۱۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۳
کد خبر: 82750652
T T
۰ نفر
يورش قاتلان خاموش به درختان بلوط در دامنه هاي زاگرس

ياسوج- ايرنا- آتش سرخ ناشي از بي توجهي مردم در دامان درختان زاگرس كم بود كه حالا خبر مي رسد سوسك هاي چوبخوار به جان درختان بي دفاع جنگل هاي كهگيلويه و بويراحمد افتاده است.

به گزارش ايرنا، انگار همه چيز دست به كار شده كه نفس جنگل ها و درختان بلوط حوزه زاگرس گرفته شود تا ريه هاي زمين براي هميشه از ريشه خشك و كنده شوند.
جنگل هاي حوزه زاگرس همواره با چالش هاي بسياري از جمله تغيير كاربري اراضي، چراي بي رويه دام، آتش سوزي و هجوم آفات روبه رو بوده اند.
آفت سوسك چوب خوار كه در همه استانهاي زاگرس نشين ديده مي شود بيشتر از هر جا كهگيلويه و بويراحمد را مورد هجوم قرار داده و تاكنون زيانها و آسيب هاي غير قابل جبراني به جنگل ها به ويژه درختان بلوط وارد كرده است.
اين حشره زير پوست درختان بلوط لانه مي كند و با قطع آوندي و تغذيه از مواد غذايي درخت به تدريج باعث مرگ درختان تنومند و كهنسال بلوط مي شود.
هر سوسك چوب خوار تعداد 15 تخم مي گذارد كه پس از دو ماه كه تبديل به حشره كاملي شدند از زير پوست درخت بيرون مي آيند و براي خوردن تنه، شاخ و برگ به درخت حمله مي كنند.
وقوع خشكسالي از يكسو سبب خشك شدن سطح خاك كه بستر حيات جنگل است مي شود و مانع از زادآوري درختان جنگلي ميگيردد و از سوي ديگر كمبود بارش ها باعث خشك شدن درختان، تقليل پوشش گياهي و فرسايش خاك مي شود.
يكي از مهمترين مناطق كشور كه مي تواند به شدت از پديده خشكسالي متضرر شود، جنگل هاي زاگرس و گونه غالب آن درختان بلوط است.
جنگل ‌هاي بلوط منطقه زاگرس از منتهي اليه شمال غربي كشور آغاز و تا مناطق غرب و جنوب غرب گسترده شده است.
اين جنگل ها كه 12 استان كشور را در برمي گيرد تامين كننده حدود 40 درصد آب كشور و حوضه آبخيز رودخانه هاي زاينده رود، كارون، كرخه و دز است.
جنگل هاي بلوط نخستين مانع طبيعي در برابر ورود ريزگردها به كشور است و ريه تنفسي كشور محسوب مي شود و نقش مهمي در اقتصاد خانوارهاي جنگل نشين هم دارد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري كهگيلويه و بويراحمد گفت: به دنبال كاهش بارش باران و پس از آن بروز خشكسالي ، آفت سوسك بلوط خوار در 120 هزار هكتار از جنگل هاي بلوط اين استان لانه كرده است.
عزت الله بهشتي فر افزود: عوامل طبيعي و انساني متعددي سالها حيات جنگل هاي بلوط را به خطر انداخته اند اما خشكسالي و تغيير اقليم در خشكيدگي و زوال اين درختان استراتژيك آثار مخرب تري به عهده داشته است.
از مجموع 840 هزار هكتار از جنگل هاي كهگيلويه و بويراحمد 90 درصد آن را درختان بلوط تشكيل مي دهد.
وي بيان كرد: هم اينك آفت سوسك بلوط خوار حدود 10 هزار هكتار از جنگل هاي استان را به طور كامل خشك كرده است.
بهشتي فر عنوان كرد: از جمله اقدامات لازم براي پيشيري از اين اين آفت ها قطع درختان خشكيده، كاشت نهال جديد و ايجاد سامانه آبگير است.
رئيس اداره منابع طيعي و آبخيزداري بويراحمد نيز گفت: خشكسالي و كم بارشي در سال هاي گذشته از مهم ترين عوامل ايجاد آفت سوسك بلوط خوار در درختان بلوط بوده است.
جواد رحيميان تصريح كرد: حدود 100 ميليارد ريال اعتبار براي پيشگيري و مقابله با اين آفت خطرناك زيست محيطي در كهگيلويه و بويراحمد مورد نياز است.
وي با اشاره به اهميت درختان بلوط در منطقه زاگرس تاكيد كرد: بسياري از اين درختان 200 سال به بالا قدمت دارند و زمان زيادي براي اينكه يك درخت به اين رشد برسد نياز است.
معاون فني اداره منابع طبيعي و آبخيز داري كهگيلويه و بويراحمد گفت: از سال 1392 تا 1394 تاكنون افزون بر 8 هزار هكتار عمليات پايشي كه شامل بهداشتي كردن جنگل ها، احداث سامانه هاي آبگير پاي درختان و جنگل كاري با بذر و نهال كاري در استان انجام شده است.
گودرز باقري فر بيان كرد: هم اينك با توجه به كمبود اعتبارات ،تنها پايش حفاظتي و نگهداري جنگل ها توسط اين اداره صورت مي گيرد.
وي با اشاره به كاهش سطح سفره هاي زير زميني آب در دشت هاي استان افزود: خشكيدگي درختان بيشتر در حوزه بوستان در باشت، خائيز كهگيلويه و ميمند در بويراحمد اتفاق افتاده است.
سوسك هاي بلوط خوار به درختان خشكيده و ضعيف شده حمله ور مي شوند.
اين آفت بيشتر در مناطق گرمسيري جهان مانند جنوب آسيا و نواحي گرمسيري افريقا و امريكا ديده شده است .
سوسك چوب خوار 110 سال در جهان پيشينه دارد و كانون اصلي آن نيم كره شمالي و در حاشيه درياي مديترانه است كه سرمايه هاي جنگلي همه اين مناطق را نيز در معرض نابودي قرار داده است.
خبرنگار: فهيمه قهرماني**انتشاردهنده: عليزاده
9868/1662