دارندگان امریه خدمت سربازی برای اجرای طرح های اشتغالزا در روستاها جذب می شوند

یزد - ایرنا - معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: تعدادی از دارندگان مدرك كارشناسی در برخی رشته های تحصیلی با عنوان امریه خدمت سربازی، در اجرای طرح های آمایش سرزمین و آموزش مردم مناطق روستایی برای ایجاد اشتغال پایدار جذب می شوند.

سید ابوالفضل رضوی روز چهارشنبه در حاشیه نشست تخصصی توسعه و سرمایه گذاری در روستاهای استان یزد به خبرنگار ایرنا افزود: یكی از اقدامات مثبت حوزه اشتغال زایی در مناطق محروم روستایی و عشایری ، انعقاد تفاهم‌ نامه با ستاد فرماندهی كل نیروهای مسلح است ،بتوان برای سربازانی كه مهارت اشتغال ‌زایی دارند، امریه حضور در روستاها دریافت كنیم.
وی افزود: برای استان هایی كه در اجرای طرح آمایش سرزمین و آموزش مردم مناطق روستایی در كمترین زمان، نیاز به نیرو داشته باشند، بر اساس این تفاهم نامه به ازای هر دهستان 10 نیروی امریه در رشته های مختلف از جمله برنامه ریزی ، اقتصاد و جغرافیا جذب خواهند شد.
به گزارش ایرنا، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در اجرای این طرح افراد علاقه مند پس از آموزش در یگان های مسلح، بقیه دوران خدمت سربازی خود را در روستاها، به آموزش مردم در ارتباط با طرح اشتغال‌زایی و راه‌اندازی كارگاه‌های كوچك انجام خواهند داد.
رضوی با تأكید به لزوم حمایت از برخی شغل های خرد همچون تولید پوشاك در روستاها اظهار كرد: هم اكنون ارزش واردات پوشاك خارجی به ایران سالانه حدود 100هزار میلیارد ریال به صورت رسمی و قاچاق برآورد می شود كه می توان با آموزش های فنی و حرفه ای به روستاییان شاهد ایجاد اشتغال پایدار در این بخش از صنعت نساجی كشور باشیم.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه ای با انجمن قماش ایران برای خرید تضمینی تولید پوشاك با كیفیت از سوی روستاییان یادآور شد: این طرح در چند روستا اجرا شد و در كمتر از 6 ماه منجر به مهاجرت معكوس جمعیت به این روستاها شده است.
وی اشاره ای به تعداد این روستاها و محل اجرای این طرح نكرد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در ادامه از طرح ایجاد یك ناحیه صنعتی در هر روستا خبر داد و افزود: در كنار این فعالیت ، قرار است با نظر مساعد وزیران مرتبط و مشورت فرمانداران و بخشداران ، در هر دهستان یك مجتمع آموزشی با كیفیت و سرویس رایگان ، یك مركز درمانی با آمبولانس ، یك مجتمع كتابخانه ای ، یك مجتمع ورزشی و نیز یك مجتمع امداد و نجات برای مواقع بحرانی ایجاد شود.
همچنین نشست تخصصی توسعه و سرمایه گذاری مناطق روستایی استان یزد امروز با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، استاندار ، فرمانداران، بخشداران و نمایندگان بانك های استان برگزار شد.
به گفته رضوی از مجموع بودجه تخصیصی برای اشتغال ، توسعه پایدار مناطق روستایی، عشایری و نیز سایر طرح های اشتغالزایی مشاركتی و غیرمشاركتی در كشور، سه هزار و 170 میلیارد ریال آن به استان یزد اختصاص یافت.
وی، اشاره ای به مجموع بودجه تخصیصی نكرد، اما تاكید كرد : امروز، هیچ سیاستی مهمتر از ایجاد شغل و مردمی كردن اقتصاد نیست، از این رو باید برنامه ریزی و توسعه را به جای كلان نگری به صورت جزء به كل و از محله ها و مناطق به ملی انجام داد.
به گزارش ایرنا، وی یادآورشد: تا زمانی كه برنامه ریزی از مناطق و محله های كشور و با نگاه اقتصاد مردمی و غیردولتی دنبال نشود، تحقق رشد اقتصادی هشت درصد ممكن نیست، همچنان كه در پنج برنامه قبلی به نتایج پیش بینی شده نرسیدیم.
هم اكنون 26 درصد از 80 میلیون نفر جمعیت كشور را روستاییان و عشایر تشكیل می‌دهد.
از جمعیت یك میلیون و 138 هزار نفری استان یزد بر اساس سرشماری آبان ماه سال 1395، 15 درصد در روستاها و 85 درصد در 21 شهر زندگی می كنند و بر اساس آمارها نرخ بیكاری در مناطق روستایی استان 9.2 درصد است.
1968/ 2047/ خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار: عباسقلی اشكورجیری
@irnayazdd