهای مسكونی شهر یزد با درخواست مدیران واحدها از طریق شماره
تماش 09135229685 بازدید رایگان از سوی كارشناسان استاندارد و صنف مربوط انجام خواهد شد.
به گفته این مسئول ، بر اساس برآوردها ، از 2 هزار و 500 دستگاه آسانسور در شهر یزد ، حدود نیمی از آن ها دارای مشكل است و مالكان می توانند از این فرصت برای رفع عیب استفاده كنند.
وی عنوان كرد: در بقیه سال نیز هزینه 2 بار بازدید استاندارد از آسانسورها بر عهده مالكان و بیشتر از آن به عهده شركت نصب كننده است.

** طلای یزد جزو نمونه های معروف ایران / نامساعد بودن حال استاندارد در استان
مدیركل استاندار یزد در ادامه از با كیفیت بودن طلای یزد و عیار 20 آن خبر داد و گفت: باید این محصول كه از برندها و نمونه های معروف كشور است، بیشتر معرفی شود.
ماجدی اردكانی به بازرسی از 86 پارك در شهرستان ها و بدون استاندارد بودن 327 وسیله بازی در این پارك ها اشاره كرد و افزود: این موضوع در شأن استان یزد نیست، این مشكل به تمام شهرداری ها گزارش شده است.
وی در ادامه با بیان گزارش عملكرد 6 ماهه امسال از رعایت نكردن شرایط استاندارد در استان انتقاد كرد و ادامه داد: در این مدت 677 مورد تذكر به واحدهای تولیدی داده شد كه معادل تذكرهای 2 سال گذشته است.
این مسئول اضافه كرد: در این مدت یكهزار و 93 مورد بازرسی و یكهزار و 955 مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی استان انجام شد كه تاكنون یكهزار و 173 مورد از طریق آزمون به آنها پاسخ داده شد.
مدیركل استاندارد یزد افزود: بر این اساس 20 مورد توقیف كالا، 49 مورد پلمپ خط تولید، چهار مورد ارجاع به مراجع قضایی و 50 مورد جمع‌ آوری كالا از بازار انجام و 677 مورد تذكر داده شد.
وی همچنین با بیان صدور 130 پروانه انرژی برای واحدهای تولیدی استان در این مدت یادآور شد: 44 واحد نیز در بازرسی‌ها بیش از حد استاندارد انرژی مصرف می‌كردند.

** تنها یك درصد كالاهای بازار یزد غیراستاندارد بود
به گفته این مسئول، در همین مدت چهار هزار و 711 مورد بازرسی از بازار استان انجام شد كه حدود یك درصد و 53 مورد بدون علامت استاندارد مشاهده شد ضمن اینكه در این مدت از 76 مورد كالای صنایع غذایی نمونه ‌برداری شد كه 57 مورد منطبق با استاندارد و تنها هشت مورد غیرمنطبق بود.
ماجدی اردكانی در ادامه با بیان لزوم نظارت بر كنجد و آرد مصرفی در نانوایی ها و نیز ترازوهای مكانیزه اضافه كرد: با وجودی كه از سه سال قبل تاكنون برای استانداردسازی و كالیبره كردن این ترازوها درخواست كردیم خیلی استقبال نشده است.

** ترازوهای چینی از بازار جمع آوری می شود
وی با بیان لزوم دقیق كردن ترازوها برای پرهیز از كم فروشی در فروش اجناس ادامه داد: هشت هزار ترازو در استان وجود دارد كه باید سالی یكبار با پرداخت 90هزار ریال كالیبره (دقیق سازی) شود ضمن آنكه ترازوهای چینی موجود در بازار به دلیل وجود مشكلات باید جمع آوری شود.
مدیركل استاندارد یزد در باره وضعیت نظارت بر استاندارد بودن جایگاه های عرضه سوخت گفت: از سال جاری، كالیبراسیون و كنترل صحت عملكرد نازل های عرضه گاز جایگاه های در دستور كار قرار گرفته است.
وی در بخشی از این گفت و گو در باره فعالیت های مربوط به بند 24 اقتصاد مقاومتی در گسترش دامنه استاندارد به تمامی كالاها گفت: در این مدت 100واحد مشمول استاندارد اجباری شناسایی شد كه تاكنون مراجعه نكردند ضمن آنكه تمام واحدهای تولیدی و صنعتی استان در آینده زیرپوشش استاندارد قرار می گیرد.
در استان یزد بیش از 250 واحد صنفی تولید محصولات كنجدی از جمله روغن كنجد با مجوزهای صنفی و بدون داشتن علامت استاندارد مشغول فعالیت دارد.
1968*2047* خبرنگار : محمودرضارحمانی ** انتشار : عباسقلی اشكورجیری
@irnayazdd