۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۹:۱۵
کد خبر: 82761790
T T
۰ نفر
550 راس كل و بز در منطقه شكار ممنوع خرمنه سر طارم شمارش شدند

زنجان - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست زنجان گفت: تعداد 556 راس كل و بز در منطقه شكار ممنوع خرمنه شهرستان طارم طي سه روز گذشته سرشماري و مشاهده شدند.

سيدرضا موسوي مشكيني روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين سرشماري از روز يكشنبه /19 آذر جاري/ با حضور 30 نفر از كارشناسان و محيط بانان اداره كل محيط زيست استان زنجان در اين منطقه آغاز شده است.
وي با بيان اينكه كل و بز از گونه شاخص جانوري منطقه شكارممنوع خرمنه سر طارم هستند ، اظهار كرد: امسال جميعت كل و بز اين منطقه نسبت به پارسال افزايش نشان مي دهد.
موسوي مشكيني تاكيد كرد: پارسال 266 راس كل و بز در اين منطقه بكر و زيبا، مورد سرشماري قرار گرفت و در واقع شرايط نامساعد آب و هوايي اين سرشماري كامل انجام نگرفت و نيمه تمام ماند اما امسال با توجه به شرايط مساعد جوي با دقت و حساسيت بيشتري انجام شد.
وي يادآور شد: در تابستان 94 با شيوع بيماري طاعون نشخوار كنندگان كوچك 'ppr' در منطقه شكار ممنوع خرمنه سر طارم 126 راس كل و بز تلف شدند اما پس از مهار و كنترل اين بيماري، با تلاش شبانه روزي محيط بانان و پايش مدام منطقه، ميزان جمعيت كل و بز، روند افزايشي به خود گرفته است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان زنجان گفت: منطقه شكار ممنوع خرمنه سر طارم با توجه به شرايط آب و هوايي و پوشش گياهي بسيار مناسب از پتانسيل و ظرفيت بالايي براي زيست اين گونه شاخص جانوري منطقه به تعداد چند هزار راس برخوردار است.
پارسال (سال 95) 266 راس كل و بز در منطقه شكار ممنوع خرمنه سر و 50 راس نيز در منطقه حفاظت شده انگوران مشاهده و سرشماري شد.
وي يادآور شد: درسال 94 جمعيت كل و بزهاي منطقه شكار ممنوع خرمنه سر كه وسعت آن 78 هزار هكتار است، قريب540 راس بود كه بر اثر شيوع بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك، تعداد زيادي از اين گونه جانوري با ارزش ازبين رفت.
به گزارش ايرنا، منطقه شكار ممنوع خرمنه سر كه از آبان سال 81 جزو مناطق شكار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبي سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود 77هزار و 885 هكتار بوده و دامنه تغييرات ارتفاعي آن نيز از 300 تا دو هزار و 800 متر است.
حيات وحش منطقه شامل كل و بز، خرس قهوه اي، پلنگ، سياه گوش، گرگ، كفتار، گراز، كبك دري، كبك چيل، طرلان، دليجه، شاه بوف، عقاب طلايي و انواع پاسري فرم ها و همچنين داراي گونه هاي گياهي نظير ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگيل، زالزالك، سياه تلو، افرا، داغداغان، وليك، آلبالو تلخه، بادام كوهي، راش و انواع گون است.
زيستگاه اصلي كل و بز در منطقه شكار ممنوع خرمنه سر طارم و قسمتهايي از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حيات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان، قوچ و ميش ارمني در منطقه حفاظت شده انگوران است و آهوان نيز در بخش هاي دشتي منطقه حفاظت شده سرخ آباد و شكار ممنوع فيله خاصه زيست مي كنند.
6084/8068
خبرنگار: پرويز غفاري **انتشاردهنده: اسماعيل جهانبخش