۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۴
کد خبر: 82743611
T T
۰ نفر
140 هزار غواص و ناجي غريق در كشور مشغول به فعاليت هستند

سنندج - ايرنا - رئيس فدراسيون نجات غريق و غواصي كشور گفت: هم اكنون 140 هزار غواص و ناجي غريق در كشور مشغول به فعاليت هستند كه 60 هزار نفر از آنان را بانوان تشكيل مي دهند.

به گزارش خبرنگار ايرنا سيدمصطفي ميرسليم روز يكشنبه در نشست برگزاري مجمع انتخابات هيات غريق نجات و غواصي كردستان افزود: اين ورزش در چند سال اخير رشد قابل توجهي در كشور داشته است و به كشورهاي همسايه مانند عراق و افغانستان نيز در زمينه آموزش، خدمات ارائه مي دهد.
وي از كمبود و محدوديت امكانات و اعتبارات دولت در حوزه ورزش غواصي خبر داد و گفت: اين محدوديت مانع از انجام كار و توسعه ورزش غريق نجات و غواصي در كشور نشده است.
وي با بيان اينكه نبايد به اين ورزش ديدي كاسب كارانه داشت ادامه داد: ناجي ضمن ايمني كامل براي كار امدادرساني، بايد با اعتماد به نفس كافي و تسلط بر روح و روان خود، نسبت به نجات انسان هاي در معرض خطر اقدام كند.
رئيس فدارسيون نجات غريق و غواصي، بحث آموزش را در اين ورزش بسيار مهم دانست و تاكيد كرد: مربيان در امر آموزش بايد سخت گير بوده و بسيار جدي باشند؛ چرا كه اين ورزش با نجات جان انسان ها ارتباط مستقيم دارد.
ميرسليم اضافه كرد: آنان بايد مطالب را به خوبي به ورزشكاران منتقل كرده و تلاش خود را به كار گيرند كه هيچگونه ضعفي در مواقع نجات غريق وجود نداشته باشد.
وي با بيان اينكه تمامي استخرهاي ورزشي نيازمند بازديد كارشناسانه هستند يادآور شد: بايد نسبت به رفع نقص و كمبودها در زمينه نجات غريق در استخرها اقدام كرد و شرايط كاملا براي اين مهم مهيا باشد.
وي هوشمندي، تسلط و مهارت را از ويژگي هاي يك غواص عنوان كرد و ادامه داد: يك منجي غريق بايد بااخلاق و از خود گذشته باشد زيرا اخلاق از اصول اين ورزش است.

** هرساله منجي قهرمان در كشور معرفي مي شود
رئيس فدراسيون غريق نجات و غواصي با اشاره به اينكه هر ساله استان هاي مختلف يك غواص نمونه را به فدارسيون معرفي مي كنند گفت: در نهايت يك نفر از بين آنان، به عنوان منجي قهرمان سال در كشور معرفي مي شود.
ميرسليم افزود: اين برنامه، جوانان و نوجوانان را براي پيوستن و ورود به اين ورزش ترغيب مي كند و الگويي براي آنان در زندگي خواهد بود.
وي توجه به ورزش بانوان را نيز ضروري ذكر كرد و گفت: بايد امكانات و تجهيزات آقايان و بانوان برابر باشد و زمينه براي پيشرفت بيشتر اين ورزش فراهم شود.
رئيس فدراسيون نجات غريق و غواصي كشور، استان كردستان را داراي جايگاه ويژه اي در بحث گردشگري و ايرانگردي خواند و يادآور شد: با توجه به اينكه اين استان داراي سدها و درياچه هاي قابل توجهي است مي توان در اين اماكن، امكانات گردشگري را تعبيه كرد.
ميرسليم تاكيد كرد: ساماندهي پشت سدها و ايجاد مجموعه هاي آبي مي تواند زمينه توسعه گردشگري را براي استان فراهم كند.
وي اضافه كرد: با ايجاد مجموعه هاي آبي، زمينه براي استقرار غريق نجات و غواصي نيز فراهم شده و در صورت شنا در اين اماكن، خطري جان مردم را تهديد نمي كند.
به گزارش ايرنا، مجمع انتخابات هيات غريق و غواصي استان كردستان روز يكشنبه با حضور سيدمصطفي ميرسليم رئيس فدارسيون در سنندج برگزار و اميد ملك الكلامي با كسب 13 راي و اكثريت آرا براي پنجمين دوره متوالي چهارساله به عنوان رئيس جديد اين هيات برگزيده شد.
هم اكنون 400 ناجي و غواص سازمان يافته در كردستان مشغول به فعاليت هستند.
خبرنگار: وريا كرمي**انتشار: اميد بهمني
7355/6108