۱۸ آذر ۱۳۹۶، ۹:۴۸
کد خبر: 82756886
T T
۰ نفر
سرما18 میلیارد تومان به بخش كشاورزی رودان خسارت زد

بندرعباس- ایرنا- مدیر جهاد كشاورزی رودان گفت: كاهش دمای هوا، برودت و سرمای شدید چند روز اخیر 18میلیارد تومان به بخش كشاورزی این شهرستان خسارت وارد كرد.

عباس مویدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا' افزود: 700هكتار از سطح زیر كشت محصولات شامل
بادمجان ، لوبیا سبز، كدو، فلفل وگوجه فرنگی 11میلیار تومان خسارت دید.
وی خاطر نشان كرد:همچنین سرمازدگی به دو هزار و 500 هكتار از باغ های مركبات این شهرستان نیز7 میلیارد تومان خسارت وارد كرد.
شهرستان رودان قطب مهم كشاورزی هرمزگان، یكی از مناطق عمده تولید محصولات كشاورزی خارج از فصل است كه در زمینه تامین نیازهای كشور در بخش تولید محصولات كشاورزی بویژه سبزی و صیفی، نقش مهم و بسزایی را ایفا می كند.
با توجه به شرایط ناپایدار جوی، كشت خارج از فصل در فصل های پاییز و زمستان در این شهرستان فعالیتی توام با ریسك و مخاطره بالا است، از اینرو كشاورزی منطقه، نیازمند توجه و حمایت بیشتری از سوی دولت است.
اعطای تسهیلات كم بهره و كمك های بلاعوض جهت انتقال كشاورزی از فضای باز به فضای بسته و توسعه چتر حمایتی بیمه محصولات كشاورزی از جمله موارد مهم و ضروری برای كاهش مشكلات و نارسایی های فراروی بخش كشاورزی و كمك به رشد و توسعه پایدار است كه باید بطور جدی از سوی دولت، مورد توجه قرار بگیرد.
كارشناس هواشناسی هرمزگان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا' اظهار داشت: سامانه پرفشار سرد شمالی شنبه شب یازدهم آذر ماه وارد استان شد و تا دوشنبه شب سیزدهم آذر ماه در منطقه فعال بود.
سجاد قهرمانی ناپایداری شرایط جوی، وزش باد شدید، وقوع پدیده گرد و خاك و كاهش محسوس دمای هوا در مناطق شرقی را از جمله اثرات ورود و فعالیت این سامانه در هرمزگان برشمرد.
وی با بیان اینكه مردم شهرستان رودان طی این روزها كاهش محسوس دمای هوا را تجربه كرده اند، افزود: با خروج این سامانه كه شنبه شب وارد استان شده بود، دمای هوا به طرز محسوسی كاهش یافت.
قهرمانی كمینه و بیشینه دمای هوای رودان در روزهای شنبه، یكشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را به ترتیب (20 و 29)، (20 و 26)، (16 و 22)، (15 و 23)، (9 و 24)، (8 و 26) و (11 و 24) درجه سانتیگراد اعلام كرد.
رودان یكی از قطب های مهم كشاورزی هرمزگان است و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به كشاورزی است و 80 درصد از جمعیت این شهرستان به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش كشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.
هم اكنون 43 هزار هكتار از وسعت این شهرستان زیر كشت محصولات كشاورزی می باشد كه از این میزان 31 هزار هكتار به محصولات باغی و 12 هزار هكتار به محصولات زراعی اختصاص دارد و بیش از 70 درصد از اراضی و سطح زیر كشت منطقه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می باشد.
شهرستان رودان با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در 90 كیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
7196 /6048
خبرنگار: طیبه رحیمی ** انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در كانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com.